Det är nog så att förproduktionsserien som skickades till testinstitutet klarade 16A. Sen slimmade man produktionen lite...
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
testinstitutet
Ha ha ha ha ha ha ha.... Tack för dagens asgarv!
 
W Wheelabrator skrev:
Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget :thinking: Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.

Det visade sig att kontaktstiftet är fäst i ett bleck i timern, stiftet är istucket i ett hål och stukat i änden. Här tycks det inte ha stukats tillräckligt.

Tur att det inte var mer last än en lågenergilampa, det hade kunnit bli varmt och obehagligt med den glappkontakten.
[bild] [bild]
Skicka in en anmälan till elsäkerhetsverket så kanske de tvingar återkallelse och kan rädda någon annan från att ta i ett strömförande stift. Speciellt farligt om man inte märker att ett stift lossnar och ett barn är där och petar... Är väldigt tveksam till att den där infästningen uppfyller kraven. https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-en-elprodukt/
 
E
Eluttag och defekt stickpropp där stiften lossnat, varning för elektrisk fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tyvärr är det ju bara personer med kunskap om att el är farligt som känner till elsäkerhetsverkets sida borde nog ha sponsrade såna inlägg på tex Facebook och Instagram så dom övriga får upp ögonen för problemet. Min sambo köpte hem en billig vattenkokare som startade även när den va tom utan att man rört den. Upptäckte det av en slump när jag kom hem av att den klickade i nån kontaktor det va nog nära brand. Men hon förstod inte problemet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget :thinking: Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.
Dollarstore har varit med i någon skandal tidigare angående elsäkerhet. Den där timern är inte bara S-märkt utan även GS som är en seriös märkning. Om de fuskat med dessa märkningar är det väldigt allvarligt. Anmäl till Elsäkerhetsverket!
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
Dollarstore har varit med i någon skandal tidigare angående elsäkerhet. Den där timern är inte bara S-märkt utan även GS som är en seriös märkning. Om de fuskat med dessa märkningar är det väldigt allvarligt. Anmäl till Elsäkerhetsverket!
CE-märkningen ser ju lite udda ut också. Noterade senast jag var på Dollarstore i Kramfors att det inte fanns några elprylar kvar längre, tidigare var det flera hyllor fulla med märket ”Praktikern” eller något åt det hållet.
 
Hemgjord skarvsladd.. vet inte om man kan få in så mycket mer fel i samma sladd.
 
  • Felaktigt gjord skarvsladd med exponerade trådar och delvis monterad stickpropp på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ”typisk” skarvsladd/adapter från 80-/90-talet för att kunna använda klass-0-apparater där det var jordade uttag.

Ser ut att bara varit ett fel, jordad stickkontakt resten ojordat.
Det säljs/har sålts skarvsladdar med 0,75 och 1,0 och som inte har eurokontakt/uttag utan med schukokontakt/uttag, till och med grenuttag.
 
Stiften lär inte lossna på den stickproppen iaf, den är från den tiden saker och ting skulle hålla för åtminståne ett rejält världskrig, eller två mindre.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En ”typisk” skarvsladd/adapter från 80-/90-talet för att kunna använda klass-0-apparater där det var jordade uttag.

Ser ut att bara varit ett fel, jordad stickkontakt resten ojordat.
Det säljs/har sålts skarvsladdar med 0,75 och 1,0 och som inte har eurokontakt/uttag utan med schukokontakt/uttag, till och med grenuttag.
Var sitter jordstiften på stickontakten? ;)

Edit: bortse från föregående rad. Se nästa inlägg.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Var sitter jordstiften på stickontakten? ;)
Jordstiften/blecken är inringade
Närbild på en vit elkontakts jordstift markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jordstiften/blecken är inringade
[bild]
Sorry, för sent på kvällen. Jag uppfattade bilden som om man tagit bort jordblecken, men de sitter ju naturligtvis 90 grader förskjutet.
Får sätta på mig dumstruten!
 
A Anders_Nilsson skrev:
Man filar på sidan så att klackarna får plats. Detta var vanligt på 70-talet.
Har jag gjort många gånger...:cool:
 
Mikael_L
P pjkw skrev:
Hemgjord skarvsladd.. vet inte om man kan få in så mycket mer fel i samma sladd.
Generalfelet är att uttag och stickpropp inte har elektrisk kontakt med varandra ... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Woundedknee och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.