tommib tommib skrev:
Varför är det mer skrämmande än alla andra elinstallationer som rutinmässigt görs av vilken jeppe som helst som är med i egenkontrollprogrammet?
Skillnaden som privatperson tycker jag är att till andra elinstallationer kan jag välja en elektriker som jag antagligen själv har god erfarenhet av eller kommer med rekommendationer från andra, på firmor som funnits länge på orten, medan personalen som gör mätarbytet har jag ingen koll på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Jag tror nog ni får läsa på lite hur det fungerar gällande egenkontrollprogrammet. Finns att läsa på Elsäkerhetsverket.

Sedan kanske det är möjligt teoretiskt det som dempa säger men i verkligheten är det inget som existerar. Jag har då aldrig någonsin jobbat med någon som inte är utbildad elektriker. Och det finns inga seriösa firmor som anställer folk och skickar ut dem att utföra jobb om de inte är utbildade.

Det är en hel process vid en anställning där man går igenom sådant och upprättar kompetenskort för EKP.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag tror nog ni får läsa på lite hur det fungerar gällande egenkontrollprogrammet. Finns att läsa på Elsäkerhetsverket.
Har du koll på det så tror jag på ditt ord. Säger lagen någonting om vilken utbildning man måste ha för att upptas i egenkontrollprogrammet?

A avh67f skrev:
Sedan kanske det är möjligt teoretiskt det som dempa säger men i verkligheten är det inget som existerar. Jag har då aldrig någonsin jobbat med någon som inte är utbildad elektriker. Och det finns inga seriösa firmor som anställer folk och skickar ut dem att utföra jobb om de inte är utbildade.
Du vet säkert själv att inte alla företag är seriösa.

A avh67f skrev:
Det är en hel process vid en anställning där man går igenom sådant och upprättar kompetenskort för EKP.
Pratar vi nu om vad ett seriöst företag gör eller vad lagen säger?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag tror nog ni får läsa på lite hur det fungerar gällande egenkontrollprogrammet. Finns att läsa på Elsäkerhetsverket.

Sedan kanske det är möjligt teoretiskt det som dempa säger men i verkligheten är det inget som existerar. Jag har då aldrig någonsin jobbat med någon som inte är utbildad elektriker. Och det finns inga seriösa firmor som anställer folk och skickar ut dem att utföra jobb om de inte är utbildade.

Det är en hel process vid en anställning där man går igenom sådant och upprättar kompetenskort för EKP.
Att personen har utbildning har inget med om personnen är kunnig.

Det finns många utbildade elinstallatörer som inte är kunniga i det dom gör.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
tommib
A avh67f skrev:
Jag tror nog ni får läsa på lite hur det fungerar gällande egenkontrollprogrammet. Finns att läsa på Elsäkerhetsverket.

Sedan kanske det är möjligt teoretiskt det som dempa säger men i verkligheten är det inget som existerar. Jag har då aldrig någonsin jobbat med någon som inte är utbildad elektriker. Och det finns inga seriösa firmor som anställer folk och skickar ut dem att utföra jobb om de inte är utbildade.

Det är en hel process vid en anställning där man går igenom sådant och upprättar kompetenskort för EKP.
Jag tror att du kommer finna att de som diskuterar detta här har väldigt bra koll på hur författningen ser ut på området.

Att det fungerar i praktiken är en annan sak. Det är som med mycket annat, man litar på att folk är seriösa. De flesta är det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
anders07 anders07 skrev:
Dessutom borde elektrikern köpa en ny skruvmejsel!
Åtminstone byta sin PH mot en PZ (och då välja rätt storlek också)
Egentligen ska han ha en SL/PZ2.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Att personen har utbildning har inget med om personnen är kunnig.

Det finns många utbildade elinstallatörer som inte är kunniga i det dom gör.
Och inverst finns det folk som är kunniga trots att de inte har formell utbildning.

Man ska aldrig blanda ihop utbildning och kunskap. Detta är ett typexempel.

En mer korrekt procedur är att visa genom prov att man kan, inte genom att visa att man suttit av en viss mängd tid.
 
  • Gilla
oge123 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åtminstone byta sin PH mot en PZ (och då välja rätt storlek också)
Egentligen ska han ha en SL/PZ2.
Och slänga skruvdragaren, den förstör många skruv i dessa sammanhang.
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
Att personen har utbildning har inget med om personnen är kunnig.

Det finns många utbildade elinstallatörer som inte är kunniga i det dom
tommib tommib skrev:
Och inverst finns det folk som är kunniga trots att de inte har formell utbildning.

Man ska aldrig blanda ihop utbildning och kunskap. Detta är ett typexempel.

En mer korrekt procedur är att visa genom prov att man kan, inte genom att visa att man suttit av en viss mängd tid.
Man får kunskap genom utbildning, givetvis så går det att gå bredvid någon för att lära sig med men för att bli en kunnig elektriker eller hantverkare så är utbildning en bit på vägen.
 
A avh67f skrev:
Sedan kanske det är möjligt teoretiskt det som dempa säger men i verkligheten är det inget som existerar. Jag har då aldrig någonsin jobbat med någon som inte är utbildad elektriker. Och det finns inga seriösa firmor som anställer folk och skickar ut dem att utföra jobb om de inte är utbildade.
Just mätarbyten åt de stora nätbolagen brukar läggas ut på en billig entreprenör. Det är ett typexempel på ett sånt jobb där "mannen från gatan" snabbutbildas i just mätarbyte för att sen skickas ut att göra det så billigt och snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Just mätarbyten åt de stora nätbolagen brukar läggas ut på en billig entreprenör. Det är ett typexempel på ett sånt jobb där "mannen från gatan" snabbutbildas i just mätarbyte för att sen skickas ut att göra det så billigt och snabbt som möjligt.
Skrämmande då det är en viktig funktion😮
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Skrämmande då det är en viktig funktion😮
Jo, men samtidigt kan man fundera på om det behövs 3 år elgymnasium och 1 600 timmars praktik för att lossa 7 sladdar och sätta fast dom på rätt ställe igen? Det är ju fortfarande arbetsgivaren som ansvarar för att personalen har den kompetens som arbetsuppgifterna behöver.

Det hade nog varit svårt att genomföra ett omfattande mätarbyte för ett stort nätbolag om man krävde att bara utbildade elektriker fick göra jobbet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Jo, men samtidigt kan man fundera på om det behövs 3 år elgymnasium och 1 600 timmars praktik för att lossa 7 sladdar och sätta fast dom på rätt ställe igen? Det är ju fortfarande arbetsgivaren som ansvarar för att personalen har den kompetens som arbetsuppgifterna behöver.

Det hade nog varit svårt att genomföra ett omfattande mätarbyte för ett stort nätbolag om man krävde att bara utbildade elektriker fick göra jobbet.
Gymnasium på 3år är inte bara ellära utan även kunskap att studera vidare.
Jag kan inte förstå hur man kan förväxla nollan med en fas! det har jag aldrig sett en elektriker göra. Men detta kanske visar på en stor brist i gällande regelverk. Skrämmande enligt mig!
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
hsd
Han som bytte elmätaren här sist hade ingen elutbildning, dom hade gått en kurs hur mätarbytet skulle utföras
Men han var väldigt noggrann och fotade med mobilen före och efter både mätarställning och inkoppling, dubbelkollade anslutningarna med en liten spegel
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Gymnasium på 3år är inte bara ellära utan även kunskap att studera vidare.
Jag kan inte förstå hur man kan förväxla nollan med en fas! det har jag aldrig sett en elektriker göra. Men detta kanske visar på en stor brist i gällande regelverk. Skrämmande enligt mig!
Jag tror inte det där felet enbart beror på längden på utbildningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.