Med stöd av den här paragrafen skulle jag tro att Elsäkerhetsverket anser sig själv vara nog

Bemyndiganden

10 § Föreskrifter som meddelas med stöd av bemyndigande i denna

förordning skall vara anpassade till inom EES gällande direktiv om
elektrisk utrustning.


11 § Elsäkerhetsverket får utfärda föreskrifter som


1. närmare bestämmer säkerhetskraven för elektrisk materiel,


2. närmare bestämmer förutsättningarna för att säkerhetskraven

skall anses vara uppfyllda,

3. anger i övrigt hur överensstämmelse skall bedömas och

verifieras.
 
Vad gäller installationer hänvisar de till en annan lag, som bara gäller starkströmsinstallationer.
 
Skulle inte förvåna mej om dom överskridit sina befogenheter..
 
Visst är det förvirrande när röd alltid är + (fas) och svart/blå - (nolla) i fordon medan det är tvärtom i hemmet där gammal jord (-) är röd och fas (+) är svart..
Undra vem som kom på den lysande standardbytet eg? tycker det gränsar mot tjänstefel att ha så förvirrande och motsägelsefulla standarder i samma land :p

Tycker inte ni med att det logiska vore att ha röd som fasledare i starkström med?
Iaf för mig så signalerar en röd färg fara, värme, varning medans en svart eller blå är mer neutral och harmlös.

mycke_nu skrev:
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller även signalanläggningar, men inte fordon, fartyg, flygplan etc. Interna ledningssystem i elmateriel omfattas inte.

EDIT: Det finns givetvis andra standarder att ta hänsyn till för fordon etc.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Tossegubbe skrev:
Visst är det förvirrande när röd alltid är + (fas) och svart/blå - (nolla) i fordon medan det är tvärtom i hemmet där gammal jord (-) är röd och fas (+) är svart..
Undra vem som kom på den lysande standardbytet eg? tycker det gränsar mot tjänstefel att ha så förvirrande och motsägelsefulla standarder i samma land :p

Tycker inte ni med att det logiska vore att ha röd som fasledare i starkström med?
Iaf för mig så signalerar en röd färg fara, värme, varning medans en svart eller blå är mer neutral och harmlös.
Hehe Brun, svart och grå är så inprintat som faser i skallen så att något annat är helt otänkbart. :blushing:

//Patrik
 
Hahaha jo jag förstår dig, du ska veta vad jag svurit över "riktigta" elektriker som dragit svarta trådar som +ledare i bilar och båtar på den tiden man höll på med sådant :p


Patrik_Hed skrev:
Hehe Brun, svart och grå är så inprintat som faser i skallen så att något annat är helt otänkbart. :blushing:

//Patrik
 
electrocuted skrev:
det var i klenaste laget.. laddar inte generatorn mer än 70A?
Det är väl snarare grovt dimensionerat för att vara 12V.
Kabeln mellan generator och startmotor på en bil är sällan över 10mm2 och det med generatorer på över 100A.
Sedan kan man hitta 4mm2 kablar avsäkrade med runt 40A
 
40A i 4mm2 ger ett spänningsfall på nästan 3V/m låter inte realistiskt om inte kabeln är tänkt som ett motstånd.
 
Nä, nu räknade jag fel
 
knappt 0,2 V/m blir det nog.

och till en startmotor på 1/2 hästkraft borde spänningsfallet bli ungefär 0,1 V på en 2-meterssladd om man kör med 10mm2
 
Just 40A kontra 4mm2 var väl ett lite "dumt" exempel då det går till en motor som drar 20A, "översäkringen" är pga startströmmen i motorn.
 
Fast en normal startmotor är ca 5Hk inte 0.5 ;) Och dom brukar mellan batteri och startmotor ha 50-70mm2 kabel

miko skrev:
knappt 0,2 V/m blir det nog.

och till en startmotor på 1/2 hästkraft borde spänningsfallet bli ungefär 0,1 V på en 2-meterssladd om man kör med 10mm2
 
Korta kablar kan man väl ha avsäkrade med 40A utan vidare? kommer inte ihåg siffrorna i huvudet men när man höll på med bilstereo så var det inte helt ovanligt med 4-6mm2 kabel från fördelningsblock till förbrukare men då handlar det om längder på under 30cm oftast.
Ser dock lite fånigt ut att komma in med en 70mm2 kabel och gå ut med tex 4st 6mm2 kan jag hålla med om men likväl riktigt :p


nsiak skrev:
Det är väl snarare grovt dimensionerat för att vara 12V.
Kabeln mellan generator och startmotor på en bil är sällan över 10mm2 och det med generatorer på över 100A.
Sedan kan man hitta 4mm2 kablar avsäkrade med runt 40A
 
Oj, vilka areor det verkar vara i bilar... själv är man ju helt novis när det kommer till bilar och bil-el, på grund av graft bristande intresse. :blushing::p

//Patrik
 
Jupp grofsigt värre brukar det vara :p
Samma sak i amerikanska instalationer, dom har motsvarande 2.5mm2 till vanliga uttag pga 120V nätet.

Visste ni föresten att kabelarean inte baseras på den fysiska arean utan på motståndet enligt vissa normer.
Dvs en 1.5m2 kabel med dålig ledningsförmåga pga låg kvalitet på kopparen kan vara mycket tjockare än en 1.5mm2 av hög kvalitet :S

Patrik_Hed skrev:
Oj, vilka areor det verkar vara i bilar... själv är man ju helt novis när det kommer till bilar och bil-el, på grund av graft bristande intresse. :blushing::p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.