24 266 läst · 85 svar
24k läst
85 svar
Värmerör som smäller och skjuter som pistolskott ibland.
Nej tyvärr var det inte så i det hus från -63 vi bodde i tidigare. Även om framledningstemperaturen låg på t.ex. 45 grader på vintern och man justerade den manuella shunten ett steg eller två så började smällandet. Det var tur att det sedan blev fjärrvärme i området efter alla år.
Inte hos oss heller, det knäpper och smäller hela värmesäsongen. Det är dock inte något som stör oss, snarare tvärt om. Det var röret i vardagsrummet som kunde störa någon gång precis när man var på väg att somna, men det är som nämnts åtgärdat nu.S sandbergarn skrev:
Hus byggt -68 med bergvärme installerad 2014. Hur det var tidigare med elpanna vet jag faktiskt inte, då vi bara hade en vinter med det och jag har inget minne av om det smällde även då. Troligen inte...
En fråga till er som överväger åtgärder mot ljuden; störs ni verkligen så mycket av det och i så fall, vad är det som är så störande? Är det frekvensen, ljudvolymen eller är det bara att det ska vara tyst?
Jag frågar för att jag är nyfiken.
Jag frågar för att jag är nyfiken.
Som jag ser det får shuntstyrningen en egen utegivare och man kan då förhoppningsvis ställa in en värmekurva som är precis lagom för husets värmebehov. Sedan får värmepumpen jobba med en något högre värmekurva till arbetstanken eller ackumulatortanken så att det där alltid finns värme att hämta till shuntstyrningen för att alltid hålla framledningstemperaturen och flödet stabilt.Jockeikax skrev:
Det smällde så högt att det var mycket störande på natten när man skulle somna och sova. Fick alltid komma ihåg att justera shunten manuellt till natten en timme innan så det hade lugnat ner sig. Störande också när man skulle koncentrera sig läsa, plugga och göra läxorna.P Paxman skrev:
Så för er var det mest volymen på ljudet som var problemet? Knäppande, tickande och susande i rören skulle inte ni tycka var problematiskt eller?J Josth skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Alla plötsliga ljud skulle jag tycka var störande, och särskilt om det hörs i sovrummet.
Jag hade ett mystiskt knäppande ljud ett par dagar som jag först inte förstod källan till. Visade sig att det var en tallkotte. Så detta är ett tips för att testa om man störs (eller skoja med andra): Plocka några färska tallkottar och göm i sovrummet. (Kan ta flera veckor innan de börjar låta beroende på hur färska de är och hur varmt och torrt det är inne.)
Jag hade ett mystiskt knäppande ljud ett par dagar som jag först inte förstod källan till. Visade sig att det var en tallkotte. Så detta är ett tips för att testa om man störs (eller skoja med andra): Plocka några färska tallkottar och göm i sovrummet. (Kan ta flera veckor innan de börjar låta beroende på hur färska de är och hur varmt och torrt det är inne.)
Ja det smällde/knäppte rejält högt. Susande i ventil/rör kan också vara väldigt störande. Hade det i en nybyggd lägenhet under ca ett halvår då de höll på att justera in det nya värmesystemet. De andra lägenhetsinnehavare jag pratade med ansåg också att det susade alldeles för högt. Klart störande när man t.ex. satt runt matbordet och skulle prata med varandra. Finns väl en gräns på 30 dB(A) för max oljud inne men många uppfattar säkert det som högt.
Ja, ljud är verkligen speciellt. Vissa är helt oberörda medan andra stör sig enormt...ibland rent fysiskt.
Jag tycker t ex att det är lite mysigt att höra värmesystemet, nästan som att det är ett levande väsen som tar hand om mig och frugan. Dock envisas alla servicetekniker som har varit här för bvp:n att sätta cirkulationspumpen för radiatorsystemet i läge II. Jag har frågat varför, men aldrig fått något svar på varför det är bättre än läge I...bara att "Det ska vara så". Jag tycker att susandet i rören är lite för starkt i läge II, och jag ser att cirkulationsdeltat är lite för lågt i det läget. I läge I är cirkulationsdeltat bara en smula högt, och susandet i rören är precis så hemtrevligt som jag vill ha det.
Jag tycker t ex att det är lite mysigt att höra värmesystemet, nästan som att det är ett levande väsen som tar hand om mig och frugan. Dock envisas alla servicetekniker som har varit här för bvp:n att sätta cirkulationspumpen för radiatorsystemet i läge II. Jag har frågat varför, men aldrig fått något svar på varför det är bättre än läge I...bara att "Det ska vara så". Jag tycker att susandet i rören är lite för starkt i läge II, och jag ser att cirkulationsdeltat är lite för lågt i det läget. I läge I är cirkulationsdeltat bara en smula högt, och susandet i rören är precis så hemtrevligt som jag vill ha det.
Paxman, alla system låter olika. Det är inget skogens sus här, du är välkommen att dela bädd med oss!
Satte själv in en ny NIBE VVM i onsdags och nu överväger hela familjen att flytta till hotell för ingen har kunnat sova de 6 nätter som gått sedan dess.
Grabben har nu sina viktiga slutprov inför studentexamen och väcks även han och kan inte sova - och han är annars omöjlig att väcka ens med den mest högljudda väckarklocka. Så ja, det låter skithögt och i de flesta rum samtidigt. Det är ett sant h-e-l-v-e-t-e!
Det låter hos oss som om någon långsamt drar en trägalge längs radiatorernas ojämnheter, med metallisk klang och det är mycket högre än vanlig samtalston. Ibland vaknar vi efter 2 timmar, sedan återkommer det helt oregelbundet. Det kan var en timme emellan eller 10 minuter, Ljudet startar i en högre frekvens på ca 2 slag i sekunden, som sedan avtar.
Min fråga är om installationen och värmepumpen är reklamerbar. Det var installatören som rekommenderade byte av den äldre icke-knäppande anläggning vi tidigare hade till just denna, efter att ha inspekterat den vi hade.
Satte själv in en ny NIBE VVM i onsdags och nu överväger hela familjen att flytta till hotell för ingen har kunnat sova de 6 nätter som gått sedan dess.
Grabben har nu sina viktiga slutprov inför studentexamen och väcks även han och kan inte sova - och han är annars omöjlig att väcka ens med den mest högljudda väckarklocka. Så ja, det låter skithögt och i de flesta rum samtidigt. Det är ett sant h-e-l-v-e-t-e!
Det låter hos oss som om någon långsamt drar en trägalge längs radiatorernas ojämnheter, med metallisk klang och det är mycket högre än vanlig samtalston. Ibland vaknar vi efter 2 timmar, sedan återkommer det helt oregelbundet. Det kan var en timme emellan eller 10 minuter, Ljudet startar i en högre frekvens på ca 2 slag i sekunden, som sedan avtar.
Min fråga är om installationen och värmepumpen är reklamerbar. Det var installatören som rekommenderade byte av den äldre icke-knäppande anläggning vi tidigare hade till just denna, efter att ha inspekterat den vi hade.
Det är inte så att den gör VV ofta och när växelventilen slår om så kommer det hetvatten ut på radiatordelen, då kan det smälla och knaka mycket i rören, dom blir längre med hög värme och för att låta så behövs inte mer än någon/några mm förändring. kolla om VV körs ofta, finns inställningar för det.
Jo, jonaserik, så är det nog. Man kan känna på värmerören att de ibland blir betydligt varmare på utsidan och sedan svalnar de antagligen under tiden enbart varmvatten produceras.
Denna NIBE VVM 225 är en version som inte har en normal separat värmepanna på 30 liter så som man är van vid från tidigare, utan denna kör en liten värmeslinga till radiatorerna inuti varmvattenberedaren. Och varmvattenberedaren håller ju en mycket högre temperatur än vad värmesystemet behöver. Just nu är den 56 grader och när växelventilen slår om skickas det första vattnet som ryms i slingan inuti ut till radiatorerna med samma temperatur. Hade vi vetat att detta inte fungerar bra i vårt hus så hade vi lätt lagt till de extra pengarna för att ta en större modell (även om vi inte har det behovet) för att slippa de problem vi nu har fått p.g.a. denna besynnerliga konstruktion.
Men detta var den modell som installatören varmt rekommenderade just vårt hus och ville sälja till oss så vi litade på det. Vi har ännu inte betalat fakturan och frågan är om vi kan reklamera och be om att få byta upp oss till en normalare anläggning då denna inte fungerar för vår fastighet eftersom vi nu inte kan sova hemma längre?
Se funktionsskissen på sida tre här https://www.nibe.eu/assets/documents/26731/639732-4.pdf
Denna NIBE VVM 225 är en version som inte har en normal separat värmepanna på 30 liter så som man är van vid från tidigare, utan denna kör en liten värmeslinga till radiatorerna inuti varmvattenberedaren. Och varmvattenberedaren håller ju en mycket högre temperatur än vad värmesystemet behöver. Just nu är den 56 grader och när växelventilen slår om skickas det första vattnet som ryms i slingan inuti ut till radiatorerna med samma temperatur. Hade vi vetat att detta inte fungerar bra i vårt hus så hade vi lätt lagt till de extra pengarna för att ta en större modell (även om vi inte har det behovet) för att slippa de problem vi nu har fått p.g.a. denna besynnerliga konstruktion.
Men detta var den modell som installatören varmt rekommenderade just vårt hus och ville sälja till oss så vi litade på det. Vi har ännu inte betalat fakturan och frågan är om vi kan reklamera och be om att få byta upp oss till en normalare anläggning då denna inte fungerar för vår fastighet eftersom vi nu inte kan sova hemma längre?
Se funktionsskissen på sida tre här https://www.nibe.eu/assets/documents/26731/639732-4.pdf
Vad har du temp på VV när den gör det, om du går in i menyn och tillfälligt ställer ner VV-tempen då den verkar lite högt kanske, det ska gå att ställa om VV ( det med legionellakörning ) så det inte är fel inställt där, hittar du något om fabriksinställning , så prova det , det är en normalinställning för hus i den. Sen ska ni kontakta installatören och påpeka detta Nibe brukar bara svara att ni får tala med denna, börja där och återkom