Men vadå, kopplingen görs ju genom att tvinna ledarna med varann sen sätter man väl en bit eltejp på. Gissar att eltejpen var slut därav torixen :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G ekaa88 skrev:
När vi ändå är ute och flyter lite gällande min koppling där, vad för toppklämma skulle ni rekomendera för att städa upp i det där? Wago med snäppfäste blir ju skittrångt och har bara 5 poliga
Egentligen borde du skapa en egen tråd för detta, ty nu verkar du vilja röra dig ifrån trådens ämne. :surprised:
Wago 773 och Helacon mini finns med 8 ingångar, vilket jag rekommenderar.
Men först rekommenderar jag att du kollar upp vad som egentligen är ihopkopplat där, jag håller med elmont om att det verkar lite skumt.
Och så kanske i en egen tråd möjligen ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen borde du skapa en egen tråd för detta, ty nu verkar du vilja röra dig ifrån trådens ämne. :surprised:
Wago 773 och Helacon mini finns med 8 ingångar, vilket jag rekommenderar.
Men först rekommenderar jag att du kollar upp vad som egentligen är ihopkopplat där, jag håller med elmont om att det verkar lite skumt.
Och så kanske i en egen tråd möjligen ...
Precis som jag skrev, när vi ändå är ute och flyter, men lugnt, jag kommer inte fortsätta på det spåret mer nu, kommer det fler frågor får det bli en egen tråd.
 
Funderar på om detta fungerar i längden när kopparkablar börjar oxidera?
 
  • Haha
  • Gilla
StoraBlåHuset och 1 till
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att kopparn inte "flyter ihop" tillräckligt och att kopparn kommer oxidera med dålig kontakt och varmgång som följd.
Möjligen om man löder ihop det men varför, det finns skarvdon?
Gamla televerkare gjorde liknande skarvar men då var de skarvrör man trädde över förprepareade med syrafritt vaselin, gissa varför.
 
ullberg
Avdelning pyssel och knåp? Kändes mer som en allmän knoplektion (dessutom en sådär bra sådan) applicerad på koppar…

Ska man nu gör något borde det väl vara en lineman’s splice men jag skulle inte komma på tanken att använda de i ovan video och tycker nog att de skarvdon vi har tillgängliga tar mer eller mindre alla rimligt förkommande fall (undantaget skulle väl vara just en kabel med spänn, som väl också är ursprunget för den jag länkade till)

/U
 
ullberg ullberg skrev:
tycker nog att de skarvdon vi har tillgängliga tar mer eller mindre alla rimligt förkommande fall
Njae, skarva en sån här med skarvklämmor blir inte så lyckat.

Svart kabel virad på en orange kabelvinda på betongunderlag, vilket indikerar en diskussion om skarvning av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Nej, för den där ”telegrafkabeln”, lite beroende på förläggning skulle jag mycket riktigt överväga en lineman’s splice men inte någon av de som förekom på videon
 
ullberg ullberg skrev:
Avdelning pyssel och knåp? Kändes mer som en allmän knoplektion (dessutom en sådär bra sådan) applicerad på koppar…
Äh, nu är du väl hård. Det var ju en cool användning av Zeppelin-knopen. :) (Ja, jag såg inte riktigt, det finns en snarlik annan knop.)

Jag brukar bara använda den när jag skall skarva linor och vill stila lite. Men den stoppar vi ju i verktygslådan för nästa eljobb, helt klart! ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, skarva en sån här med skarvklämmor blir inte så lyckat.

[bild]
DL1000?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H
Tog äntligen tag i diskmaskinen som inte var intryckt ordentligt när vi flyttade in.
Ett löst hängande trasigt okapslat eluttag var anledningen, fanns inte ens skruvhål så det har aldrig suttit fast... Rätt så less på de förra ägarna.
 
  • Hållande av en elsladd kopplad till ett okapslat eluttag på en oupptäckt vägg utan skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett eluttag som hänger löst från en vägg utan skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
C
H halj skrev:
fanns inte ens skruvhål så det har aldrig suttit fast
Men skruv har de iallafall kostat på sig, ser jag. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Men skruv har de iallafall kostat på sig, ser jag. :thinking:
Skulle tro att uttaget satt någon annanstans innan köket renoverades och sen gjordes minst möjliga. Som så mycket annat..
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Det var kanske inte den ALLA värsta elkopplingen ändå. :)
 
Får bidra med några bilder från januari iår. Jord är överskattat i Norra Kina. Tevattnet var iallafall hett, vilket är skönt när det är -35 ute.
Väggmonterad radiator med avflagad färg och en papperskorg full av skräp i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenkokare med varningsskylt bredvid fönster med utsikt över snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.