3 272 257 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Nej, absolut inte. Jag övervägde att skriva något sådant i mitt inlägg men tog bort det eftersom det skulle kunna uppfattas som att jag inte "tillät" dig att svara på inlägget. Svårt detta med nyanser i nätforumE elmont skrev:
Jag instämmer helt i att vi har nog av behörighetstrådar och avslutar här, med en liten brasklapp till löken:
Jag är fullt medveten om att alla inte besitter samma kunskaper som jag. Många är betydligt bättreE El-Löken66 skrev:
Men som sagt, jag vill inte låta detta bli en behörighetstråd.
Här hade jag tänkt att slänga upp en rolig bild på någon sopig koppling men de jag hade låg visst på den gamla telefonen som gick hädan i ett drunkningstillbud.
Nej men hela mekanismen kan ju vara trasig, ska bli intressant att se. Är den hel så är det väl helt enkelt så att trådarna var dåligt instryckta helt enkelt.useless skrev:
Väldigt modest av Er att insinuera att Ni besitter färre kunskaper inom heminstallationsvärldens starkströmsdel än medelhensson.tommib skrev:Nej, absolut inte. Jag övervägde att skriva något sådant i mitt inlägg men tog bort det eftersom det skulle kunna uppfattas som att jag inte "tillät" dig att svara på inlägget. Svårt detta med nyanser i nätforum
Jag instämmer helt i att vi har nog av behörighetstrådar och avslutar här, med en liten brasklapp till löken:
Jag är fullt medveten om att alla inte besitter samma kunskaper som jag. Många är betydligt bättre
Men som sagt, jag vill inte låta detta bli en behörighetstråd.
Här hade jag tänkt att slänga upp en rolig bild på någon sopig koppling men de jag hade låg visst på den gamla telefonen som gick hädan i ett drunkningstillbud.
En uppskattad feature, är min ödmjuka åsikt.
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Om jag fått välja mellan er två så skulle ni få komma till min skola och visa upp vad ni går för innan jag hade släppt er över tröskelnE El-Löken66 skrev:
Hade ni bestått provet båda två tror jag att vi hade blivit ett bra team
Men ni hade inte fått något betalt (det är jag för snål för)
Man behöver inte tro något:E El-Löken66 skrev:
tommib skrev:
Att säga att det finns många som är bättre är inte samma sak som att påstå att man är sämre än medelsvensson.E El-Löken66 skrev:
Hade aldrig kunnat hänga med i TommiBs tempo, ena sekunden är hen inuti en takdosa för att i nästa skarva inkommande kabel underjords.U Uffe A skrev:
Blir matt bara jag tänker på det!
Nu har SHK äntligen inkommit med sin rapport rörande mitt brända uttag
----------------------------------------
Slutrapport RL 2021:02
Tillbud i Umeå, Västerbottens län, den 17 feburari 2021 med eluttag av märket Lexel.
Väderförhållanden
-16 grader celsius, vindstilla.
Sammanfattning
Onsdagen den 17 februari anmärkte hyrsegästen, en mansperson i 60-årsåldern, på att ett uttag i sovrummet slutat fungera. Uttaget hade fungerat normalt under den tid hyresgästen bott där, men efter att han anslutit en elradiator då det var rejält kallt ute slutade uttaget efter en stund att fungera. Hyresvärden tillkallades, och efter en stunds felsökning uppdagades det att matande fas till uttaget hade gått av i uttaget innan, pga varmgång.
Utredning
Uttaget demonterades och vid närmare inspektion visade det sig uttaget var rejält bränt, samt att delar av fjädermekanismen som ska säkerställa tryck på ledarna saknades.
Slutsats
Det är omöjligt att avgöra om mekanismen var felaktig redan vid installation, eller om den helt enkelt smält bort vid tillbudet. Det senare förfaller dock osannolikt.
Rekommendationer
Utgå inte från att en elanläggning är säker bara för att den har fungerat i 10 år.
-------------------------------------
----------------------------------------
Slutrapport RL 2021:02
Tillbud i Umeå, Västerbottens län, den 17 feburari 2021 med eluttag av märket Lexel.
Väderförhållanden
-16 grader celsius, vindstilla.
Sammanfattning
Onsdagen den 17 februari anmärkte hyrsegästen, en mansperson i 60-årsåldern, på att ett uttag i sovrummet slutat fungera. Uttaget hade fungerat normalt under den tid hyresgästen bott där, men efter att han anslutit en elradiator då det var rejält kallt ute slutade uttaget efter en stund att fungera. Hyresvärden tillkallades, och efter en stunds felsökning uppdagades det att matande fas till uttaget hade gått av i uttaget innan, pga varmgång.
Utredning
Uttaget demonterades och vid närmare inspektion visade det sig uttaget var rejält bränt, samt att delar av fjädermekanismen som ska säkerställa tryck på ledarna saknades.
Slutsats
Det är omöjligt att avgöra om mekanismen var felaktig redan vid installation, eller om den helt enkelt smält bort vid tillbudet. Det senare förfaller dock osannolikt.
Rekommendationer
Utgå inte från att en elanläggning är säker bara för att den har fungerat i 10 år.
-------------------------------------
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jo den är väl mer eller mindre kvar förutom plastpiggen som ska lösgöra ledarna om man vill demontera uttaget. Däremot är den ju deformerad, se bild från en oskadad terminal på samma uttag. Oavsett vad orsaken är så kvarstår min slutsats, lita inte på att något är OK bara för att det har fungerat i X år.