3 272 257 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Nu kommer jag för evigt komma ihåg att just de där heter HELAG..... suck.GK100 skrev:
De är de vanliga från Clabbe eller Hornbach. Fasen vad de kan trycka till med den där avbrutna plastgrejen i mitten om man har dem i en tight ficka och stoppar ner fingrarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Inte så speciellt värst, inget farligt och enligt gällande regelverk, men däremot rätt fult.
När rörmokaren körde hålsågen genom väggen för att dra de kopparrören som syns i bild så passade han på att kapa ett VPrör samtidigt.
Jag stod bredvid så han hojtade till och visade mig en hålsåg med lite VP-rör och trasiga FK i.
Nu kallades en annan elektriker dit, så jag fick inget mer med detta att göra, men så här löste han det:
Nog hade jag själv troligen skarvat det trasiga röret inne i väggen, efter att sågat upp på samma sätt, och sen slangat in ny FK.
Inte tycker jag det är speciellt snyggt att gå över till utanpåliggande installation på en halvmeters längd! :eek:
Jag vet precis vem killen är, och har fått för mig att han anses som en duktig och bra elektriker.
När rörmokaren körde hålsågen genom väggen för att dra de kopparrören som syns i bild så passade han på att kapa ett VPrör samtidigt.
Jag stod bredvid så han hojtade till och visade mig en hålsåg med lite VP-rör och trasiga FK i.
Nu kallades en annan elektriker dit, så jag fick inget mer med detta att göra, men så här löste han det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog hade jag själv troligen skarvat det trasiga röret inne i väggen, efter att sågat upp på samma sätt, och sen slangat in ny FK.
Inte tycker jag det är speciellt snyggt att gå över till utanpåliggande installation på en halvmeters längd! :eek:
Jag vet precis vem killen är, och har fått för mig att han anses som en duktig och bra elektriker.
Ajdå.Mikael_L skrev:Inte så speciellt värst, inget farligt och enligt gällande regelverk, men däremot rätt fult.
[bild]
Tänk på nästa elektriker som behöver tråda om... Den enda anledningen jag kan se för att göra så är om man inte hittar vart de befintliga trådarna går, alternativt om de sitter fast. Annars har jag svårt att se varför man inte lagar i väggen och trådar om.
Sen undrar man varför han använder flexrör när han ändå inte går hela vägen in i dosorna med det.Mikael_L skrev:Inte så speciellt värst, inget farligt och enligt gällande regelverk, men däremot rätt fult.
Jo han gick in hela vägen i dosorna med flexslangen. Den ena från sidan, den andra genom botten.
Så det är OK rent föreskriftsmässigt, sas.
Men jag tyckte det var ett lite fult snabbjobb, och kan inte riktigt se att det gick att spara speciellt mycket tid jämfört med en mer korrekt reparation av det trasiga röret.
Men det kan säkerligen vara anledningen att han inte hittade rätt dosa på var sida lätt och snabbt och valde att inte lägga en massa tid på att leta.
Men jag tyckte det var ett lite fult snabbjobb, och kan inte riktigt se att det gick att spara speciellt mycket tid jämfört med en mer korrekt reparation av det trasiga röret.
Men det kan säkerligen vara anledningen att han inte hittade rätt dosa på var sida lätt och snabbt och valde att inte lägga en massa tid på att leta.
Jag menar den externa klamrade flexslangen med skarvbiten.Mikael_L skrev:Jo han gick in hela vägen i dosorna med flexslangen. Den ena från sidan, den andra genom botten.
Quick and dirty - håller med - han måste ha sparat tid på det.
Det här är ett exempel som i första läget ser kasst ut men vi vet ju inte förutsättningarna.
Det kan ha varit en grinig kund som bor på en ö och elektrikern kanske inte hade med sig det som behövdes för att tråda om. Kunden kanske propsade på att det skulle se ut som det gör för att spara pengar.
Väldigt långsökt men ibland är det inte som man tror.
Det kan ha varit en grinig kund som bor på en ö och elektrikern kanske inte hade med sig det som behövdes för att tråda om. Kunden kanske propsade på att det skulle se ut som det gör för att spara pengar.
Väldigt långsökt men ibland är det inte som man tror.
Jag tror att elektrikerns anseende har fått sig en liten törn efter det här jobbet. En onödig och fult klamrad slang om vi tar för givet att det inte gick (av eller annan anledning) byta tråd. Hade trådbyte varit möjligt är det ju ännu sämre.
Man undrar vad han har fått sitt goda anseende för, är han billig och trevlig????
Man undrar vad han har fått sitt goda anseende för, är han billig och trevlig????
Ja tycker du anseendet fick sig en törn, så kan jag ju ta fram denna helt regelvidriga installation som faktiskt en elektriker från en firma lämnat efter sig.
Jag var och gjorde ett litet jobb på ett hem för boende med vissa behov.
De hade tidigare för något år sedan anlitat en elfirma att sätta in en spisvakt men nu hade dom insett behovet att dels dela upp matningen för kaffebryggare+vattenkokare+brödrost lite samt installera timer även för kaffebryggaren.
Så jag bestämde mig för att sno ström från matningen av spisfläkten, då den drar så lite och låg ensam på en grupp. Så slapp jag dra fram ny matning eller hålla på och tråckla med en uppdelad tvåfasgrupp i rören.
Spis-timern var löst på detta vis, själva timern var en ELKO äggklocke-timer bredvid spisfläktkåpan:
Och elektrikern hade satt en kontaktor på spismatningen i gruppcentralen och dragit in en FK från uttaget till spisfläkten för att styra kontaktorn med tiduret.
Men det är nu det blir galet, här har elektrikern troligen bara haft 3-ledare i bilen och har således använt gul/grön för fast fas ner till timern, blå som nolla och den bruna som "tändtråd" dvs för att dra kontaktorn.
Kabeln var dessutom inte alls klamrad i fläkskåpet.
Jag rapporterade fyndet till kunden och bytte sen ut kabeln till en fyrledare samt kostade på mig 3 klammer inne i skåpet.
Jag var och gjorde ett litet jobb på ett hem för boende med vissa behov.
De hade tidigare för något år sedan anlitat en elfirma att sätta in en spisvakt men nu hade dom insett behovet att dels dela upp matningen för kaffebryggare+vattenkokare+brödrost lite samt installera timer även för kaffebryggaren.
Så jag bestämde mig för att sno ström från matningen av spisfläkten, då den drar så lite och låg ensam på en grupp. Så slapp jag dra fram ny matning eller hålla på och tråckla med en uppdelad tvåfasgrupp i rören.
Spis-timern var löst på detta vis, själva timern var en ELKO äggklocke-timer bredvid spisfläktkåpan:
Logga in
Skapa konto
Och elektrikern hade satt en kontaktor på spismatningen i gruppcentralen och dragit in en FK från uttaget till spisfläkten för att styra kontaktorn med tiduret.
Men det är nu det blir galet, här har elektrikern troligen bara haft 3-ledare i bilen och har således använt gul/grön för fast fas ner till timern, blå som nolla och den bruna som "tändtråd" dvs för att dra kontaktorn.
Kabeln var dessutom inte alls klamrad i fläkskåpet.
Logga in
Skapa konto
Jag rapporterade fyndet till kunden och bytte sen ut kabeln till en fyrledare samt kostade på mig 3 klammer inne i skåpet.