En dusch som jag hittade på nätet, okänt vilket land.

• tinypic-289zsb6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
mrfrenzy skrev:
En dusch som jag hittade på nätet, okänt vilket land.
Haha, den var giftig!

tema lita inte på färger: Vi hade ett gammalt brunt bakelituttag hängande i en gammal kulo på en vägg på landet. (Det satt och dinglade bakom en dörr, endast fastsatt i ett par kuloklämmor i taket) Igår var det dags, nu skall skiten bort.... Öppnade dosan och såg massor med gulgröna kulo-EK i dosan...men inget mig veterligt var jordat i det rummet! Och se! uttaget var anslutet mellan gulgrön & blå... Kvarvarande svart ledare var klippt i bägge ändar.....

Kollade aldrig vilken som var fas (gul/grön eller blå.....):cool:

Men misstänker att liknande installation (troligen från 1970-talet) finns överallt i huset...ujuj

• uttag.jpg
    Skapa konto
  • uttaginkråm.jpg
    Skapa konto
  • dosa.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag kom att tänka på en sak som jag såg när jag praktiserade två veckor som elektriker första året på elprogrammet. Ena veckan var jag med en elektriker på en industri i Ockelbo där de hade köpt en begagnad svarv (eller dyl.) från 80-talet som skulle kopplas in. Den kom ifrån Lettland.
Vi började med att inspektera maskinen och flytta den till rätt plats och dra fram matning o.s.v. När vi öppnade den tillhörande centralen som fanns så upptäckte vi att alla (runt 10-15 st kanske) säkringar såg lite konstiga ut. Vi skruvade ur dem och upptäckte att de hade blivit modifierade - smälttråden hade blivit ersatt av en vanlig koppartråd i allihopa! :D
Man märker verkligen att de sätter "säkerheten i första rummet" där borta.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag kom att tänka på en sak som jag såg när jag praktiserade två veckor som elektriker första året på elprogrammet. Ena veckan var jag med en elektriker på en industri i Ockelbo där de hade köpt en begagnad svarv (eller dyl.) från 80-talet som skulle kopplas in. Den kom ifrån Lettland.
Vi började med att inspektera maskinen och flytta den till rätt plats och dra fram matning o.s.v. När vi öppnade den tillhörande centralen som fanns så upptäckte vi att alla (runt 10-15 st kanske) säkringar såg lite konstiga ut. Vi skruvade ur dem och upptäckte att de hade blivit modifierade - smälttråden hade blivit ersatt av en vanlig koppartråd i allihopa! :D
Man märker verkligen att de sätter "säkerheten i första rummet" där borta.

//Patrik
Ett gammalt beprövat sätt att hålla sina nättarriffer nere :D Köp 16A abonemang och kör med svarvade kopparsäkringar....

Lite jobbigt att förklara för nätägaren bara varför säkringen i matande ända på servisen har gått ;)
Jag har lyckats med detta, trots omodifierade 25A säkringar - här har dom byggt så två villor delar på en grupp med 35A-säkringar, blev väl billigare med mindre skåp...

målar man dom vita med värmebeständig färg (650°C)?;)

adde_camilla skrev:
Check this out!! Detta är min så kallade elcentral som jag fick med på köpet :) Eftersom jag har jobbat som serviceelektriker och förespråkar "skomakarbarnens skor"-principen, så får vi se om jag byter ut :)
Den skall bytas... Även 3fas handsken ska bort eftersom 1; Den är farlig 2; Den ligger parrarellkopplad direkt på elmätaren!

Före eller efter elmätaren?

• Gilla
IngoX
  • Laddar…
Ja ... man har sett en del .
Allt från matande undercentraler med 2st lampsladdskablar typ 2 x 0,75 ,till
Inkommande Serviskabel inkopplat på elverketsmätare satt på en 50-tals eternitplatta och tillhörande cental sittande I spannmålssilo så man fick skyffla sig NER till centralen (Detta är ej åtgärdat ännu.Även efter KRAFTIGA försök att övertala ägaren att byta det, så tyckte han att det blir billigast !!!!! att låta det vara.)

Det värsta är ändå då jag bodde i lägenhet och grannen kom ner till mig och påtalade att det kittlade lite i duschen när han duschade.
Och när han stängde av huvudbrytaren lyste fortfarande 1st lampa.

Som liten hustomte som jag var och bra sliten efter gårdagens fest gick jag ner i källaren barfota, där mätarblocken för respektive lägenhet var monterade.
Sagt och gjort tog jag tag i huvudsäkringen (1 fas) och kom åt plåten på mätarblocket. POFF !!!!! fick mig en sån pärla så det svartnade.
DET VAR 220 V I ALLa METALL HÖLJEN ..
Det var bara att skruva ut inkommande huvudsäkringarna till hela fastigheten (ca 14 lägenheter) och kontakta fastighets ägaren.

FELET: En spik som var spikad genom en en matning till en lägenhet (pansarrör och MK) vid renovering av en lägenhet för 10 år sedan.
Fastighetsägarens elektriker (elfirma med mycket bra rykte enligt andra) erkände för mig att de ägde ingen megger och jordningen av mätarblocken och övriga centraler hade aldrig kontrollerats!!!!!
De flesta pansarrör i hela fastigheten var strömförande....
Fastighetsägaren sålde hela kåken kort därefter.....
Och jag flyttade därifrån....

• Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Hmm, att pansarrören kan bli strömförande pga genomspikning hajar jag, och att dom kan ligga emot höljet på mätarblock/servissäkringscentral, men borde inte dessa höljen vara jordade? det är det tom på min gamla central utan separat jordskena.

• Gilla
helder
  • Laddar…
hur spikar man igenom ett pansarrör?? det heter ju just pansarrör av en anledning..
Bregmann-rör är ju däremot lätt att spika igenom...
att ingen fick sig en stöt från mätartavlorna på 10 år, ren tur?

Väcker lite liv i tråden då jag hittade denna fina skarv vid en renovering av ett gammalt stall. Det är en vattenpump, självklart körd utan tryckströmbrytare och på stickpropp. Därav skarven, sladden räckte ju inte upp till uttaget som satt i taket. Dessutom var det draget två EK ledare från stickproppen, genom källartaket, ut till en armatur på gaveln på stallet så att man från bostadshuset kunde se om pumpen gick eller ej.

Ursäkta att skärpan hamnade lite fel :)

• mime-attachment.jpg
    Skapa konto
Rikard Ågren skrev:
Väcker lite liv i tråden då jag hittade denna fina skarv vid en renovering av ett gammalt stall. Det är en vattenpump, självklart körd utan tryckströmbrytare och på stickpropp. Därav skarven, sladden räckte ju inte upp till uttaget som satt i taket. Dessutom var det draget två EK ledare från stickproppen, genom källartaket, ut till en armatur på gaveln på stallet så att man från bostadshuset kunde se om pumpen gick eller ej.

Ursäkta att skärpan hamnade lite fel :)
De var skarvade mot rätt färg i alla fall! :D

//Patrik

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mrfenzy och electrocuted .
Förlåt ... Jag menar skruvat genom ett pansarrör vid nytt golvmontage.
Och tio år .... ja det är sant ingen hade fått någon stöt innan iallafall inte enligt fastighetsägaren, troligen hade inte någon varit nere i källaren utan att ha bra skor på sig.
"Locken"på mätarblocken var ej jordade.

Till saken hör att någon vecka innan hade elverket bytat ut några mätare och detta kan ju i sig ha gjort att pansar rören har rört sig lite och kommit i mot plåten på mätarblocken.
Men faktum kvarstår att röret måste ha varit spänningsförande under dessa år.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Det är väl rätt vanligt att man kopplar badrumsfläkten som vår... Vi skulle ta bort den, eftersom den inte fungerade, och den nya tänkte vi placera i andra änden av badrummet. Vi följde kablen.... in bakom elementet. Där hade de hittat lite matning... Undrar hur länge fläkten fungerade på 400V?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.