3 309 603 läst · 11 228 svar
3310k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Norrbotten
· 126 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 126 inlägg
Jo visserligen, men i brist på rätt sorts brytare så tar man vad man haver! Ska ju ändå åtgärdas inom en snar framtid!tommib skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 126 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Inte så säker på det, var på jobb i Funäsdalen (för många år sedan) och på ICA fanns allt, både korv och motorsågar.
Protte
Protte
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 448 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 448 inlägg
Jag bytte bort den fula lampan/takfläkten som satt i nya huset. I taket fanns det tre kablar och i takfläkten också tre, så den händige person som har skruvat dit den en gång i tiden tyckte väl att det var enkelt....
Problemet är att det sitter en tvåpolig strömbrytare på väggen. Med ena knappen tände man lampan och med den andra spänningssatte man hela skiten. :x
Ett halvt poäng kanske för att jorden var kopplad på den röda tråden.
Problemet är att det sitter en tvåpolig strömbrytare på väggen. Med ena knappen tände man lampan och med den andra spänningssatte man hela skiten. :x
Ett halvt poäng kanske för att jorden var kopplad på den röda tråden.
Ja, då var det dax. Köket ska lightrenoveras och då är det väl lika bra att bita i det sura äpplet tänker jag. Gjorde en grundlig genomgång av elen idag och hittade ett ställe till med den förhatliga svarta 10mm-slangen. Denna ligger troligen under golvet och är väl på sedvanligt manér skarvad på ett VP-rör för i centralen kommer det inte ut något 10mm svart slang.Kan jag inte skarva på riktig slang åker jag på att dra upp en ny grupp dit. Matningen till GV från egen grupp, passerar en dosa där alla trådarna är skarvade, till synes utan anledning, för att fortsätta upp till termostaten. Men det är en grupp till i samma dosa, matad från annat håll. Suck!mexitegel skrev:Så, kära vänner nu behöver ni inte vänta längre!
....infernot jag hittade under köksskåpen tar ändå priset:
[bild]
Nu är frågan hur man ska reda upp i detta råttbo. Jag kan inte lyfta bort skåpet utan stor inverkan på köket. De svarta slangarna är 10mm. FK'n som går upp i VP-röret som är tejpat(!) under skåpet till vänster i bild går till en brytare och passerar genom skåpet i kabelkanaler... Så denna ska ju bytas till lämplig EKK eller motsv.
Det är så rörigt så jag vet inte riktigt vilken ände man ska börja
På tal om golvvärmen så var termostaten bränd också, misstänker att skruvarna inte var åtdragna ordentligt i kopplingsplinten.
Nå, det ska bli skönt att få ordning på detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där nere i källaren har de haft fisketillbehör i varje fall. Har även för mig att hade lite för el. Hade du åkt lite längre fram så låg elfirman etc där. Även OK har lite. De har även bygghandel och systembolag. De mesta finns där Norrmännen gästar. En tämligen välförsedd by som blomstrar så här års.prototypen skrev:
https://mobil.byggahus.se/forum/el/291067-eluttag-i-garage-problem.html#post2658186
Tycker att denna tråd passar bra här...
Det är nästan så att man undrar ifall det är på skoj.
Tycker att denna tråd passar bra här...
Det är nästan så att man undrar ifall det är på skoj.
Ja det behövs en del insatser där.mexitegel skrev:Ja, då var det dax. Köket ska lightrenoveras och då är det väl lika bra att bita i det sura äpplet tänker jag. Gjorde en grundlig genomgång av elen idag och hittade ett ställe till med den förhatliga svarta 10mm-slangen. Denna ligger troligen under golvet och är väl på sedvanligt manér skarvad på ett VP-rör för i centralen kommer det inte ut något 10mm svart slang.Kan jag inte skarva på riktig slang åker jag på att dra upp en ny grupp dit. Matningen till GV från egen grupp, passerar en dosa där alla trådarna är skarvade, till synes utan anledning, för att fortsätta upp till termostaten. Men det är en grupp till i samma dosa, matad från annat håll. Suck!
På tal om golvvärmen så var termostaten bränd också, misstänker att skruvarna inte var åtdragna ordentligt i kopplingsplinten.
Nå, det ska bli skönt att få ordning på detta.
[bild]
Golvärmetermostaten kan också skadats genom att man dragit anslutningrna för hårt så lödningarna mellan anslutningen och kretskortet brustit.
Ang, köksskåps bilden:
Har tyvärr sett en hel del sådana fuskanläggningar speciellt i hus/lgh som renoveras inför försäljning.
Ikea är bra på att datummärka sina produkter på köksskåpet kan man se 0423 dvs. år 2004 vecka 23 är skåpet tillverkat.... så den där elen har hängt med ett tag.
Redigerat:
Jo, det här har vi vetat om ett tag. Vi trodde dock att köket var renoverat 2001 eller 2003 men det lär det ju inte vara då
Jag insåg igår att det är risk för att uttaget till diskmaskinen också är draget med den där jäkla svarta 10mm slangen. Jag har inte kunnat kontrollera det än. Så det är risk för ytterligare merjobb...
Jag insåg igår att det är risk för att uttaget till diskmaskinen också är draget med den där jäkla svarta 10mm slangen. Jag har inte kunnat kontrollera det än. Så det är risk för ytterligare merjobb...