Inte så vanligt att elektriker använder en slangsax så jag antog att det va fiber som va ingrävt:)

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte så vanligt att elektriker använder en slangsax så jag antog att det va fiber som va ingrävt:)
Mm tänkte att jag skulle bjuda på en ev ledtråd :)

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
4 st enfasgrupper som är skarvade i 2 kopplingsdosor.
Men alla 4 nollor och 4 jordar i vardera dosan är ihopkopplade. :dizzy:
Två kopplingsdosor med skarvade enfasgrupper, nollor och jordar ihopkopplade, mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vadårå det är ju samma färg.

• Haha
Krokben
  • Laddar…
Dom är ju ändå ihopkopplade i andra änden, så det spelar väl ingen roll...

Lite mera blått så hade det varit perfekt :D

Fattar ni inte att felet är glipan mellan dosorna

Eftersom det är fredag tycker jag VPrören är slarvigt målade också.

• Haha
Mats Olandersson
  • Laddar…
Skulle man kopplat ledningar i ett ljudsystem på det här viset skulle risken för jordslingor vara stor vilket resulterar i brum i högtalarna.
Funderar på om två parallella jordledare kan fungera som mottagare och orsaka en mindre spänningsdifferens mellan nollan och jordkabeln vilket kan lösa ut jordfelsbrytaren.
En elkille var hemma hos mej och skulle dra en ny kabel till spisen. Passade på att få en jordfelsbrytare inkopplad. Av någon anledning löste jordfelsbrytaren ut. Orsaken var att det gick en jord från säkringsskåpet och så fanns det en nolla och tre faser till cirkulationspumpen. dessutom var jorden eller nollan? kopplad till vattenröret vilket enligt elkillen orsakade en jordslinga. Vet inte om han klippte av nollan eller jorden med motiveringen att det räcker att man jordar mot en punkt. Så nu fungerar jordfelsbrytaren perfekt utom när jag med häcksaxen klipper av kabeln och latmasken inom mej kommer fram att man kan slå till jordfelsbrytaren och sedan bara peta på en tråd när jag ska laga kabeln till häcksaxen för då jag jag få en jäkla stöt utan att jordfelsbrytaren bryter. Ett jäkla pilljobb att skarva en strömförande kabel när man barfota står på en regnvåt gräsmatta,.

N nallepu skrev:
Funderar på om två parallella jordledare kan fungera som mottagare och orsaka en mindre spänningsdifferens mellan nollan och jordkabeln vilket kan lösa ut jordfelsbrytaren.
Det är normalt med en spänningsdifferens mellan jord och nolla. Det beror på att man har ett spänningsfall i nollan när den är belastad medan jordledaren normalt inte är belastad. Av den orsaken löser oftast jordfelsbrytaren om det blir kontakt mellan nolla och jord. Två parallella jordledare kommer inte orsaka att jordfelsbrytaren löser.

N nallepu skrev:
Orsaken var att det gick en jord från säkringsskåpet och så fanns det en nolla och tre faser till cirkulationspumpen. dessutom var jorden eller nollan? kopplad till vattenröret vilket enligt elkillen orsakade en jordslinga. Vet inte om han klippte av nollan eller jorden med motiveringen att det räcker att man jordar mot en punkt.
Om nollan är ansluten till röret så kommer den ovan omtalade spänningsdifferensen att orsaka att ström flyter mellan nolla och sann jord. Då löser jordfelsbrytaren. Så felet var med all säkerhet inte dubbla jordledare. Utan kontakt mellan nolla och jord.

N nallepu skrev:
S Ett jäkla pilljobb att skarva en strömförande kabel när man barfota står på en regnvåt gräsmatta,.
Que??

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
Det här måste vara från tiden innan det fanns färdiga formulär för gruppförteckningen?

Gammalt pappersdokument med handritade symboler och anteckningar på ett träbord.
Skapa konto

A
den funkar än idag om man lägger till ledningsarea och säkringsstorlek

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Don't try this at Home...
En indisk hjälte!
En person balanserar på elektriska ledningar för att återställa ström, en farlig arbetsuppgift som kritiserats.
Skapa konto

Person som balanserar på elledningar för att återställa strömförsörjningen, farligt arbete.
Skapa konto

Dock fick "ledningen" (hehe) kritik att de låtit lille kättra upp. Länk

• Wow
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha stört mig länge nog på denna kabel hos farsan:
k1QaGQNvixsH-qgVhkipM0UDEhYMgp9WRbn9Ucb56w3hvXKGgGiYX0Ve1YI6iBpL7ink99FdLmJle3cC4DTiXips2erNNUEJxjDS_OznLZENGaoxVheCdLfZvHTmZJ95JdyF8evc3wrxAWLLLh4jT5GcHhy-vms0C3QJDxWgilFezklZ23i8_UhMubMsF9BhAt_uie7PwJ8jklDlXAflQpHss1hyAuVGzrq_FtDkTeRnxJsugQxrLSciPQvYM1JMOA4XgNPlrJ22Cv45wuzRLro0_CEvmQYwvvD4DpNGN8NWOTn6s2sgDIsoLZR0xDFN_CoMUfI1SKL6yHtEzfctGm5m8RORf-olQjK6wBTtfuGIhA-_46zAqad7mpe0UNzVq8X6lP4MHizb0quKPUD5cXoGPOKSiv5phlLioF6gdBsEZkTIOJMJ6avx5MkrS2bdJNGL174f-qPr1u7JaTtT5lQOH4aordd-zqYzIokadndJsl1vtoT_-xcVEVI5gIOqY7woWrL0o_LcA5uITzduJ4smnOYy6uxgqs4skc2NnX3_zBgDq2aBokNBtUi9MdWDFQRx7NqkwaeOWe3xnxYr52rF_-e5m_vIQldn9Z8GG1NqtHH7-_QLI-YEiHX29q3AAw3mTKby8ZaJkfQ9dg2Ec3CE401ejJ-L3PyxISYuJWOhlenHQrZd44REAUrfgw=w727-h969-no

Bestämde jag mig för att åtgärda det, vilket nog var tur.
UprvXv_Tzodu_nEuj3ilJ2rsv9QCEazJtpMp_IQzKZRMeHD7KKpp7HcgwJ0HGiNK1zywYX4tJIYaGBxWxpBlXD4LCYuC1KkMHu-WLpKdw4jy6Ok9kksz9Ax7fAJmXhkSiWxAzdgNx7LZk9noTnYynnVv9Nw8y3wWS7Edyy7pnZHrn2jN6EhWRTOn7EVgDV2dgeFv6VhBrWJ0fK0hphFnRZ0krwWVKFuhlXoepnZLDe18YpKmRgwZXplNW1Bmwr0sZohDLtC_8oQSA7_RGF2woOQC8kc9SWHcbTixyyaN8r38oeYcV-EWrQoSKjdxcatxDag8cLFfyI2BX6yURL1lmpdA_2tVIzagyT-elwwfcK9Nd3YV3j00RgWF0z1IEhqswlonunJbitdVNq5tMYNL46pBWIo5JOoDywQaQ746w7lgFV3gWOclWIDQLi3AEVHrQt89WiFLvF-_J5Y2knIZtIC1sRclUHvU8fnGbSjhjSy4khHY7J6riTHFl0ZRjujds1p9zU_ZfBGo21WjEtzbhkAzrpaHAjg3JY_pK00KfMH4v2FuTm53bwETbYySLGrjN_en10U4HyPSr06AXH6fc0eGSeA9iX54aFI7X8riKq_gLY49W6fBJjRyCOYIbPQi0TpCokL71dNTuN4LvprifnsQD9Q74O_xB35rN8abvHRxmgBcMlLuB2Aql_wssQ=w727-h969-no

Så det blev till att byta kontakt.
Vilken tur att koppla säkert kunde vägleda mig i det hela:
Skärmdump av en webbsida med en checkmark och text som instruerar att det är tillåtet att byta skarvuttag i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.