Mikael_L
Ähhh, gör det lite svårare:
Finn två rätt.
:D

Mikael_L
Ringledningen eller telekabeln eller vad det nu är, verkar inte vara inblandad i kopplingen iaf. Den går bara genom utrymmet ... Men det kan ändå vara helfel ...

Bilden är tagen i ett av dom länder som vissa tycker att vi ska anpassa våra "bestämmelser" efter (innom EU).

Mikael_L
elmont skrev:
Bilden är tagen i ett av dom länder som vissa tycker att vi ska anpassa våra "bestämmelser" efter (innom EU).
Den intressanta följdfrågan blir väl:
Är det på bilden enligt det landets bestämmelser, eller är det kreativa lösningar som inte borde finnas ens där...?

Jag har ingen aning om vad som gäller där men huset var relativt nytt, senare delen av 90 talet och offentlig lokal (hotell). Jag har mera bilder från andra håll med ungefär samma standard.

elmont skrev:
Ja det är bra att du visar vad som sker i övriga europa....... Våra regler e kaske inte så dumma ändå.......:D

Smile.75 skrev:
Ja det är bra att du visar vad som sker i övriga europa....... Våra regler e kaske inte så dumma ändå.......:D
Med tanke på de svenska lösningar som har visats i tråden så är det nog svårt att dra den slutsatsen...

Skulle uppgradera min elcentral till automatsäkringar och jordfelsbrytare när det höll på att gå riktigt illa. Strömmen var bruten och centralen borta när jag bestämde mig för att snygga till väggen för den nya tapeten. Stod där i mörktret med pannlampa och spackelspade, skrapandes och petandes för att få bort så mycket skräp som möjligt inför nyspackling. Blev förvånad då jag fick bort en bit gammal tapet och hittade där under en gammal matarkabel till centralen som såg ut att vara avhuggen med yxa (även huggmärken i väggen runtomkring). Funderade en stund och försiktig som man är plockade jag till slut fram multimetern. Jodå, matning på alla faserna... Och där var jag och skrapade nyss med spackelspaden...
Tydligen orkade man inte plocka bort den gamla kabeln när den nya installerades och glömde också bort att den gamla fortfarande var ansluten.
Så trevligt har det nog varit de senaste 40 åren bakom den tapeten.

Fick för ett par år sedan matningen till spisen flyttad på övervåningen då elektrikern ropade att jag skulle komma och titta. Jag gick dit och blev ganska förvånad över det jag fick se. Han hade plockat bort skyddskåpan över säkringarna för att kunna installera de nya kablarna, när en hel hinkfull sågspån regnade ner på golvet. Alla vp-rör gick som synes upp till vinden och där vidare till samtliga rum. Tyvärr hade dom missat att täta genomgången ner till proppskåpet så allt sågspån där över åkte ner i centralen. Snacka om brandrisk.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Det dikuteras ofta här hur grova säkringar som krävs till en enfasspis, här är en historia i ämnet från tiden jag jobbade som montör:
Lägenhetsrenovering med byte FK, lite utökning för tvättmaskin, micro, fler uttag osv.
Bef central har tre grupper, en 20 för spisen och två 10 för belysning. När jag lyfter på locket och kikar lite närmare ser jag att två gruppledningar är omkastade, en belysningsgrupp har fått 20 A och spisen har i alla år fått nöja sig med 10...

Fotografen skrev:
Det dikuteras ofta här hur grova säkringar som krävs till en enfasspis, här är en historia i ämnet från tiden jag jobbade som montör:
Lägenhetsrenovering med byte FK, lite utökning för tvättmaskin, micro, fler uttag osv.
Bef central har tre grupper, en 20 för spisen och två 10 för belysning. När jag lyfter på locket och kikar lite närmare ser jag att två gruppledningar är omkastade, en belysningsgrupp har fått 20 A och spisen har i alla år fått nöja sig med 10...
Dom kanske inte lagade så mycket mat, men städade lägenheten med en industridammsugare? :)

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Så då var alltså 1,5mm2 avsäkrat på 20A?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Så då var alltså 1,5mm2 avsäkrat på 20A?

//Patrik
Japp, skitsmidigt...:D

Fotografen skrev:
Japp, skitsmidigt...:D
Skickligt... :D

Då vill jag inte tänka på vad som hade hänt om det blivit kortis i industridammsugaren när dom städade o strömmen glidit iväg bortåt 20A, o lagt sig precis under säkringens märkström, så att den inte löst ut... *rys*

Check this out!! Detta är min så kallade elcentral som jag fick med på köpet :) Eftersom jag har jobbat som serviceelektriker och förespråkar "skomakarbarnens skor"-principen, så får vi se om jag byter ut :)
Den skall bytas... Även 3fas handsken ska bort eftersom 1; Den är farlig 2; Den ligger parrarellkopplad direkt på elmätaren!

• Elcentral 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.