3 272 512 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Avsaknaden av isolering i många amerikanska väggar yttrar sig också i form av att högtalare (som är lite bättre än vad skit som helst, typ) behöver oftast ha olika egenskaper för att funka i Europa respektive i USA.
Ett par "USA-högtalare" får ofta för stark och bumlig bas i Europeiska hus, och vice versa.
Ett par "USA-högtalare" får ofta för stark och bumlig bas i Europeiska hus, och vice versa.
Det har inte jag heller i innerväggarna. Well, i vissa.prototypen skrev:
Det finns givetvis några delstater (CA, OR, WA och HI exvis) där klimatet är så milt att det varken behövs AC, värme eller isolering i ytterväggarna. De flesta övriga stater är dock antingen ohyggligt varma på sommaren, svinkalla på vintern eller både-och så visst behövs, och finns, det isolering.
Sedan är det inte så att jag drar kabel överallt. Det är nog 95% slang/rör och FK i kåken. Allt jag försöker säga är att vissa saker löser man bättre med kabel, och bara för att svenska elektriker inte vet hur man gör och/eller inte har rätt verktyg så behöver det inte vara fel.
I USA är det vanligt att inte ha isolering i innerväggarna, i alla fall inte i de bostäder jag har hälsat på. Lyhört som fasen.
Jag har iofs inte heller isolering i mina innerväggar i Sverige (tvärwellit). Minus för att det är lyhört, plus för att jag och elektrikern kunde släppa ner tomrör i väggarna där det behövdes fler uttag.
Sedan går det att få i rör i väggar med isolering också. Det har vi lyckats med det också. Tumstock, VP10 eller ståltråd är bra. Kottling i innerväggar är dåligt.
Jag har svårt att se när man skulle vilja dra in en lös kabeli väggen i stället för en flexslang eller VP-rör.
Jag har iofs inte heller isolering i mina innerväggar i Sverige (tvärwellit). Minus för att det är lyhört, plus för att jag och elektrikern kunde släppa ner tomrör i väggarna där det behövdes fler uttag.
Sedan går det att få i rör i väggar med isolering också. Det har vi lyckats med det också. Tumstock, VP10 eller ståltråd är bra. Kottling i innerväggar är dåligt.
Jag har svårt att se när man skulle vilja dra in en lös kabeli väggen i stället för en flexslang eller VP-rör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Nej, inte är det någon elektriker som har gjort det där i alla fall.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Som det många gånger tidigare har sagts. Gör en elektriker fel, så är det oftast med "rätt" matriel.Mikael_L skrev:
En elektriker har långt mycket större tillgång till FK eller en EKK än en SKX.
Sen att elektriker faktiskt inte kan göra fel är ju en helt annan sak.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
//Patrik
Jag tänkte lite på tvinna+eltape-elektrikern i den där byn, som hans "efterträdare" har visat upp en del jobb här i denna tråd.
Men i stort håller jag med dig Patrik, använt material avslöjar som regel amatörpularna.
SKX kan väl t.o.m vara svårt att hitta i många elektrikerbilar, därför är just fulgrejer gjorda med SKX ett ganska säkert tecken.
Pizzeria-kabel, som den också kallas, eller hur?
Duger lika bra till adventsstjärnan som pizzaugnen på 9 kW.
Men i stort håller jag med dig Patrik, använt material avslöjar som regel amatörpularna.
SKX kan väl t.o.m vara svårt att hitta i många elektrikerbilar, därför är just fulgrejer gjorda med SKX ett ganska säkert tecken.
Pizzeria-kabel, som den också kallas, eller hur?
Duger lika bra till adventsstjärnan som pizzaugnen på 9 kW.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Undantaget som bekräftar regeln.
Ja, det är nog väldigt få som har det i bilen. Man köper det på löpmeter när man behöver det.
//Patrik
Ja, det är nog väldigt få som har det i bilen. Man köper det på löpmeter när man behöver det.
//Patrik