Typiskt krypströmsfel

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Vad olika vi tänker. Jag skulle alltid slå ifrån en säkring om jag inte visste vad den gjorde. :)
Jag med då märker man vart den går eller om den är en xtra.

• Gilla
Matzak59
  • Laddar…
Det verkar som du har huvudsäkringarna ute i ett skåp, inte ovanligt med fukt eller mus angrepp i dem. Själv hade jag en jordfelsbrytare som löste ut random. Visade sig att det var en av klippt och "bort kopplad" ledning till en utebelysning. Den var späningsförande när man slog på en halvan av kornbelysningen i vårt sovrum. Ofta kom jordfelet när det var blött ute. Barnen hade lekt flera gånger med den löst hängande ledningen utomhus..... Fint med yrkesmän som gör sitt arbete. Hittade orsaken som sagt själv. Nu sitter det ett utomhusvägguttag i den, bra med ström på uteplatsen.
Jag skulle kolla att inkommande till huvudsäkringarna var riktigt åtdragna och att jag inte har överslag i VVB till jord. Slå i från omärkt säkring för att se om det är orsaken.

M Mick13 skrev:
Det verkar som du har huvudsäkringarna ute i ett skåp, inte ovanligt med fukt eller mus angrepp i dem. Själv hade jag en jordfelsbrytare som löste ut random. Visade sig att det var en av klippt och "bort kopplad" ledning till en utebelysning. Den var späningsförande när man slog på en halvan av kornbelysningen i vårt sovrum. Ofta kom jordfelet när det var blött ute. Barnen hade lekt flera gånger med den löst hängande ledningen utomhus..... Fint med yrkesmän som gör sitt arbete. Hittade orsaken som sagt själv. Nu sitter det ett utomhusvägguttag i den, bra med ström på uteplatsen.
Jag skulle kolla att inkommande till huvudsäkringarna var riktigt åtdragna och att jag inte har överslag i VVB till jord. Slå i från omärkt säkring för att se om det är orsaken.
Du har inte läst hela tråden va? Han har hittat felet. :) Det var ett mer kattastrofalt fel än så. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Mer och mer tydligt att man skall hålla tassarna borta från elkopplingar om man ej behärskar det

• Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
L
Att katten håller på och fixar med elen är en sak. Det är värre när de börjar skruva med vattnet.

• Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe. :D :cool:
Precis som Bosse skrev ... (y)
Nej för en katt gör aldrig något random. Allt var säkert planlagt
Ett av de mer spännande elfel jag hört om.

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Om Trådskaparen bara hade läst ordentligt vad som stod på proppskåpet hade detta varit löst på en gång.
Elcentral med etiketterade automatsäkringar och anteckning i överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Vardagsrum och 27 till
  • Laddar…
Haeri Haeri skrev:
[bild]
”Felet” visade sig vara orsakat av katten :) Han brukar ligga i en trådkorg i närheten och på vägen ner ”kasar” han på säkringsskåpet - ja jösses, vem kunde misstänka honom?
:) Anlita aldrig mer katten till o kolla säkringarna :rofl:

• Gilla
Haeri
  • Laddar…
Haeri Haeri skrev:
[bild]
Tillfälligt kattskyddad:)
Silver tejp e kanon

• Gilla
Haeri
  • Laddar…
Norlen Norlen skrev:
Du har inte läst hela tråden va? Han har hittat felet. :) Det var ett mer kattastrofalt fel än så. ;)
Nej jag råkade nog hoppa över sidan med KATTAstrofen :cool:

O
Skyll på katten...
Nu har vi på bh förutom hönshuset även katten som möjlig felkälla
Nu borde vi kunna undvika vissa missar så slipper vi kattastrof

O Odjuret skrev:
Nu har vi på bh förutom hönshuset även katten som möjlig felkälla
Nu borde vi kunna undvika vissa missar så slipper vi kattastrof
Läskigt, jag kan tänka mig att hönshus i kombination med katt kan gå riktigt illa. :surprised:

Provat med "tomtesäck och tegelsten" ?

• Arg
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.