3 281 763 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Förtennta ledarändar ÄR ett problem. Jag håller på med lite automatik och byter ut grejor från en tysk tillverkare som har pippi på att förtenna och sätta i skruvplint. Efter 20 år så kan man enkelt dra ur tråden ur plinten.
Fjäderkraftsplintar typ WAGO där fungerar det med förtenna för fjädern trycker ju på hela tiden och "följer efter".
WAGO är godkänd med förtenna ände.
Protte
Fjäderkraftsplintar typ WAGO där fungerar det med förtenna för fjädern trycker ju på hela tiden och "följer efter".
WAGO är godkänd med förtenna ände.
Protte
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Värsta elektrikermissen enligt Snål-Jocke. https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2#post-2873564
Haeri skrev:
Vi måste få lite fart i tråden här, med lite riktiga fel nu.
Även om nu bihonung var humor och katten ännu coolare.
Jag har samlat på mig en massa bilder ett tag.
Jag kan mjukstarta med denna, en LED-armatur med tillhörande drivdon ifrån Thorn.
Själv blir jag väldigt störd när jag hittar sådana här tokiga märklappar, som den som sitter på LED-tallriken ...
Även om nu bihonung var humor och katten ännu coolare.
Jag har samlat på mig en massa bilder ett tag.
Jag kan mjukstarta med denna, en LED-armatur med tillhörande drivdon ifrån Thorn.
Själv blir jag väldigt störd när jag hittar sådana här tokiga märklappar, som den som sitter på LED-tallriken ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tecknet ~ indikerar i detta fall att det är växelström.
I matematik gäller det du skrev.
Det jag stör mig på är alltså att LED-modulen som ska matas med 45V likspänning och 400mA likström är märkt 230V växelspänning.
Det finns ju en reell risk att någon faktiskt provar det, dvs trycka in 230V nätspänning i den, särskilt ifall själva drivdonet inte ligger precis intill.
Det jag stör mig på är alltså att LED-modulen som ska matas med 45V likspänning och 400mA likström är märkt 230V växelspänning.
Det finns ju en reell risk att någon faktiskt provar det, dvs trycka in 230V nätspänning i den, särskilt ifall själva drivdonet inte ligger precis intill.
Redigerat:
Det borde väl bli försäljningsförbud tämligen fort på en sådan produkt? Känns faktiskt smått jättefarligt...Mikael_L skrev:Tecknet ~ indikerar i detta fall att det är växelström.
Zoe är en infälld downlight bestående av armaturhus, drivdon, och kopplingsbox. Var kan man bättre placera märklappen än på armaturhuset? På kopplingsboxen? Nä, det är ju bara en tom plastlåda egentligen, som nu innehåller en kopplingsplint. På drivdonet? Nä, den har ju en egen märkning redan. Då återstår armaturhuset.
Missförstå mig rätt. Det är EGENTLIGEN fel att sätta märkningen på LED-modulen, men eftersom det är armaturens huvudsakliga del så faller det sig naturligt ändå att den hamnar där.
Dessutom är modulen försedd med klenspänningskontakt vilket alla som får installera en sådan armatur vet vad det innebär.
Missförstå mig rätt. Det är EGENTLIGEN fel att sätta märkningen på LED-modulen, men eftersom det är armaturens huvudsakliga del så faller det sig naturligt ändå att den hamnar där.
Dessutom är modulen försedd med klenspänningskontakt vilket alla som får installera en sådan armatur vet vad det innebär.
Jag tycker själva armaturen skulle varit märkt exakt:
Uin 45V DC
0,4 A
Det är exakt vad den ska anslutas till.
Och sen när man tittar på drivdonet så ser man att det lämnar ut 20-45VDC och 0,4A, men tänk vilket sammanträffande, ska de här kanske kopplas samman tro?
Den bärbara datorn är ju inte märkt 230VAC 40W, utan märkt med den spänning den ska ha, och så är nätdelen sen märkt med vad den vill ha resp ger ut.
Uin 45V DC
0,4 A
Det är exakt vad den ska anslutas till.
Och sen när man tittar på drivdonet så ser man att det lämnar ut 20-45VDC och 0,4A, men tänk vilket sammanträffande, ska de här kanske kopplas samman tro?
Den bärbara datorn är ju inte märkt 230VAC 40W, utan märkt med den spänning den ska ha, och så är nätdelen sen märkt med vad den vill ha resp ger ut.
Om drivdonet varit permanent anslutet till armaturen hade märkningen kunnat vara ok, men nu är det en DC-kontakt emellan dem så då är de två separata enheter, därför håller jag helt med Mikael_L om att armaturen är felmärkt