Alfredo skrev:
Med en korrekt monterad Torix hade detta aldrig hänt. ;):surprised:
Jag antar att du skojar på något sätt? Man kan inte skarva EK med RK i en Torix. Det brukar bli anksk-t.
 
mycke_nu skrev:
Jag antar att du skojar på något sätt? Man kan inte skarva EK med RK i en Torix. Det brukar bli anksk-t.
Ja det var ett dåligt skämt, därav smileysarna.
 
O
En riktig hemmapulare hade aaaaldrig gjort sånt fel.... :p



han hade klämt ihop allting i en sockerbit som han klippt till för att få det å passa.... Myyyyycket bätre:p
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Odjuret skrev:
han hade klämt ihop allting i en sockerbit som han klippt till för att få det å passa.... Myyyyycket bätre:p
Ja, i det här fallet hade det faktiskt varit det. Inga problem (nåja, iaf inga som inte går att lösa) med rk+fk+ek i en "sockerbit"...

Handen på hjärtat hur gör ni exv. med skärmen till en EKLK? Jag har själv fuskat och knökat in den i en WAGO-kopia, fast den egentligen inte är godkänd för det.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Handen på hjärtat hur gör ni exv. med skärmen till en EKLK? Jag har själv fuskat och knökat in den i en WAGO-kopia, fast den egentligen inte är godkänd för det.
Ubåt?
 
Ubåt.. Kanske en Wago 222 om det är det första man får upp i fickan :p
 
Wago 222, har alltid några i fickan
 
Har man inte det tycker jag nog det är bättre att låta biledaren vara till dess att man har skaffat några, istället för att göra en tveksam inkoppling av den.
 
Bo.Siltberg skrev:
Har man inte det tycker jag nog det är bättre att låta biledaren vara till dess att man har skaffat några, istället för att göra en tveksam inkoppling av den.
Jo visst. Men problemet är/kan vara platsbrist. Antingen får man koppla all jord med U-båt, eller så får man försöka få in en till förutom det man redan har. Eftersom det här inte gick att få plats bra med en u-båt så fick det vara. Och att döma av andra installationer i mitt hus där "riktiga" elektriker har varit framme, så är jag långtifrån ensam om detta fusk... (Sedan så är jag fö "uppfostrad" av äldre elektriker enligt "den skall klippas"-skolan, men det är en annan femma.)

Eftersom det var i "centralen" för landströmmen i båten och hela skyddas av JFB så ansåg jag det vara bättre att ansluta den än att låta den vara oansluten (den skall pga JFB som sagt inte förmedla någon större ström). Vid kontroll i år, så verkar den sitta bra, och jag har inget mätbart motstånd iaf.

(Då var en värre miss att jag i hastigheten tog RKUB 6mm² mellan säkring och JFB när jag kopplade in den istf. den RK 6mm² som jag hade tagit med mig speciellt för ändamålet. :surprised: Lurigt det där när man håller på med både 12V och 230V... Vad jag kunde se när jag bytte den så skiljde det faktiskt lite i isolationstjocklek på kablarna, men med tanke på användningsfallet så faller det kanske inte riktigt under "värsta elkopplingen"... Hoppas jag. :))
 
elmont skrev:
Wago 222, har alltid några i fickan
Du blandar alltså Wago 222 och andra? Eller kör du uteslutande på det? Det har du förstås all heder av.
 
Inte bra detta Lars-Stefan.. Du bör skaffa en licens för att fuska på det där sättet!:what:
 
Slugge skrev:
Inte bra detta Lars-Stefan.. Du bör skaffa en licens för att fuska på det där sättet!:what:
Just båtinstallationer är ju "licensfria" även om fusket kanske inte är det. ;)

Men OK, jag skall se om jag kan hitta en Wago 222. Kan man köpa dem styckvis? :)
 
Visst, jag kan hyra ut dem styckvis till dig, endast 0.98 kr/dag + moms!.
Min bindningstid 36 mån
(Har inga skrupler alls ;))
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Lars-Stefan Wago 773 är mitt val, 222 har jag till hands om dom skulle behövas.
Ps
Har även använt några paket av Hellerman men föredrar Wago.
 
Här kommer dagens bidrag. 16mm2 gummikabel i klämmor gjorda för minimum 95mm2. Säkrad 100A. Fel fasföljd och pen på jord.. Kan ni komma på något mer man kan göra fel och ändå få funktion? uploadfromtaptalk1400012881099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.