C caanol skrev:
Jag tänker att de skitit i kontinuitetsmätningen helt och hållet och tagit godtagbara siffror ur luften. Det i så fall att de hoppat över mätningen som är det absurda när det i det stora hela inte tar så lång tid att utföra. Uppenbarligen så har uttaget inte varit monterat för kontinuitet fås ju inte med fas på jordblecket.
Ja OK. Det var precis vad jag själv trodde, men inte fattade att du menade. Jag tror också att sådana siffror är tagna helt ur luften.

Och om det är som GK100 säger att man typiskt inte dokumenterar sådana siffror, så ökar ju risken. Då är ju risken att kravet att göra det här, uppfattas som något onödigt byråkratiskt påfund som man ju inte gör annars och som väl i så fall bara är till för att förstöra ackordet. (För man har fortfarande sådana i branschen?)

Då kommer fusket som ett brev på posten.

• Gilla
caanol
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Och att testa diverse protokoll från de här typerna jobb enligt tex Benfords lag enligt tidigare inlägg av LSA kan säkert vara en bra övning i praktisk matematik i arbetslivet. Kanske kan ge upphov till någon ny namngiven fördelning. :)
Ja, jag heter ju Axelsson, ifall någon nu skulle få för sig att göra det... Just saying. ;)

(Och det är ledigt också, jag har just googlat. ;))

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
En tidigare kollega till mig fick ett supportsamtal från en hissmontör som undrade vad som var rimliga värden att fylla i meggningsprotokollet. Intressant att han inte bara struntade i isolationsprovningen men dessutom inte visste vad för värden man borde förvänta sig.

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
"Fasen va snyggt! Sätt dit kåpan så skriver vi ok på egenkontrollen."
Mod!
Det här fallet borde brytas ut till en egen tråd så det det inte drunknar här.

• Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Jag tog den här bilden härom dagen. Jag vet att plint 29 är signaljord. Så det borde inte vara fel med gulgrön. Signaljord är ju också jord. Men den röda tejpen antyder att den som kopplade inte såg så på saken.
Elektrisk kopplingspanel med märkta plintar och färgkodade kablar, inklusive en gulgrön signaljord och röd tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Nej, det är fel. Gulgrön får bara användas till skyddsjord. Signaljord ska ha annan färg.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fredrik Sjödin är inte av annan åsikt:
http://atc.nu/blog/2013/05/20/uttalande-fran-elsakerhetsverket-om-gulgron-jord/

Dock tror jag att inte endast skyddsjord, utan även skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning kan vara gulgrön.

Däremot tycker jag personligen att funktionsjord och funktionsutjämning inte ska vara gulgrön, men här råder det osäkerhet och delade meningar i branschen. Många vet inte ens skillnaden och funktionen, själv känner jag mig sällan speciellt säker heller.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
För att raljera vidare på samma tema väl medveten om att man inte skall göra så som på min bild. Det är inom det område som regelverket gäller som det endast är tillåtet att använda gulgrön som skyddsjord. Jag tänker mig att det inte finns några regler som förbjuder användande av gulgrön tråd till tvättlina exempelvis. Hur ser det då ut i klenspänningskretsar? Skulle det vara tillåtet att använda gulgrön ledare mellan lampan och batteriet i en ficklampa?

Mikael_L
Jag har kört med gulgrön till en högtalare, åker jag i fängelse nu? :surprised: :sweat: :worried:

• Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Det borde ju gälla apparater avsedda att anslutas till elnätet. Så högtalaren borde vara ok om det inte är en aktiv högtalare med inbyggt slutsteg. Eller krävs det även att stereon man ansluter högtalaren till endast kan matas från batterier?

Om man skall byta trådar i en elinstallation och drar i de nya trådarna med hjälp av de gamla. Då innebär det att man använder gulgrön som dragtråd. Är det tillåtet?

• Gilla
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har kört med gulgrön till en högtalare, åker jag i fängelse nu? :surprised: :sweat: :worried:
Bara om du dragit högtalarkablarna i VP-rör....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter inte bra...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
Så länge du inte spelar Earth, Wind & Fire tror jag du klarar dig.

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja.

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
åker jag i fängelse nu?
Häng inte läpp för det. Det finns väl internet i fängelset också?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.