Njaäe, klämmorna är nog till max 95 kvadrat, 6-95 är säkert ok. PE och N skenorna är troligen sammankopplade annars brukar N vara IP20. Saknas dragavlastning och ser inget snyggt ut..100A till 16 kvadrat kan vara ok. Lustigt med 2 hängande gulgröna.
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Nej, de små klämmorna går ner till 16, de stora 95-240. Dragavlastning sitter undertill utanför skåpet (var iofs inte heller använd). De hängande gulgröna en temporär bygel jord-nolla.

Kunde inte koppla in skåpet på fredagen men jag ställde av det på plats, uppfinningsrika litauer ordnade resten för att 63A m FI-brytare inte dög
 
Och vart skulle PEN ha legat inkopplad om inte på jorden??
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Tycker iofs det verkar kopplat på små klämmor. Närmsta fasen verkar lite långt uppskalad tycker jag.. Vad är det för märke på skåpet, påminner om Kabeldon?
Edit: Nu kände jag igen Malmbergsgrejerna, tyckte väl det var något som inte stämde..
 
Redigerat:
Casca skrev:
Nej, de små klämmorna går ner till 16, de stora 95-240. Dragavlastning sitter undertill utanför skåpet (var iofs inte heller använd). De hängande gulgröna en temporär bygel jord-nolla.

Kunde inte koppla in skåpet på fredagen men jag ställde av det på plats, uppfinningsrika litaaauer ordnade resten för att 63A m FI-brytare inte dög
Maskinerna som använde kanske hade lite jordfel. Då fungerar dom mycket bättre utan jfb. Räker inte det kan man lossa skyddsjorden och använda handskar istället. Obs ironi...
 
elmont skrev:
Lars-Stefan Wago 773 är mitt val, 222 har jag till hands om dom skulle behövas.
Ps
Har även använt några paket av Hellerman men föredrar Wago.
Följdfråga, om man skall koppla RK, eller dylikt är det då bara Wago 222 som fungerar, eller finns det andra (vi bortser från skruvförband då)?

Själv så har jag sent om sider krupit till korset och faktiskt köpt mig några paket Hellerman. Och använder och gillar dem faktiskt. Men jag har ju å andra sidan inte så mycket att jämföra med...
 
Jag kan inte på direkten komma på nått annat som är riktigt bra för RK, det beror väl på att man i stort bara använder RK som anslutningsledningar (skruvförband av div typer eller 222) eller i apparatskåp (skruvförband eller plintar som man öppnar med hjälp av en liten mejsel)
 
20140510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Praktiskt med tillgång till både jordat och ojordat. Original 1969.
 
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag kan inte på direkten komma på nått annat som är riktigt bra för RK, det beror väl på att man i stort bara använder RK som anslutningsledningar (skruvförband av div typer eller 222) eller i apparatskåp (skruvförband eller plintar som man öppnar med hjälp av en liten mejsel)
Jo, det var ju främst exv. ansluta en apparat fast och koppla över mellan exv. EK och RK i en dosa jag tänkte på. Jag brukar använda skruvplinten som kommer med dosan då, men jag börjar allt mer gå över till att använda Hellerman el.dyl. MEN så var det ju just det att det inte går när man som sagt har en anslutningskabel med i leken.

I vilket fall tack för tipset. Jag skall köpa på mig några Wago 222.
 
Wago 222 räddade dagen senast i morse när jag skulle koppla ihop N1XV3G2,5 med 0,75 mm2 mångkardelig gummikabel och plinten var gjord för ett halvdussin 6 mm2.

Det hade aldrig funkat i plinten, men 222 är helt perfekt för sådana jobb.

Beträffande biledare så dra jag ihop dem med en gröngul FK i en Torix och kopplar sedan ihop FKn med PE i en Hellerman.
 
Slugge skrev:
Vad är det för märke på skåpet, påminner om Kabeldon?
Edit: Nu kände jag igen Malmbergsgrejerna, tyckte väl det var något som inte stämde..
Grabbarna på Elbjörn gråter av förtvivlan, det är kabeldons SLK serie :)

elmont skrev:
Och vart skulle PEN ha legat inkopplad om inte på jorden??
Det är femledaren som är matningen tyvärr.
 
B
Såg denna för ett par dagar sedan i Berlin, lyktstolpe med öppen lucka i knähöjd.

uploadfromtaptalk1400662398880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
breakman skrev:
Såg denna för ett par dagar sedan i Berlin, lyktstolpe med öppen lucka i knähöjd.

[bild]
Uttag för laddning av elbilar? Eller motorvärmare?
 
Galet. Inte små trådar heller. Och jord plint hänger löst.
 
Claesk skrev:
Galet. Inte små trådar heller. Och jord plint hänger löst.
Verkar även vara ''övergången'' mellan tn-c matning och tn-s system i lyktstolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.