lars_stefan_axelsson skrev:
Det enda som egentligen stör är väl eltejpen (som jag inte ser nyttan med).
Säkert en mantlad kabel ev med biledare. Typ EKRK eller EQLQ.
Om den är genomspikad någon annanstans (och inte jordad) så fungerar tejpen som beröringsskydd ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Det där var ju ett spännande fall. För att vara fel så är det ju inte dåligt gjort. Sockeln ordentligt uppskruvad och allt. Det enda som egentligen stör är väl eltejpen (som jag inte ser nyttan med).
Ja det beror väl lite vad man kan tänkas störa sig på.

Skruvterminalerna på baksidan av sockeln är helt oskyddade, så för man in fingret mellan lampa och vägg (precis så det får plats en bit) så får man ju en kyss.

Kanske en modern variant av att hänga upp en mistel. Själv är jag dock gammelmodig och föredrar kyssar av snygga tjejer. :)
(I brist på snygga tjejer , duger väl vilka som helst, och värsta fall får jag även överväga fula killar)
 
Mikael_L skrev:
Skruvterminalerna på baksidan av sockeln är helt oskyddade, så för man in fingret mellan lampa och vägg (precis så det får plats en bit) så får man ju en kyss.
Ja, missförstå mig rätt. Jag sade inte att det var rätt eller säkert. Men när folk ändå slarvar så brukar de ju slarva rejält. Här så har man ju uppenbarligen lagt lite omsorg på att göra en felaktig installation. Det fick mig att lyfta på ögonbrynet.

Om det sett ut så med en lampa som hängde på trekvarten så hade jag alltså inte blivit förvånad.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om det handlar om ett utrymme dit endast fackkunniga personer har tillträde så kan man helt legalt hävda "placering utom räckhåll" :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Om det handlar om ett utrymme dit endast fackkunniga personer har tillträde så kan man helt legalt hävda "placering utom räckhåll" :)
Ja, och vi har ju också höjden att tänka på. Och den är väl sju meter inom stadsplanelagt område om jag läser forumet rätt. Så bara dörröppningen är lite knappt sju meter hög så bör det också klara sig. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmm, 2.5 meter räcker faktiskt :cool:. Luftledningar på allmän plats har andra regler.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Den lyser alltså inget fel
 
Bob_the_builder skrev:
Vattenkraft!

[länk]
Den va go...
 
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, 2.5 meter räcker faktiskt :cool:. Luftledningar på allmän plats har andra regler.
OK, så bor man i en gammal lägenhet med 3.70 i takhöjd så är det OK med blanktråd till taklampan alltså? ;)
 
tommib
Nu vill jag bo i en gammal lägenhet, det vore toksnyggt med blanktråd till taklampan :)
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nu vill jag bo i en gammal lägenhet, det vore toksnyggt med blanktråd till taklampan :)
och upphängda på porslinsisolatorer som för 150 år sen, det är retro det :)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Yaken skrev:
och upphängda på porslinsisolatorer som för 150 år sen, det är retro det :)
Det räcker nog att gå tillbaka 90 år för att hitta sådana installationer. Jag har själv sett (urkopplade) blanktrådsinstallationer från 1920-talet i en ladugård och på en loge där isolatorer och tråd satt lite drygt två meter över golvet. 😈
 
tommib skrev:
Nu vill jag bo i en gammal lägenhet, det vore toksnyggt med blanktråd till taklampan :)
Farsan har blanktråd i matkällaren. Visserligen matad med klenspänning via litet trafo, så det är inga 220v längre. Riktigt snyggt.
 
hsd
Jag har i ett förråd en gammal installation med isolatorer och eltrådar knutna till dessa till taklampan och strömbrytaren på väggen vid dörren , detta är frånkopplat men jag kommer att koppla in detta via en trafo så det blir 24 volt istället :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.