IMAG0546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade denna dosa i ett villatak. Snyggt att blanda teletrådarna med belysningstrådarna i samma dosa. Det är ju tillåtet OM alla trådarna klarar isolationsvärdet mot högsta förekommande spänning och de får inte kopplas tillsammans. Nu är ju EKKX bara tillåten för upp till 100 Volt och i FK:n är det 230 Volt.
När jag drog lite i teletrådarna upptäckte jag att de ligger löst ovan taket och inte i något rör.
 
O
Visst är det skönt att elektriker aldrig gör fel!:p
 
Odjuret skrev:
Visst är det skönt att elektriker aldrig gör fel!:p
Sådana här fel gör "aldrig" en utbildad elektriker, jag vågar svära på att 99% av det som hör hemma i denna tråden hempuleri.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Hade lite problem med att dra om lite kablar vid renovering av badrum, efter att tag fattade jag varför...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340015541.232111.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1340015557.096743.jpg
Laddade upp originalet istället.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340015664.201681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340015680.360212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340015693.406701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Trevligt! Både ingjutna sockerbitar och klippt jord på samma bild.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Sådana här fel gör "aldrig" en utbildad elektriker, jag vågar svära på att 99% av det som hör hemma i denna tråden hempuleri.
Jag har själv hört en elektriker stå och få tjata på sin arbetsledare över telefon för att få mer tid att göra jobbet rätt. Det fick han iofs till slut med argumentet "Det måste ju göras rätt, vi är väl inte målare heller!", men det satt långt inne. Så pressen att göra fort och ta genvägar finns tyvärr även i elbranschen, och har man börjat tumma på reglerna så händer det naturligtvis att man till sist trampa över. (Se exv. de brister i säkerhetskultur som uppdagats inom kärnkraftsindustrin på sistone. Dessa brister har tyvärr fått utvecklas ohejdade under de senaste 30 åren.) Sedan så finns det slarvrar och mindre seriösa i alla branscher, och även om de bara utgör 1% så står de säkert får 99% av alla fel och slarv (om vi nu skall använda de siffrorna).

Sedan så skall man ju inte glömma att en hel del här säkert gjorts av hantverkare som inte varit formellt behöriga att göra det, utan att för den sakens skull vara hemmapulare, dvs arbetat civilt på egen hand.

Så att 99% skulle vara hemmapulare vet jag inte. Det finns som sagt andra förklaringar för iaf en del av jobben. Men visst finns de med här, inte tu tal om saken, men hur stor andel det vågar jag mig inte gissa på. (Jmf. statistiken på badrum/tätskikt som visar att hemmapulare är något *bättre* än proffs. De läser på och är mer intresserade av att slutresultatet blir rätt, samt har inte lika bråttom som proffsen utan är mer nogranna och måna om slutresultatet.)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Visst är det skönt att elektriker aldrig gör fel!:p
Bilden på dosan med EKKX och FK i samma dosa som jag la upp precis innan ditt inlägg är gjort av en hemmapulare som "kan allt om el". Jag frågade nämligen husägaren vem det var som hade fixat elen när de rev innerväggen som stått där. Han sa att han "kunde allt om el" så han hade gjort det själv även om han var medveten om att han nog egentligen inte fick lov att göra det själv. "-Det är ju inget svårt eller konstigt med el." var en annan kommentar som kom ur honom vid samma tillfälle.
 
Lazyman skrev:
Bilden på dosan med EKKX och FK i samma dosa som jag la upp precis innan ditt inlägg är gjort av en hemmapulare som "kan allt om el". Jag frågade nämligen husägaren vem det var som hade fixat elen när de rev innerväggen som stått där. Han sa att han "kunde allt om el" så han hade gjort det själv även om han var medveten om att han nog egentligen inte fick lov att göra det själv. "-Det är ju inget svårt eller konstigt med el." var en annan kommentar som kom ur honom vid samma tillfälle.
Jag har hört liknande kommentarer ett antal gånger, en rolig kommentar jag ofta hör är "är det bara 2-fas så är det inga problem att koppla själv" (dvs 2 trådar.. vilket folk tror är "2-fas")

Men ändå lyckas folk koppla dessa 2 trådar fel...
 
Daniel78 skrev:
Sådana här fel gör "aldrig" en utbildad elektriker, jag vågar svära på att 99% av det som hör hemma i denna tråden hempuleri.
Det är nog sant att majoriteten av bilderna är från hemmapulare här, samtidigt kan jag väl säga som så, att mitt förtroende för både "utbildade elektriker" och "hemmapulare" är ganska låg sedan jag ansvarade för att få eldragningen i vår bostadsrättsförening utbytt för några år sedan.

Gdamn, alltså, vad folk gör i sina lägenheter! Synd att jag inte bemödade mig med att ta några bilder -speciellt några av badrummen (som är gamla och snart skall stambytas) var helt absurda -"värstingen" måste varit snubben som hade ojordad lampsladd dragen från ett trefasuttag för tvättmaskin, skarvad med en kulo-dosa ca 20 cm ovanför golvet *inne* i duschhörnan (!), och sedan jordad kabel därifrån till ett uttag ca 50cm vid sidan av duschen, även detta nere vid golvet -vad det satt i uttaget? En hårtork :)

Min slutsats från det "projektet" var dock att det tyvärr också finns ganska gott om elektriker utan yrkesstolthet och/eller kunskap som gör fruktansvärt slarviga och farliga installationer. Jag var faktiskt lite chockad av att se hur fruktansvärt undermåligt elen hade dragits om i ett antal av lägenheterna, när vi slutinspekterade mha en oberoende besiktningskille.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
hevi skrev:
Synd att jag inte bemödade mig med att ta några bilder -speciellt några av badrummen (som är gamla och snart skall stambytas) var helt absurda -"värstingen" måste varit snubben som hade ojordad lampsladd dragen från ett trefasuttag för tvättmaskin, skarvad med en kulo-dosa ca 20 cm ovanför golvet *inne* i duschhörnan (!), och sedan jordad kabel därifrån till ett uttag ca 50cm vid sidan av duschen, även detta nere vid golvet -vad det satt i uttaget? En hårtork :)
Äsch, en hårtork är ju mest plast och dessutom dubbelisolerad. Jag ser inte problemet? ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Ägaren till den hårtorken såg inte heller något problem uppenbarligen....:cool:
 
Längst till vänster är en säkring gjord i mässing. Bra om proppen går för ofta ;)

Ungefär som när man lagade säkringen i videon med aluminiumfolie :)

OT: Den näst längst till höger är innan den är bränd i ugn, när den är klar ser den ut som den till höger.
SDC14132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SkaneErik och 1 till
  • Laddar…
Niteowl skrev:
Längst till vänster är en säkring gjord i mässing. Bra om proppen går för ofta ;)
Någon som vågar gissa vad mässingproppen har för "märkström"?
 
Kan tänka mig att den är märkt 10A...
 
  • Gilla
BigGitt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.