3 304 075 läst · 11 228 svar
3304k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Om det var i ett torrt, isolerat, rum så skall plåten inte jordas trots det Du skriver. Det är helt likvärdigt med att el-elementens plåtar inte skulle jordanslutas med den skyddsmetoden. Den metoden används idag inte för nyinstallation, men tanken är att den person som råkar komma åt en fasledare på något sätt inte skall kunna komma åt någon jord och därför inte få strömgenomgång.13th Marine skrev:Takarmatur inkopplad med sockerbit, tur att det verkar ha varit okej anslutning ändå.
[bild]
Konstaterar för övrigt att samma armatur, som var fast ansluten, ej var jordad, trots att man lossar glaskupan genom att dra i en spak som sedan påverkar tre armar, hela denna mekanik i stålplåt var exponerad mot kopplingsdosan, dubbelisolering och skyddsjord är för mesar.
Troligen originalinstallation från husets byggnation -71.
Det är därför som ombyggnad till jordad lösning skall ske för allt i samma rum på en gång. Med andra ord kan man även idag behöva skruva in en elkamin utan att ansluta jorden om det handlar om service/utbyte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Ah, glömde skriva det, detta är i källaren med 2.1m till tak, oisolerad platta på mark. Förvisso var detta i en liten hall, men inom räckhåll finns ett jordat uttag.S Soltorp40 skrev:Om det var i ett torrt, isolerat, rum så skall plåten inte jordas trots det Du skriver. Det är helt likvärdigt med att el-elementens plåtar inte skulle jordanslutas med den skyddsmetoden. Den metoden används idag inte för nyinstallation, men tanken är att den person som råkar komma åt en fasledare på något sätt inte skall kunna komma åt någon jord och därför inte få strömgenomgång.
Det är därför som ombyggnad till jordad lösning skall ske för allt i samma rum på en gång. Med andra ord kan man även idag behöva skruva in en elkamin utan att ansluta jorden om det handlar om service/utbyte.
Lysrörsarmaturen i gamla tvättstugan var inte heller jordad.
(Resterande är av den klassiska från Ifö i porslin).
Jag tycker att jag ser tvinnade FK i stort sett varje anläggning jag stöter på och jag vill även minnas att det var ett accepterat förfarande i den utbildning jag gick tidigt 80-tal. Har detta förändrats i övergången från skruvklämma till fjäderklämma?E elmont skrev:
Nej, det finns inte, du tänker troligen på RK.G gravedigger skrev:
Eller att de tvinnas i tomtehattar Torix.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 209 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 209 inlägg
Var med om en fin installation igår.
Skulle bryta strömmen i hallen hos en släkting igår.
Slog av säkringen men det slocknade inte.
Så tänkte att listan över säkringar är fel.
Så började slå ned flera säkringar.
Då slocknade hallen.
Men det visade sig att de som installerat dragit ut 2 faser till dosan i hallen en skulle till hallen en skulle till utelampan och uttag ute.
Men i dosan i hallen har dom dratt ihop båda faserna till en.
Så för att bryta strömmen på lampan var jag tvungen att bryta 2 st 10 amp säkringar.
De har haft tur att de säkringarna låg på samma fas i centralen.
Elektriker som koppla in när de byggde huset.
sett flera fel som är gjorda där.
Jordade takuttag men ingen jord dragen i kök.
Friggebod som matad med 5g1,5 och avsäkrat med 16 amp ca 30-35 m kabel.
Skulle bryta strömmen i hallen hos en släkting igår.
Slog av säkringen men det slocknade inte.
Så tänkte att listan över säkringar är fel.
Så började slå ned flera säkringar.
Då slocknade hallen.
Men det visade sig att de som installerat dragit ut 2 faser till dosan i hallen en skulle till hallen en skulle till utelampan och uttag ute.
Men i dosan i hallen har dom dratt ihop båda faserna till en.
Så för att bryta strömmen på lampan var jag tvungen att bryta 2 st 10 amp säkringar.
De har haft tur att de säkringarna låg på samma fas i centralen.
Elektriker som koppla in när de byggde huset.
sett flera fel som är gjorda där.
Jordade takuttag men ingen jord dragen i kök.
Friggebod som matad med 5g1,5 och avsäkrat med 16 amp ca 30-35 m kabel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
Japp, jag har bott i en lägenhet där man gjort den missen. Två grupper ihopkopplade så ett uttag dubbelmatades. Eftersom det var enfas-matning till lägenheten så kunde det ju inte upptäckas genom blåst säkring pga att man kortslutit två faser, så jag undrar om inte detta kan finnas lite varstans.H Hallerudsbo skrev:
Jag sade till när jag flyttade. Vet inte om det blev fixat, vicevärden verkade inte så förvånad...