207 804 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
~2,5 ohm, sådär?
Hmm, jo, då blir det så illa...
...räknade snabbt i huvudet att den faktiskt gör 2 kW i aktuellt driftfall...men det lär den ju inte göra...
Det hela är i alla fall att förra ägaren har sänkt en flera hundra meter lång EKKJ 4x6/6 (tror jag det är) i en sjö, ifrån ett stolpskåp med mätaren i.
Jag har ingen aning om hur det kan ha godkänts, dvs vilken elfirma som gjort färdiganmälan osv.
Det hela är helt klart lite mysko, någon har rundat hörn och kastat alla regler och sunt förnuft överbord.
Men en ny matning, som elnätsägaren kommer få dra fram ligger i pipen nu, ja det var mer eller mindre klart redan innan jag kom dit, ty de förstod också att saker och ting inte var bra. Jag lyckades bara bevisa att det faktiskt var ännu sämre än vad någon trott.
Men en prisuppgift hade de fått, någonstans i häraden 100' (jag minns inte exakt, faktiskt, det var kanske typ 130' också.)
Jag har ingen aning om hur det kan ha godkänts, dvs vilken elfirma som gjort färdiganmälan osv.
Det hela är helt klart lite mysko, någon har rundat hörn och kastat alla regler och sunt förnuft överbord.
Men en ny matning, som elnätsägaren kommer få dra fram ligger i pipen nu, ja det var mer eller mindre klart redan innan jag kom dit, ty de förstod också att saker och ting inte var bra. Jag lyckades bara bevisa att det faktiskt var ännu sämre än vad någon trott.
Men en prisuppgift hade de fått, någonstans i häraden 100' (jag minns inte exakt, faktiskt, det var kanske typ 130' också.)
Spänningen sjunker från 217 till 189V då en lasten på 26,5 ohm kopplas in.Mikael_L skrev:
(217)/(Zf+26,5) = 189/26,5
217/7,13= Zf + 26,5
Zf = 3,9 ohm.
Detta stämmer nog inte helt, då jag ansätter att det inte alls är något spänningsfall i ledningen när vi har 217V. Nu kanske det ligger någon mindre elförbrukare igång på den fasen ändå, som vi missade, vilket betyder ström -> spänningsfall
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Dags för en ny ny tråd?
Magnus Filip skrev:
Kommit tillbaka nu. kunde inte få med bilderna från telefonen tidigare, för stora. Kollade upp och Al-ledningar har varit vanligt i USA sedan slutet av 60-talet.Magnus Filip skrev:
Här kommer bilder. Denna sitter i en garderob på övervåningen är tråddragning 110 volt för belysning och stickuttag i sovrum, ojordat. Som synes är ledningarna i Aluminium förutom tredje uppifrån som är koppar.
Här är kopplingsplinten i garaget. De flesta är i Al och någon i Cu. Anledningen till att det är olika beror på vilken elektriker som har installerat och tidpunkt, vad elektrikern hade för material med sig.
Vad gör ni här egentligen GK100 och alla andra här som skriver som de är experter men vet inte ett dyft? Vad är vitsen med det? Skojigt att lura andra eller?
Du kanske får en chock MEN allt är inte bäst i USA, det är tom så att mycket som "är bra" där borta inte anses som så väldigt bra i resten av värden.
Och jag anser mig ha rätt goda kunskaper när det gäller el och elinstallationer då det är det som jag är utbildad för och sysslat med i ett helt liv, jag har jobbat i ett flertal länder och bla åt USA baserade företag. Och hävdar med bestämdhet att vissa delar ligger på samma nivå som installationer i andra i-länder MEN vissa delar ligger på en nivå som många andra i-länder inte accepterar.
Sen undrade du vad andra gör här på forumet, jo dom hjälper helt utan egenintresse, folk som är lite mindre insatt i elfrågor och vissa av deltagarna är högst kompetenta.
Ps
Jag ser på bilderna och upptäcker att man blandat kopparledninga och Alu på kopplingsplinten samt dessutom lagt dubbla ledningar (av olika dimension?) under samma skruvförband. Det ger genast en bild av hur pass hög kvaliteten är på den installation.
Ps Ps
Vad besitter du själv för kompetens om man får fråga. Skulle vara kul att veta så man skulle ev ställa lite kontrollfrågor
Och jag anser mig ha rätt goda kunskaper när det gäller el och elinstallationer då det är det som jag är utbildad för och sysslat med i ett helt liv, jag har jobbat i ett flertal länder och bla åt USA baserade företag. Och hävdar med bestämdhet att vissa delar ligger på samma nivå som installationer i andra i-länder MEN vissa delar ligger på en nivå som många andra i-länder inte accepterar.
Sen undrade du vad andra gör här på forumet, jo dom hjälper helt utan egenintresse, folk som är lite mindre insatt i elfrågor och vissa av deltagarna är högst kompetenta.
Ps
Jag ser på bilderna och upptäcker att man blandat kopparledninga och Alu på kopplingsplinten samt dessutom lagt dubbla ledningar (av olika dimension?) under samma skruvförband. Det ger genast en bild av hur pass hög kvaliteten är på den installation.
Ps Ps
Vad besitter du själv för kompetens om man får fråga. Skulle vara kul att veta så man skulle ev ställa lite kontrollfrågor
Vad är det för material i plintarna för att få det att fungera över tiden?
Fortfarande förundrar över att man använder alu i så små areor, tillsammans med relativt låg spänning måste det bli små grupper, små säkringar, korta kabelstumpar och stora centraler?
Fortfarande förundrar över att man använder alu i så små areor, tillsammans med relativt låg spänning måste det bli små grupper, små säkringar, korta kabelstumpar och stora centraler?
Läser trådstarten och ja det blev ju samma sak med den här tråden som den förraMikael_L skrev: