Avsaknaden av isolering i många amerikanska väggar yttrar sig också i form av att högtalare (som är lite bättre än vad skit som helst, typ) behöver oftast ha olika egenskaper för att funka i Europa respektive i USA.

Ett par "USA-högtalare" får ofta för stark och bumlig bas i Europeiska hus, och vice versa.

Mikael_L
yxis skrev:
Ett par "USA-högtalare" får ofta för stark och bumlig bas i Europeiska hus, och vice versa.
I så fall tror jag inte att det beror på isolering i väggarna eller inte. Utan bara på konsumenternas preferenser i våra olika länder.

prototypen skrev:
Mycke_nu, i amerikanska väggar finns ingen isolering som stoppar kabeldragning.

Protte
Det har inte jag heller i innerväggarna. :) Well, i vissa.

Det finns givetvis några delstater (CA, OR, WA och HI exvis) där klimatet är så milt att det varken behövs AC, värme eller isolering i ytterväggarna. De flesta övriga stater är dock antingen ohyggligt varma på sommaren, svinkalla på vintern eller både-och så visst behövs, och finns, det isolering.

Sedan är det inte så att jag drar kabel överallt. Det är nog 95% slang/rör och FK i kåken. Allt jag försöker säga är att vissa saker löser man bättre med kabel, och bara för att svenska elektriker inte vet hur man gör och/eller inte har rätt verktyg så behöver det inte vara fel.

mycke_nu skrev:
Det finns givetvis några delstater (CA, OR, WA och HI exvis) där klimatet är så milt att det varken behövs AC
Rejält OT nu men inte skulle jag vilja vara utan AC i (södra) Kalifornien.

I USA är det vanligt att inte ha isolering i innerväggarna, i alla fall inte i de bostäder jag har hälsat på. Lyhört som fasen.

Jag har iofs inte heller isolering i mina innerväggar i Sverige (tvärwellit). Minus för att det är lyhört, plus för att jag och elektrikern kunde släppa ner tomrör i väggarna där det behövdes fler uttag.

Sedan går det att få i rör i väggar med isolering också. Det har vi lyckats med det också. Tumstock, VP10 eller ståltråd är bra. Kottling i innerväggar är dåligt.

Jag har svårt att se när man skulle vilja dra in en lös kabeli väggen i stället för en flexslang eller VP-rör.

Vad säga om detta? Denna strömbrytare satt i en kopplingsdosa och armaturen på väggen bredvid... Ser inte helt okej ut va?

• ImageUploadedByByggahus.se1339262771.243614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte är det någon elektriker som har gjort det där i alla fall.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Om alla med en kamera är fotograf, så måste ju alla som skruvar el vara elektriker? :D

Kattvovven skrev:
Om alla med en kamera är fotograf, så måste ju alla som skruvar el vara elektriker? :D
Var detdär en pik menat gentemot mina foto-skills? :)

Realdoolar skrev:
Var detdär en pik menat gentemot mina foto-skills? :)
Nääää! Bara allmän iaktagelse :) absolut inte något mot någon här

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Märkligt nog säger man ofta så, så fort som det är fel gjort. :p

Mikael_L skrev:
Märkligt nog säger man ofta så, så fort som det är fel gjort. :p
Som det många gånger tidigare har sagts. Gör en elektriker fel, så är det oftast med "rätt" matriel.
En elektriker har långt mycket större tillgång till FK eller en EKK än en SKX.

Sen att elektriker faktiskt inte kan göra fel är ju en helt annan sak.

//Patrik

;)

//Patrik

Mikael_L
Jag tänkte lite på tvinna+eltape-elektrikern i den där byn, som hans "efterträdare" har visat upp en del jobb här i denna tråd. :)

Men i stort håller jag med dig Patrik, använt material avslöjar som regel amatörpularna.
SKX kan väl t.o.m vara svårt att hitta i många elektrikerbilar, därför är just fulgrejer gjorda med SKX ett ganska säkert tecken.

Pizzeria-kabel, som den också kallas, eller hur? ;)
Duger lika bra till adventsstjärnan som pizzaugnen på 9 kW. :cool:

Undantaget som bekräftar regeln. ;)

Ja, det är nog väldigt få som har det i bilen. Man köper det på löpmeter när man behöver det.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.