optimum
Mer fel kunde varit om man haft högtalarkabel.
Och ännu värre om den använts. Nu är den trasig och går inte använda vilket är tur.
 
Vet inte om kanalen förekommit i tråden tidigare, men det finns en firma som bjussar på en del Youtube-klipp från sitt arbete.
Här besöker de en villa som varit nyligen renoverad men elen är kass ändå.
Man hittar undermåligt material, FK draget naket i väggen (utan rör) och en massa annat.
Väldigt intressant och underhållande.

 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Mer fel kunde varit om man haft högtalarkabel.
Och ännu värre om den använts. Nu är den trasig och går inte använda vilket är tur.
Sant, den är trasig sen jag rev bort den.. dragavlastningen var nog ungefär obefintlig, sen var den klamrad också.
 
P pjkw skrev:
Sant, den är trasig sen jag rev bort den.. dragavlastningen var nog ungefär obefintlig, sen var den klamrad också.
Jag tycker nog att dragavlastningen var ungefär så hårt åtskruvad som den ska vara,
En närbild på en vit kabel med en dragavlastning som är åtskruvad, mot en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att den varit klamrad är inget som framkom på bilden.
 
..utom att man ser dubbelspåren efter klammer i 45 gradersvinkel på manteln.
 
Det är väl märken efter dragavlastningen i stickproppen?
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl märken efter dragavlastningen i stickproppen?
ja menade den i dragavlastningen förstås, kom på att det kan tolkas olika.
 
H helder skrev:
..utom att man ser dubbelspåren efter klammer i 45 gradersvinkel på manteln.
Lär vara en synvilla att det är 45°, i mina ögon är spåren 90° mot kabeln. Synvillan beror på vinkeln på kameran och att kabeln ligger lite snett.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi kan kolla på ett exempel som både är lite värsta elkoppling och samtidigt ansluter till senaste tidens trådar kring auktorisering, utbildningar, formalia likt EKP, montörer i sin tidiga arbetsbana mm.

Tydligen har kunden beställt inkoppling av en VVB 400 V 2N och fått ditsänt en grabb som fullgjort elprogram och gjort sina första år på firman. Förhoppningsvis då under alla krav för att det formellt ska kunna bli ett korrekt arbete utmynnande i en "godkänd" anläggning.


Oprofessionell elkoppling i dosa med tejpade och klumpigt hopvridna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej och hå här går ju en matning förbi till en central, så lägligt bara att kroka på i en fin dosa som hämtas dvs ett nummer större än standard. Klipp, klipp pressa hylsor skala upp trådarna så det går att vira på 1.5 mm2 på huvudledningens 6 mm2 likt U-lands strömtjuvar, och så dags för massor av tejp.


Elektrisk dosa med slarvigt utförda elkopplingar, oisolerade hylsor och överdriven isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närstudie på mästerverket. Anledningen till att jag har bilderna och klippt bort avsticket är att det börjat glappa. Tyvärr på "PEN-anslutningen" kanske pga att det var invirat två EK där och mot jordkabelns flertrådiga fläta. Resultat av såna övningar kan bli och blev även här lite "spökspänning" i kopparrören.

Min poetiska sida får mig tänka på någon strof "Bättre fann jag aldrig världen" dvs oavsett papper till förbannelse, säkert undermålig hantering på gymnasieprogrammen osv. Lastar inte utföraren här öht utan hela omgivande ekosystemet som så väl brukar speglas här på forumet inte minst som nu senaste dagarna med allt som trollades igång i granntrådarna.
 
  • Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
Men söte värld...det här arbetssättet har ju grabben inte hittat på själv, han måste ju gjort såhär i något annat sammanhang där det är helt korrekt, för att sedan använda det felaktigt. Därför att ingen i omgivningen kompletterat hans kunskaper med "såhär utökar man anläggningen med en ny pryl, tex en varmvattenberedare".
Jag blir dessutom lite mörkrädd över bristerna i handledning och arbetsledning. Samt då vad gymnasieskolans elektrikerutbildning släpper från sig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
och fått ditsänt en grabb som fullgjort elprogram och gjort sina första år på firman. Förhoppningsvis då under alla krav för att det formellt ska kunna bli ett korrekt arbete utmynnande i en "godkänd" anläggning.
Helt omöjligt. Har firman EKP kan inte sånt hända, det måste vara ett hempul av någon polack som bodde där tillfälligt. :crysmile:


Förövrigt, var det alltså PEN och inte nolla, till avsticket?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt omöjligt. Har firman EKP kan inte sånt hända, det måste vara ett hempul av någon polack som bodde där tillfälligt. :crysmile:


Förövrigt, var det alltså PEN och inte nolla, till avsticket?
Som du ser på närbilden är PE och N till VVB virade på PEN i kabeln så glappet berörde båda och kunde lika gärna gjorts med en ledare kanske tom mer lyckat sett till att få kontakt där.

En polack hade pressat med sin hovtång han drar spik med eller i mer luxuösa fall kanske lånat en polygrip. Di Swenske som här använder givetvis sin med kalibreringsintyg försedda tång vid pressning om det inte är i en central då väljs företrädesvis Wago för "godkänt" resultat.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt, var det alltså PEN och inte nolla, till avsticket?
Om jag fattar GK100 rätt så var inkommande & vidaregående PEN, medan avsticket hade PE+N.

GK100 GK100 skrev:
Tyvärr på "PEN-anslutningen" kanske pga att det var invirat två EK där och mot jordkabelns flertrådiga fläta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Oj oj inte någon bra installation.
Hoppas att det företaget som gjort detta har fått reda på att de gjort fel och att en anmälan till esv är gjord.


Jag tror dock dosan kommit dit tidigare.
Detta med tanke på att alla "avstick" till vvb är tejpade med svart tejp. Även ihopkopplingen mot PEN. Den gulgröna tejpen på nedre kabeln ser ut att ha suttit där ett tag.
Likaså har den övre kabeln endast tejpats med svart tejp, synar man noga så är det två typer av svart tejp en på själva penledaren upp mot manteln samt en mattare typ av tejp på det som isolerats i samband med att vvb anslutits.
Svårt att se på bilden men det är svårt att få till så mycket extra längd att man kan klämma dit en dosa på en ekkj 3x6+6.

Glapp i PEN beror då på en tidigare dåligt utförd skarv. om inte glappet var på den nu bortklippta kabeln mot vvb

Gissar bara lite här ovan men helt klart en installation som platsar i tråden...
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Oj oj inte någon bra installation.
Hoppas att det företaget som gjort detta har fått reda på att de gjort fel och att en anmälan till esv är gjord.


Jag tror dock dosan kommit dit tidigare.
Detta med tanke på att alla "avstick" till vvb är tejpade med svart tejp. Även ihopkopplingen mot PEN. Den gulgröna tejpen på nedre kabeln ser ut att ha suttit där ett tag.
Likaså har den övre kabeln endast tejpats med svart tejp, synar man noga så är det två typer av svart tejp en på själva penledaren upp mot manteln samt en mattare typ av tejp på det som isolerats i samband med att vvb anslutits.
Svårt att se på bilden men det är svårt att få till så mycket extra längd att man kan klämma dit en dosa på en ekkj 3x6+6.

Glapp i PEN beror då på en tidigare dåligt utförd skarv. om inte glappet var på den nu bortklippta kabeln mot vvb

Gissar bara lite här ovan men helt klart en installation som platsar i tråden...
Nej det är verkligen ingen bra installation men den är enligt uppgift tillkommen i ett sammanhang dvs VVB kopplas in och inget från tidigare ingick då. Som det såg ut runt om på platsen skulle det nog gått att få slack på ytterligare någon dm om det behövts. Och inget annat än perfekt i position med beredaren åt höger och i rätt höjd några meter åt det hållet så jag tror det är samhörande.

Glappet hade uppstått på delen som anslöt beredaren den del son passerar var intakt som tur var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.