3 282 047 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Med stöd av den här paragrafen skulle jag tro att Elsäkerhetsverket anser sig själv vara nog
Bemyndiganden
10 § Föreskrifter som meddelas med stöd av bemyndigande i denna
förordning skall vara anpassade till inom EES gällande direktiv om
elektrisk utrustning.
11 § Elsäkerhetsverket får utfärda föreskrifter som
1. närmare bestämmer säkerhetskraven för elektrisk materiel,
2. närmare bestämmer förutsättningarna för att säkerhetskraven
skall anses vara uppfyllda,
3. anger i övrigt hur överensstämmelse skall bedömas och
verifieras.
Bemyndiganden
10 § Föreskrifter som meddelas med stöd av bemyndigande i denna
förordning skall vara anpassade till inom EES gällande direktiv om
elektrisk utrustning.
11 § Elsäkerhetsverket får utfärda föreskrifter som
1. närmare bestämmer säkerhetskraven för elektrisk materiel,
2. närmare bestämmer förutsättningarna för att säkerhetskraven
skall anses vara uppfyllda,
3. anger i övrigt hur överensstämmelse skall bedömas och
verifieras.
Visst är det förvirrande när röd alltid är + (fas) och svart/blå - (nolla) i fordon medan det är tvärtom i hemmet där gammal jord (-) är röd och fas (+) är svart..
Undra vem som kom på den lysande standardbytet eg? tycker det gränsar mot tjänstefel att ha så förvirrande och motsägelsefulla standarder i samma land
Tycker inte ni med att det logiska vore att ha röd som fasledare i starkström med?
Iaf för mig så signalerar en röd färg fara, värme, varning medans en svart eller blå är mer neutral och harmlös.
Undra vem som kom på den lysande standardbytet eg? tycker det gränsar mot tjänstefel att ha så förvirrande och motsägelsefulla standarder i samma land
Tycker inte ni med att det logiska vore att ha röd som fasledare i starkström med?
Iaf för mig så signalerar en röd färg fara, värme, varning medans en svart eller blå är mer neutral och harmlös.
mycke_nu skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 173 inlägg
Hehe Brun, svart och grå är så inprintat som faser i skallen så att något annat är helt otänkbart. :blushing:Tossegubbe skrev:Visst är det förvirrande när röd alltid är + (fas) och svart/blå - (nolla) i fordon medan det är tvärtom i hemmet där gammal jord (-) är röd och fas (+) är svart..
//Patrik
Hahaha jo jag förstår dig, du ska veta vad jag svurit över "riktigta" elektriker som dragit svarta trådar som +ledare i bilar och båtar på den tiden man höll på med sådant
Patrik_Hed skrev:
Det är väl snarare grovt dimensionerat för att vara 12V.electrocuted skrev:
Kabeln mellan generator och startmotor på en bil är sällan över 10mm2 och det med generatorer på över 100A.
Sedan kan man hitta 4mm2 kablar avsäkrade med runt 40A
Korta kablar kan man väl ha avsäkrade med 40A utan vidare? kommer inte ihåg siffrorna i huvudet men när man höll på med bilstereo så var det inte helt ovanligt med 4-6mm2 kabel från fördelningsblock till förbrukare men då handlar det om längder på under 30cm oftast.
Ser dock lite fånigt ut att komma in med en 70mm2 kabel och gå ut med tex 4st 6mm2 kan jag hålla med om men likväl riktigt
Ser dock lite fånigt ut att komma in med en 70mm2 kabel och gå ut med tex 4st 6mm2 kan jag hålla med om men likväl riktigt
nsiak skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 173 inlägg
Oj, vilka areor det verkar vara i bilar... själv är man ju helt novis när det kommer till bilar och bil-el, på grund av graft bristande intresse. :blushing:
//Patrik
//Patrik
Jupp grofsigt värre brukar det vara
Samma sak i amerikanska instalationer, dom har motsvarande 2.5mm2 till vanliga uttag pga 120V nätet.
Visste ni föresten att kabelarean inte baseras på den fysiska arean utan på motståndet enligt vissa normer.
Dvs en 1.5m2 kabel med dålig ledningsförmåga pga låg kvalitet på kopparen kan vara mycket tjockare än en 1.5mm2 av hög kvalitet :S
Samma sak i amerikanska instalationer, dom har motsvarande 2.5mm2 till vanliga uttag pga 120V nätet.
Visste ni föresten att kabelarean inte baseras på den fysiska arean utan på motståndet enligt vissa normer.
Dvs en 1.5m2 kabel med dålig ledningsförmåga pga låg kvalitet på kopparen kan vara mycket tjockare än en 1.5mm2 av hög kvalitet :S
Patrik_Hed skrev: