3 281 636 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Återigen, skilj på begreppen grupp och grupp. Olika grupper är ej tillåtna i samma dosa, nej. Men en tvåfasgrupp är tillåtet, alltså två faser.frohike skrev:
//Patrik
I min värld ger "Är det inte lämpligt att märka upp att det är 2 olika faser i en dosa där ena fasen är till kyl mm medans den andra är för belysning mm?" per auto 2 olika Grupper.. I min värld är en 1-2-3 fas matning något som matar samma utrustning. Och så länge man i slutänden pratar om samma sak så har det mindre betydelse om det är grupp eller grupp eller faser eller vad som?? Men sorry det var 10 år sen sist jag satt och pluggade 1-fas, 3-fas motorstyrning osv osv.
Jobbar man inte aktivt med det tappar man Fackspråket, Men det tror jag du med tiden lär dig också..
Jobbar man inte aktivt med det tappar man Fackspråket, Men det tror jag du med tiden lär dig också..
Redigerat:
Må så vara Men när det är ett jobb som skall vara utfört av ett proffs, å man hittar gamla färger, olika grupper i samma dosa, bar koppar i dosan osv osv så nja då vill jag ha inte det under värsta elkopplingen. Sen har denna tråd spårat iväg lååång utanför fokus
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Jag skulle oxå säga, "when pigs fly" den här tråden blir långlivad!tio_Pepe skrev:
Oh, shit... nu kom jag över 80 inlägg!!!
Well.... svårt å matcha Patrik med över 1000 inlägg på1 år........ Haha.
Redigerat:
Kanske inte rätt tråd. Men här är konsekvensen av att fuska med elen unt.se - Elfusk bakom dödsbrand.
Tydligen har säkringarna manipulerats. Jag tar det som att dom ersätts med ledningstråd. Detta i ett trähus med massa folk som sover.
Tydligen har säkringarna manipulerats. Jag tar det som att dom ersätts med ledningstråd. Detta i ett trähus med massa folk som sover.
är inte detta vansinne så säg...
hämtat från ett inlägg på värmepumpsforum:
hämtat från ett inlägg på värmepumpsforum:
Jag tror jag har nämnt det i en annan tråd om hemska elinstallationer här, men det tål att nämnas igen:
I ett miljonprogramsbostadsområde i Sundsvall, som var färdigbyggt i början av 70-talet, blev det anmärkning på att det satt ojordade vägguttag i tvättstugorna vid slutbesiktningen. Elfirman som hade gjort installationerna gjorde förstås om detta omgående, och allt var frid och fröjd i ett 10-tal år. Sedan skulle en fastighetsskötare byta ett sönderslaget jordat vägguttag. Han råkade dra i den gul/gröna ledningen och upptäckte att den följde med ut ur röret i väggen. Den var bara instoppad 10-20 cm i röret och slutade blint! Så även om nu uttagen var jordade så hade aldrig skyddsjorden blivit ansluten någonstans!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Låter ju helt sjukt. Tala om att vara lat och nonchalant.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Lite salt fotsvett på det där så
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Han står nog säkrare än i svettiga skor (mina skor är halvledande för att vara ESD säkra) , men är det någon som funderar över rördragningen vid verktygslådan.
Protte
Protte