3 282 463 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 557 inlägg
Fast bara om den fast installerade kabeln/ledningen är infälld. Annars kan man inte "gå ned i area" hur som helst. Säkringen ska även skydda anslutningskabeln - den har ingen magi som tillåter överströmmar. Den enda skillnaden är som sagt att en anslutningskabel är fritt förlagd och därmed har ung lika god kylning som en utanpåliggande kabel.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Vår nyanskaffade mikro drar visst 1900 watt med alla finesser påslagna. Då kan man grilla korv på den där lampsladden.
Tyvärr behöver man oftast skaffa kunskapen själv, innan man besöker "bygghandeln".
Tyvärr behöver man oftast skaffa kunskapen själv, innan man besöker "bygghandeln".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 557 inlägg
Faktum är att en 0.75 mm² anslutningskabel tål 9-10 A på papperet, vilket motsvarar dryga 2 kW i 230 V. Men visst, sladden till min dammsugare blir också varm o go
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Precis, det glömde jag. Den är 0.75mm2. Å andra sidan så finns det ju skäl att gå ner där, eftersom man vill få plats med mer på rullen och inte behöva släpa omkring för tjock kabel. Inget av det är ju sant för en mikro. Där skulle det ju inte störa med 2.5mm2 bara man en gång fått dit den. Jag brukar själv inte springa omkring med mikron i huset långa sträckor, särskilt inte när den är igång...Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 562 inlägg
Du har helt rätt. Det behöver inte alls vara något problem.elmont skrev:
Första posten beskrev det bra "Placeringen av vägguttaget känns inte helt genomtänkt.".
Whats it, det känns inte så genomtänkt. Eller ens snyggt.
Om det är något fel kan vi inte veta utan att få mer info om hur utrymmet används.
Om det är tänkt att tvättmaskinen ska vara jämt inkopplad på kranen - den normala användningen - så är det där nog helt OK, kanske inte snyggt eller genomtänkt, men inget regelmässigt fel.
Men om det bara vid fototillfället råkade stå en ansluten tvättmaskin, men egentligen ska det vara en handdusch där för att tvätta av hundarna och skölja av mattor precis där, då är uttaget tokfel placerat.
Utan mer info kan vi bara gå på det vi ser i bilden, och det ser ut som att tvättmaskinen ska vara permanent inkopplad där.
Elinstallationen ska dimensioneras och skyddas för den i utrymmet normala användningen.
Man behöver inte ta höjd för något annat.
Man måste inte räkna med att skydda mot ev framtida förändrad användning, olyckor och skador såsom vattenläcka, brand osv, man behöver inte heller skydda sig mot Eyjafjallajökulls nästa utbrott.
Jag citerade elmont, då det var han som ställde frågan.
elmont vet givetvis allt detta , jag ville bara förklara lite för alla andra som ev är lite intresserade av hur det fungerar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Allt du skriver är helt korrekt. Och ändå så får man börja fundera på om varför man har reglerna, dvs vad de skall fylla för syfte. Det går aldrig att reglera så i detalj att man inte kan förhindra faror om någon *vill* att en sådan skall uppstå, det är sant. Och likaledes, å andra sidan, bara för att en regel inte direkt förhindrar ett visst installationssätt så betyder inte att man kan/bör/eller skall göra så i alla lägen.Mikael_L skrev:
P.S. Detta förutsätter att vi anser att reglerna är till för att uppnå rätt elsäkerhet, inte att de är till för sin egen skull... (Något jag ibland tvivlar på att alla i branschen är överens om...) D.S.
Ja hur man än vrider på just denna installation så sitter väl inte uttaget på något genomtänkt vis.
Ja rent av aningens olyckligt.
Men så länge lokalens användning är som synes på bilden så är det ingen ko på isen.
Problemet som jag ser det är att det inte är snyggt för fem öre, och det kan bli problem i framtiden om någon vill ändra om helt i tvättstugan.
Men bilden platsar näppeligen in i tråden "värsta elkopplingen".
Möjligen då det andra uttaget i fönstret då ... Det är inte heller så snyggt gjort. Men troligen inget regelmässigt fel det heller ...
Men tack för den roliga bilden ändå.
jag håller med lars-stefan också. Att regler utan att samtidigt använda hjärnan lite, inte duger hela vägen.
Men det är väl en universell sanning, som dock politiker och domstolar inte alltid begriper.
Ja rent av aningens olyckligt.
Men så länge lokalens användning är som synes på bilden så är det ingen ko på isen.
Problemet som jag ser det är att det inte är snyggt för fem öre, och det kan bli problem i framtiden om någon vill ändra om helt i tvättstugan.
Men bilden platsar näppeligen in i tråden "värsta elkopplingen".
Möjligen då det andra uttaget i fönstret då ... Det är inte heller så snyggt gjort. Men troligen inget regelmässigt fel det heller ...
Men tack för den roliga bilden ändå.
jag håller med lars-stefan också. Att regler utan att samtidigt använda hjärnan lite, inte duger hela vägen.
Men det är väl en universell sanning, som dock politiker och domstolar inte alltid begriper.
Redigerat: