3 281 551 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja OK. Det var precis vad jag själv trodde, men inte fattade att du menade. Jag tror också att sådana siffror är tagna helt ur luften.C caanol skrev:Jag tänker att de skitit i kontinuitetsmätningen helt och hållet och tagit godtagbara siffror ur luften. Det i så fall att de hoppat över mätningen som är det absurda när det i det stora hela inte tar så lång tid att utföra. Uppenbarligen så har uttaget inte varit monterat för kontinuitet fås ju inte med fas på jordblecket.
Och om det är som GK100 säger att man typiskt inte dokumenterar sådana siffror, så ökar ju risken. Då är ju risken att kravet att göra det här, uppfattas som något onödigt byråkratiskt påfund som man ju inte gör annars och som väl i så fall bara är till för att förstöra ackordet. (För man har fortfarande sådana i branschen?)
Då kommer fusket som ett brev på posten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, jag heter ju Axelsson, ifall någon nu skulle få för sig att göra det... Just saying.GK100 skrev:
(Och det är ledigt också, jag har just googlat. )
En tidigare kollega till mig fick ett supportsamtal från en hissmontör som undrade vad som var rimliga värden att fylla i meggningsprotokollet. Intressant att han inte bara struntade i isolationsprovningen men dessutom inte visste vad för värden man borde förvänta sig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Fredrik Sjödin är inte av annan åsikt:
http://atc.nu/blog/2013/05/20/uttalande-fran-elsakerhetsverket-om-gulgron-jord/
Dock tror jag att inte endast skyddsjord, utan även skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning kan vara gulgrön.
Däremot tycker jag personligen att funktionsjord och funktionsutjämning inte ska vara gulgrön, men här råder det osäkerhet och delade meningar i branschen. Många vet inte ens skillnaden och funktionen, själv känner jag mig sällan speciellt säker heller.
http://atc.nu/blog/2013/05/20/uttalande-fran-elsakerhetsverket-om-gulgron-jord/
Dock tror jag att inte endast skyddsjord, utan även skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning kan vara gulgrön.
Däremot tycker jag personligen att funktionsjord och funktionsutjämning inte ska vara gulgrön, men här råder det osäkerhet och delade meningar i branschen. Många vet inte ens skillnaden och funktionen, själv känner jag mig sällan speciellt säker heller.
För att raljera vidare på samma tema väl medveten om att man inte skall göra så som på min bild. Det är inom det område som regelverket gäller som det endast är tillåtet att använda gulgrön som skyddsjord. Jag tänker mig att det inte finns några regler som förbjuder användande av gulgrön tråd till tvättlina exempelvis. Hur ser det då ut i klenspänningskretsar? Skulle det vara tillåtet att använda gulgrön ledare mellan lampan och batteriet i en ficklampa?
Det borde ju gälla apparater avsedda att anslutas till elnätet. Så högtalaren borde vara ok om det inte är en aktiv högtalare med inbyggt slutsteg. Eller krävs det även att stereon man ansluter högtalaren till endast kan matas från batterier?
Om man skall byta trådar i en elinstallation och drar i de nya trådarna med hjälp av de gamla. Då innebär det att man använder gulgrön som dragtråd. Är det tillåtet?
Om man skall byta trådar i en elinstallation och drar i de nya trådarna med hjälp av de gamla. Då innebär det att man använder gulgrön som dragtråd. Är det tillåtet?
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg