Mikael_L
Jag har också svårt att tro att andelen felkopplingar av just skyddsjord skulle vara så väldigt många.

När man kopplar ett uttag så kollar man naturligtvis färgen på ledaren man håller i och ska koppla in, jag har svårt att tro att någon blundar eller tittar bort och väljer en ledare på chansning.
Och alla uttag av idag har en naturlig och självklar plats för skyddsjorden, att det blir svårt att göra fel, ens under stress.
Jag brukar dessutom köra efter en viss ordning, börjar med PE, sen N och sist L, det har bara blivit så, men jag tror det ytterligare minskar risken för fel.

Däremot kan förekomst av X-plintar säkert ställa till det. :)
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också svårt att tro att andelen felkopplingar av just skyddsjord skulle vara så väldigt många.

När man kopplar ett uttag så kollar man naturligtvis färgen på ledaren man håller i och ska koppla in, jag har svårt att tro att någon blundar eller tittar bort och väljer en ledare på chansning.
Och alla uttag av idag har en naturlig och självklar plats för skyddsjorden, att det blir svårt att göra fel, ens under stress.
Jag brukar dessutom köra efter en viss ordning, börjar med PE, sen N och sist L, det har bara blivit så, men jag tror det ytterligare minskar risken för fel.

Däremot kan förekomst av X-plintar säkert ställa till det. :)
Intressant att vi kommit fram till samma metod, utan att någon av oss gått elprogrammet på gymnasiet? ;)
De där x-plintarna kan dock vara luriga ;)
 
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar dessutom köra efter en viss ordning, börjar med PE, sen N och sist L, det har bara blivit så, men jag tror det ytterligare minskar risken för fel.
Rutiner minskar definitivt risken för att göra fel. Jag gör likadant. Dessutom gör jag likadant när jag lägger EDA och CVK på jobbet. Jag dukar alltid på exakt samma sätt eftersom jag då med rent muskelminne kommer på mig själv om jag är på väg att göra något tokigt vid 0530 på morgonen eller så.

Tackar för förklaringen om hur ackordet fungerar med felsökning, det visste jag inte. Jag tror ändå att ackordsarbete potentiellt är feldrivande men detta är ett sätt att minimera det.

Sysslar man med säkerhetskritiska saker så gäller, som vanligt, kontroll, kontroll och kontroll.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag kan ju även nämna att var det någon som lite oftare gjorde fel så fick man ta vederbörande lite "i örat" och låta h*n reda upp felet själv: Det brukar ge resultat rätt fort
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att kontrollera sitt uttag innebär att hämta andan och tänka - sitter L, N och PE på rätt plats och sitter de fast? Det tar max fyra sekunder.
I ackordtidslistan är det 0,11 timme för installation av infällt vägguttag, 6,6 minuter, 396 sekunder.

Om det ska kopplas vidare till nästa apparat (ansluta dubbelt så många ledare) så är det 0,15 timme.

Så visst har man tid att lägga några sekunder på att kolla lite snabbt, och provdra i ledare, men inte så jättemycket. :)
Jag tror precis som elmont skriver, att de som är mest duktiga på ackord faktiskt jobbar metodiskt och lite halvsnabbt bara, och är noggranna hela tiden, ty det drabbar tidsåtgången mer att då och då få backa och göra om.
 
Och angående tider, vid nyproduktion sätter en duktig elektriker ett uttag på under två minuter. Det innefattar även rensning av dosa och justering av dosring SAMT visuell kontroll av sitt arbete samt att man har ett uttag av toppklass typ ELKO ELJO. Vid servicejobb blir det oftast helt andra tider, därför finns det speciella "regler" för ackord på just servicejobb.
Ps
Kan ju även nämna att när man nått en viss timförtjänst på ackord får man dela överskottet med företaget, så det lönar sig dåligt att "springa" för fort.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Vad jag har förstått är det ett hyfsat etablerat företag som utfört det där. Då blir jag förstås nyfiken på vilket företag det är. Inboxa gärna mig med namnet.
Nä här ska inte inboxas några namn. Jag tänker inte hänga ut någon, vare sig min arbetsgivare, byggentreprenören eller elfirman. Detta måste få gå rätt väg och är de medlemmar i IN så löser det väl sig också av bara farten i.o.m eventuell anmälan till ESV. Jag känner mig nog inte helt bekväm med att delge några diarienummer heller om de blir anmälda. Man kan nog bli ihjälslagen för mindre nuförtiden. Elfirman är ett företag med fler än 100 anställda såg jag efter lite googling och skulle resultatet bli verksamhetsförbud som herr Sjödin skrev så kommer det nog märkas ändå om det antalet anställda räknas som stor firma. Det utfallet är jag i grunden inte intresserad av utan för min del räcker det att man gör en ordentlig ombesiktning och rättar till omedelbara och eventuellt framtida fel. Först då har vi fått en säker anläggning tänker jag.

Mitt inlägg utlöste en mindre lavin av inlägg och det är lite kul att se hur upprörda många blivit, med all rätt. Detta är verkligen helt kass och min tanke om det är att man ansett sig själv vara i stort sett felfri (kopplar alltid rätt) och därför hoppat över diverse kontroller just på grund av att man alltid kopplar rätt. Jag blir också en smula oroad för vad vi hittills inte hittat. Vi letar inte efter fel utan det vi hittat är resultatet av vanlig felanmälan från hyresgäster.

Peppad av de starka reaktionerna så vet jag precis vad jag ska göra i morgon bitti när arbetsveckan börjar.:devilish:
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
Nä här ska inte inboxas några namn. Jag tänker inte hänga ut någon, vare sig min arbetsgivare, byggentreprenören eller elfirman. Detta måste få gå rätt väg och är de medlemmar i IN så löser det väl sig också av bara farten i.o.m eventuell anmälan till ESV. Jag känner mig nog inte helt bekväm med att delge några diarienummer heller om de blir anmälda. Man kan nog bli ihjälslagen för mindre nuförtiden. Elfirman är ett företag med fler än 100 anställda såg jag efter lite googling och skulle resultatet bli verksamhetsförbud som herr Sjödin skrev så kommer det nog märkas ändå om det antalet anställda räknas som stor firma. Det utfallet är jag i grunden inte intresserad av utan för min del räcker det att man gör en ordentlig ombesiktning och rättar till omedelbara och eventuellt framtida fel. Först då har vi fått en säker anläggning tänker jag.

Mitt inlägg utlöste en mindre lavin av inlägg och det är lite kul att se hur upprörda många blivit, med all rätt. Detta är verkligen helt kass och min tanke om det är att man ansett sig själv vara i stort sett felfri (kopplar alltid rätt) och därför hoppat över diverse kontroller just på grund av att man alltid kopplar rätt. Jag blir också en smula oroad för vad vi hittills inte hittat. Vi letar inte efter fel utan det vi hittat är resultatet av vanlig felanmälan från hyresgäster.

Peppad av de starka reaktionerna så vet jag precis vad jag ska göra i morgon bitti när arbetsveckan börjar.:devilish:
Vad ska du göra?
 
Mikael_L
C caanol skrev:
Nä här ska inte inboxas några namn. Jag tänker inte hänga ut någon, vare sig min arbetsgivare, byggentreprenören eller elfirman. Detta måste få gå rätt väg och är de medlemmar i IN så löser det väl sig också av bara farten i.o.m eventuell anmälan till ESV. Jag känner mig nog inte helt bekväm med att delge några diarienummer heller om de blir anmälda. Man kan nog bli ihjälslagen för mindre nuförtiden. Elfirman är ett företag med fler än 100 anställda såg jag efter lite googling och skulle resultatet bli verksamhetsförbud som herr Sjödin skrev så kommer det nog märkas ändå om det antalet anställda räknas som stor firma. Det utfallet är jag i grunden inte intresserad av utan för min del räcker det att man gör en ordentlig ombesiktning och rättar till omedelbara och eventuellt framtida fel. Först då har vi fått en säker anläggning tänker jag.

Mitt inlägg utlöste en mindre lavin av inlägg och det är lite kul att se hur upprörda många blivit, med all rätt. Detta är verkligen helt kass och min tanke om det är att man ansett sig själv vara i stort sett felfri (kopplar alltid rätt) och därför hoppat över diverse kontroller just på grund av att man alltid kopplar rätt. Jag blir också en smula oroad för vad vi hittills inte hittat. Vi letar inte efter fel utan det vi hittat är resultatet av vanlig felanmälan från hyresgäster.

Peppad av de starka reaktionerna så vet jag precis vad jag ska göra i morgon bitti när arbetsveckan börjar.:devilish:
Det låter bra.
Fint att du vill sköta det professionellt, och inte följa med mobben (som jag tyvärr också deltog i *skämsmössa på*).
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Vad ska du göra?
Först ska jag prata med min närmaste chef som redan är lite insatt i händelseförloppet. Sedan ska vi tänka efter noga vem som ska få reda på detta i nästa steg. Internt alltså. Det är tydligen väldigt viktigt att man ska "vara kompis" med entreprenörer och inte påpeka fusk/fel/slarv i hantverket. Allt för att inte störa relationen. Det är väl inte så farligt om en mjukfog i ett badrum inte blir gjord eller om ett dörrfoder råkar ramla loss men dessa fel jag hittat är av en annan kaliber tycker jag. Om mot förmodan "locket läggs på" så kommer jag höra av mig till en elkonsult/besiktningsman som inte är en del av detta projekt. Han är en person som gått den långa vägen från elektriker till elingenjör och är en "hårding" som tycker att yrkesstolthet är en dygd. Tycker han som jag och forumet gör så kommer jag fråga om lite uppbackning i ärendet för att därefter komma fram till om anmälan eller "gör om, gör rätt" är vägen att gå.

Typ så.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
Nä här ska inte inboxas några namn. Jag tänker inte hänga ut någon, vare sig min arbetsgivare, byggentreprenören eller elfirman. Detta måste få gå rätt väg och är de medlemmar i IN så löser det väl sig också av bara farten i.o.m eventuell anmälan till ESV. Jag känner mig nog inte helt bekväm med att delge några diarienummer heller om de blir anmälda. Man kan nog bli ihjälslagen för mindre nuförtiden. Elfirman är ett företag med fler än 100 anställda såg jag efter lite googling och skulle resultatet bli verksamhetsförbud som herr Sjödin skrev så kommer det nog märkas ändå om det antalet anställda räknas som stor firma. Det utfallet är jag i grunden inte intresserad av utan för min del räcker det att man gör en ordentlig ombesiktning och rättar till omedelbara och eventuellt framtida fel. Först då har vi fått en säker anläggning tänker jag.

Mitt inlägg utlöste en mindre lavin av inlägg och det är lite kul att se hur upprörda många blivit, med all rätt. Detta är verkligen helt kass och min tanke om det är att man ansett sig själv vara i stort sett felfri (kopplar alltid rätt) och därför hoppat över diverse kontroller just på grund av att man alltid kopplar rätt. Jag blir också en smula oroad för vad vi hittills inte hittat. Vi letar inte efter fel utan det vi hittat är resultatet av vanlig felanmälan från hyresgäster.

Peppad av de starka reaktionerna så vet jag precis vad jag ska göra i morgon bitti när arbetsveckan börjar.:devilish:
Tycker du har en vettig inställning, vi vet som sagt inget om varför det blivit som det blev och den ansvarige personen kanske inte ens finns kvar som anställd eller underentreprenör.
Jag har sett en del tokigheter som vaktmästare utfört och även vitvaruvaruhusens montörer, kanske någon annan gjort något i anläggningen efteråt.
De som verkligen är intresserade vet även hur man följer upp en anmälan även utan diarienummer.
Fel kan det alltid bli och bra att ingen råkat ut för en olycka, ett seriöst företag löser reklamationer.
Att göra en anmälan till ESV är helt i sin ordning.
https://www.elsakerhetsverket.se/e-tjanster/
Du nämner hyresgäster och då är det troligtvis fastighetsägaren som är ansvarig för elanläggningen samt att om detta arbete utförts vid en omfattande ombyggnad av många lägenheter så kanske fler lägenheter bör kontrolleras när så allvarliga fel uppdagats.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan ju vara så att det är lämpligast att fastighetsägaren gör en ev anmälan, det är ju denne som blivit drabbad.
 
Som fastighetsägare vill man inte anmäla. Då får man ju tydligen svarte Petter..

F Fredrik Sjödin skrev:
ESV kommer i första hand att förelägga om att bristerna åtgärdas. Tyvärr kommer det föreläggandet att läggas mot innehavaren som sen får regressa mot utföraren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att det är lämpligast att fastighetsägaren gör en ev anmälan, det är ju denne som blivit drabbad.
useless useless skrev:
Som fastighetsägare vill man inte anmäla. Då får man ju tydligen svarte Petter..
Jag skulle bli förvånad om vi till slut inte anmäler. Fastighetsägaren är ju ansvarig för elanläggningen och det måste man acceptera. När man i upphandlingen skriver att installationen ska göras enl. svensk elsäkerhetsteknisk praxis bla bla bla och den sedan inte är på det viset så borde väl det vara en ganska enkel match? Det egentligen talar emot är "kompismentaliteten" och dess bevarande samt att man hoppas att inget allvarligt händer och det vore rent ut sagt för jävligt.
 
M MatCan skrev:
Då är vi inte överens om vad som är en godtagbar nivå på felkopplingar. Jag hävdar bestämt att 2-3% felkoppling är alldeles för högt för ett så pass okomplicerat jobb. Varför är det en omöjlig ekvation att förvänta sig att en yrkesman gör det rätt? Jag förstår också att det ibland smyger sig in ett enstaka fel men inte såpass många. Framförallt inte där man kopplar det direkt livsfarligt som i det här fallet.
Jag blir faktiskt inte klok på det här. Det tjafsas i en massa trådar om att det är så farligt med el och att det bara är behöriga (eller anställd under ett ekp) som ska få koppla men vi ska inte kunna förvänta oss en högre korrekthet i det jobb som utförs? Om man är så jäkla slarvig med inkopplandet, Vad är det då som säger att man inte slarvar lika mycket med kontrollen?
En yrkesman som är så slarvig så att han är beroende av sitt kontrollprogram för att upptäcka fundamentala fel i sitt arbete har jag väldigt svårt att ha förtroende för.

Nej här tror jag vi har svårt att komma överens :)
överens? Jag har aldrig uttryckt något om att jag tycker det är en godtagbar nivå. Det jag har skrivit är att det är så det förhåller sig. Eller gör det det? Det var något jag hörde för 10 år sedan och genom mitt arbete har jag stött på ett utfall som kan ligga på 2-3%, men troligen lägre, iaf bland de jag jobbat med. Sen att yrkesmän ska göra rätt, ja det ska de. Men som i alla andra yrken så finns det vissa som kanske borde byta jobb. Vem har t.ex. inte uttryckt ”de där allmänläkarna är så jävla kassa” efter ett besök på VC eller ”det finns svin överallt” när en polisman betett sig svinigt. Jag har däremot en hygglig bild över statusen på installationselektriker även om jag egentligen har för litet underlag för att yttra mig.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.