Säkringar löser inte utan orsak, framför allt inte random. Om du kan räkna upp samtliga säkringar som har löst ut och även på ett ungefär beskriva de förhållanden som rådde vad helst om kan vara av intresse så kanske det går att hitta ett mönster, tid, väder, övrig belastning, julbak. Det verkar ju inte finnas någon gemensam felkälla som glappande nolla, eventuellt kan det vara en glappande fas men det är svårt att se hur det skulle lösa säkringar lite random. Hur som helst kan din lista faktiska peka på att samtliga fel ligger på en o samma fas vilket underlättar felsökningen. Jag ser tre säkringar till VVB, vilken av dem löste? Man kan ju också fundera över en större härdsmälta i elcentralen eller dylikt.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Häng på en billig trådlös effektmätare. Då kan du se hur ditt effektuttag ser. Kanske ger det en ledtråd.

Låter helt normalt tycker jag, säkringar löser ut ibland, och tur är väl det.

Megga över anläggningen och kolla i centralen så hittar du säkert något som kan göras bättre. Kolla så JFB är inkopplad på alla grupper.
Är VVB av äldre modell? Löser aldrig JFB i samband? Samband med väder, regn åska? Men börja skriv ner på vilka grupper det sker.

Elcentral med säkringar och handskrivna etiketter, en säkring markerad med kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skall börja föra ”dagbok” på dom. VVB är en Nibe från 2014. Säkringen till den har bara löst ut en gång.
Det finns en säkring som är omärkt (se bild) markerad med ett kryss, den har varit utlöst vid några tillfällen ihop med någon annan säkring ( tex VVB’n) men om jag slår ifrån den kan jag inte finna att den slår ifrån någon strömkälla - vad har den för funktion då?

Jag har bara bott i huset i ett år så jag har inte all tidigare historik.

Stort tack för all engagemang, tips och svar - God jul till er alla!
// Håkan

Vad olika vi tänker. Jag skulle alltid slå ifrån en säkring om jag inte visste vad den gjorde. :)

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vvb'n kanske går på två faser/400V och den med kryss är en av två säkringar till den?

Lite Off Topic. Uttagen i utomhuscentralen ser ut att inte vara skyddade av jordfelsbrytare. Det har varit krav sedan ngn gång i slutet av 80 talet (uttag utomhus).

Det kanske är att dra för långtgående slutsatser om att mer i elsystemet då kanske inte är utfört korrekt, men det kan vara en indikation. Om jag nu ser rätt att det inte skyddas av jordfelsbrytare.

• Gilla
Haeri
  • Laddar…
Katt som hoppar ner och passerar framför ett öppet säkringsskåp med kablar och etiketter.
Skapa konto

”Felet” visade sig vara orsakat av katten :) Han brukar ligga i en trådkorg i närheten och på vägen ner ”kasar” han på säkringsskåpet - ja jösses, vem kunde misstänka honom?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
ylven och 223 till
  • Laddar…
Haeri Haeri skrev:
[bild]
”Felet” visade sig vara orsakat av katten :) Han brukar ligga i en trådkorg i närheten och på vägen ner ”kasar” han på säkringsskåpet - ja jösses, vem kunde misstänka honom?
Haha, underbart! Inte dåligt att hitta "felet".

• Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Haeri Haeri skrev:
[bild]
Jisses vilket udda fel! Dags att fixa dörr/kåpa till centralen? ;)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Elcentral skyddad med pappkartong för att förhindra att katter kommer åt den.
Skapa konto

Tillfälligt kattskyddad:)

• Gilla
Dortmunder DAB och 30 till
  • Laddar…
Dax att dona en stege så katten säkert kan ta sig till sin favvo plats :D

Tog du han på bar gärning? :)

• Gilla
Haeri
  • Laddar…
Åh katten så enkelt det var:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Haeri och 1 till
  • Laddar…
Det var nog det mest udda elfelet hittills. Risken att det går möss i centralen torde vara minimal.

• Gilla
lenaangelika och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.