Det är ju också väldigt tveksamt om snabbkopplingen är godkänd för 0.75mm^2 ledare.

Mikael_L
voodoo skrev:
alla hålen ska väl anslutas?
hehe :D :D :D

man kan göra så....
Men det finns utrymme för förbättring ;)

Detta är inte alls så långt bort, Stockholm, Djurgården och Grönalunds biljettförsäljning. Köbiljettmaskinen sitter på väldigt lämplig barnhöjd. Vem som är ansvarig för detta, tja. Bilden tagen den 17 juli 2009.

184648-Gronalund.jpg

Protte

C
Vadå, det där vita är väl ändå bara onödigt..? :D

Någon som vill slå vad hur lång tid det tar för Elsäkerhetsverkets SWAT-team att avlägga ett besök på Gröna Lund..? :D

Är väl inte helt osannolikt att dom läser lite här.. ;)

När man stöter på farliga installationer som utsätter barn, allmänhet osv.. för direkt fara känner man faktiskt en skyldighet att rapportera det skyndsamt.

Redigerat:
Det som står på denna tråd om svenska installationer är bara småpotatis.
För några år sedan i Agra i Indien blev jag och min fru av någon anledning (vi var väl ett exotiskt inslag i stadsbilden?) inbjudna till en förlovningsfest. Det var en jättefest med mycket belysning. För den sakens skull hade en dieselgenerator på ca 30 kVA placerats på gatan. Utgående kontakt var M12-bultar med kabelskor, oisolerade och helt oskyddade 80 cm över gatan!!!!

• Gilla
helder
  • Laddar…
arneswede>Vadå, det fanns väl nödstopp? *S*

/Kent

Var idag på det lokala IKEA varuhuset , och fick syn på denna lilla skapelse; en lampstickpropp i jordat utförande, men en 2x0.75 SKX, samt en lös GulGrön 0.75 tåt brevid, ut ur stickproppen för skyddsjordning av armaturen.
Det känns väl inte helt efter reglerna att ha det så, men visst, det funkar väl , och ska man se det från andra sidan så hamnar ju oftast kontakten under en kåpa på sladden eller armaturen.

• Bild052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordkabel är väl den enda enkelisolerade kabel som får dras utanpåliggande?
Jag har iaf sett en enkel 10mm2 svart (funktions)jord till ett rackskåp i en butik som helt enkelt var klamrad längs taklisten.

• Gilla
helder
  • Laddar…
den där lampproppen ser jag inte som farlig på nåt sätt, dock förvirrande för de flesta i den kundgrupp de säljs till...

Lös tåt.. koppla i närmaste stickkontakt.. *host*host* :D

Tanken är väl god, men jag vet inte om det är så smart att sälja en sådan pryl till den gruppen konsumenter som den säljs till, kan ju faktiskt vara förvirrande, även färgen på tåten talar klarspråk... Hmm Jag tycker det känns liten gråzon iaf.

På min dieselgenerator ansluter man tåtarna med stora banankontakter och dessutom är dom omärkta och oisolerade. Jordfelsbrytare saknas naturligtvis men den ger bra med kräm och har nödstopp precis bredvid banankontakterna.

Behöver jag nämna att den kommer från Kina och blev fellevererad hit men skulle nån annan stans i världen?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Dehär var väll en trevlig nödlösning :D

yoshikeys7986172.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.