3 281 073 läst · 11 144 svar
3281k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, i det här fallet hade det faktiskt varit det. Inga problem (nåja, iaf inga som inte går att lösa) med rk+fk+ek i en "sockerbit"...Odjuret skrev:
Handen på hjärtat hur gör ni exv. med skärmen till en EKLK? Jag har själv fuskat och knökat in den i en WAGO-kopia, fast den egentligen inte är godkänd för det.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Ubåt.. Kanske en Wago 222 om det är det första man får upp i fickan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Har man inte det tycker jag nog det är bättre att låta biledaren vara till dess att man har skaffat några, istället för att göra en tveksam inkoppling av den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Jo visst. Men problemet är/kan vara platsbrist. Antingen får man koppla all jord med U-båt, eller så får man försöka få in en till förutom det man redan har. Eftersom det här inte gick att få plats bra med en u-båt så fick det vara. Och att döma av andra installationer i mitt hus där "riktiga" elektriker har varit framme, så är jag långtifrån ensam om detta fusk... (Sedan så är jag fö "uppfostrad" av äldre elektriker enligt "den skall klippas"-skolan, men det är en annan femma.)Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det var i "centralen" för landströmmen i båten och hela skyddas av JFB så ansåg jag det vara bättre att ansluta den än att låta den vara oansluten (den skall pga JFB som sagt inte förmedla någon större ström). Vid kontroll i år, så verkar den sitta bra, och jag har inget mätbart motstånd iaf.
(Då var en värre miss att jag i hastigheten tog RKUB 6mm² mellan säkring och JFB när jag kopplade in den istf. den RK 6mm² som jag hade tagit med mig speciellt för ändamålet. Lurigt det där när man håller på med både 12V och 230V... Vad jag kunde se när jag bytte den så skiljde det faktiskt lite i isolationstjocklek på kablarna, men med tanke på användningsfallet så faller det kanske inte riktigt under "värsta elkopplingen"... Hoppas jag. )
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Visst, jag kan hyra ut dem styckvis till dig, endast 0.98 kr/dag + moms!.
Min bindningstid 36 mån
(Har inga skrupler alls )
Min bindningstid 36 mån
(Har inga skrupler alls )