-MH->Egentligen ja men då det inte ligger under behörighetskravet så tja, lite som att gå mot röd gubbe.

Där är/var kapitel i starkströmsföreskrifterna rörande telesignalanläggningar med och det där med att gul/grön är skyddsjord är så grundläggande så man tar inte den färgen till något annat.

Någon med senare utgåvor får rätta mig om jag har fel rörande om det finns med i de mer dagsaktuella.

/Kent

Mikael_L
Det finns väl en standard över kabelfärger. Reglerar den på något vis användningen av gul/grön?
Eller kanske framförallt vad den inte får användas till?

ang trippeljord så hittade vi en gullig takdosa i helgen. Två grupper som kommer från centralen i ett rör med varsin jord. samtliga ledare torix skarvade i denna dosa,,,,,
Och i nästa rör kommer en grupp till, den passerade dock bara på "hela" ledare. Denna grupp är nu väck ur den dosan i alla fall och åtgärd av de två tidigare är plannerad

Gul/grön får bara användas som jord, blå ska användas som nolla men får användas som annat (t.ex. täntråd i en EKRK).

• Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L
Friedrich skrev:
Gul/grön får bara användas som jord, blå ska användas som nolla men får användas som annat (t.ex. täntråd i en EKRK).
Är det oavsett var och till vad den används?
I lågvoltsapplikationer?
I apparatskåp?
I bilen?

Har du tillgång till standarden?

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller även signalanläggningar, men inte fordon, fartyg, flygplan etc. Interna ledningssystem i elmateriel omfattas inte.

EDIT: Det finns givetvis andra standarder att ta hänsyn till för fordon etc.

Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Är det oavsett var och till vad den används?
I lågvoltsapplikationer?
I apparatskåp?
I bilen?

Har du tillgång till standarden?
Klippt ut starkströmsföreskrifterna (nu har det kommit nyare men jag är ganska säker på att samma text finns kvar):
514.3.1
Ledare märkt med färgkombinationen grönt/gult får användas endast som skyddsledare, jordtagsledare eller som potentialutjämningsledare eller som PEN-ledare tillägsmärkt med ljusblå färg enligt 514.3.2

Ljusblå färg får inte användas för identifiering av någon annan ledare där förväxling är möjlig.

Lågvolt och apparatskåp (dock kan man göra lite annorlunda när det är CE-märkt) gör även det under starkströmsföreskrifterna'
Bilar vet jag inte, där gäller nog helt andra standarder

Friedrich skrev:
Du menar säkert från en kopplingsdosa till och från en strömbrytare.

Fram till förbrukaren från kopplingsdosan får man inte dra en blå tändtråd eftersom det då föreligger förväxlingsrisk.

Mikael_L
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller å andra sidan endast starkströmsanläggningar, dom reglerar inte något i svagströmsanläggningar och larmanläggningar t.ex. Så ursprungsfrågan, ifall det var godkänt eller ej att använda gul/grön till brandvarnaren anser jag fortfarande obesvarad.

Att det inte är (känns) lämpligt är ju rätt givet, men är det ett formellt fel?

Men jag vill minnas att det finns en standard över just kabelfärger, och den kanske sveper över ett litet större område än bara starkström.

Själv använder man en gul/grön 16mm2 som minus mellan batteriet och generatorn i båten.

Mikael_L skrev:
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller å andra sidan endast starkströmsanläggningar, dom reglerar inte något i svagströmsanläggningar och larmanläggningar t.ex.
Det står i SS 436 40 00 att dom gäller för signalanläggningar..:S

Fast lagen som ger Elsäkerhetsverket rätt att utge föreskrifter, gäller bara för starktströmsanläggningar.

PatrikElektriker skrev:
Själv använder man en gul/grön 16mm2 som minus mellan batteriet och generatorn i båten.
det var i klenaste laget.. laddar inte generatorn mer än 70A?

Hm, gäller väl bara materielen i sig, inte användningsområdet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.