3 281 924 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
-MH->Egentligen ja men då det inte ligger under behörighetskravet så tja, lite som att gå mot röd gubbe.
Där är/var kapitel i starkströmsföreskrifterna rörande telesignalanläggningar med och det där med att gul/grön är skyddsjord är så grundläggande så man tar inte den färgen till något annat.
Någon med senare utgåvor får rätta mig om jag har fel rörande om det finns med i de mer dagsaktuella.
/Kent
Där är/var kapitel i starkströmsföreskrifterna rörande telesignalanläggningar med och det där med att gul/grön är skyddsjord är så grundläggande så man tar inte den färgen till något annat.
Någon med senare utgåvor får rätta mig om jag har fel rörande om det finns med i de mer dagsaktuella.
/Kent
ang trippeljord så hittade vi en gullig takdosa i helgen. Två grupper som kommer från centralen i ett rör med varsin jord. samtliga ledare torix skarvade i denna dosa,,,,,
Och i nästa rör kommer en grupp till, den passerade dock bara på "hela" ledare. Denna grupp är nu väck ur den dosan i alla fall och åtgärd av de två tidigare är plannerad
Och i nästa rör kommer en grupp till, den passerade dock bara på "hela" ledare. Denna grupp är nu väck ur den dosan i alla fall och åtgärd av de två tidigare är plannerad
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller även signalanläggningar, men inte fordon, fartyg, flygplan etc. Interna ledningssystem i elmateriel omfattas inte.
EDIT: Det finns givetvis andra standarder att ta hänsyn till för fordon etc.
EDIT: Det finns givetvis andra standarder att ta hänsyn till för fordon etc.
Redigerat:
Klippt ut starkströmsföreskrifterna (nu har det kommit nyare men jag är ganska säker på att samma text finns kvar):Mikael_L skrev:
514.3.1
Ledare märkt med färgkombinationen grönt/gult får användas endast som skyddsledare, jordtagsledare eller som potentialutjämningsledare eller som PEN-ledare tillägsmärkt med ljusblå färg enligt 514.3.2
Ljusblå färg får inte användas för identifiering av någon annan ledare där förväxling är möjlig.
Lågvolt och apparatskåp (dock kan man göra lite annorlunda när det är CE-märkt) gör även det under starkströmsföreskrifterna'
Bilar vet jag inte, där gäller nog helt andra standarder
Du menar säkert från en kopplingsdosa till och från en strömbrytare.Friedrich skrev:
Fram till förbrukaren från kopplingsdosan får man inte dra en blå tändtråd eftersom det då föreligger förväxlingsrisk.
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller å andra sidan endast starkströmsanläggningar, dom reglerar inte något i svagströmsanläggningar och larmanläggningar t.ex. Så ursprungsfrågan, ifall det var godkänt eller ej att använda gul/grön till brandvarnaren anser jag fortfarande obesvarad.
Att det inte är (känns) lämpligt är ju rätt givet, men är det ett formellt fel?
Men jag vill minnas att det finns en standard över just kabelfärger, och den kanske sveper över ett litet större område än bara starkström.
Att det inte är (känns) lämpligt är ju rätt givet, men är det ett formellt fel?
Men jag vill minnas att det finns en standard över just kabelfärger, och den kanske sveper över ett litet större område än bara starkström.
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Själv använder man en gul/grön 16mm2 som minus mellan batteriet och generatorn i båten.
Dom lutar sig nog mot Förordningen om elektrisk materiel.-MH- skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Lagar-och-forordningar/