Jockeikax Jockeikax skrev:
Den övre går ut från pumpen och den nedre går till elementen.
Har du bara ett rör in, och ett ut från tanken?

Yes, det har jag !

Av bilderna att dömma verkar stammarna ganska rejäla=stor volym, kanske bara bilderna som luras. Behövdes verkligen extra tank? Är den inkopplad så att den fyller tanken med varmvatten i toppen och utlopp till element i botten?
Är den långa stammen till elementet i gjutjärn eller koppar? Kopparrör ska väl ha expansionslyra som det heter.
http://www.faktaomkoppar.se/monteringsanvisningar/planering_och_konstruktion/langdutvidgning

Edit: var visst för långsam med skrivandet.

Fyller varmt på toppen, kopparrör där det syns. Sen vet jag inte vad som brukligt på ett hus från -65.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Är rätt snabb ibland

Har du kunnat lokalisera var det smäller som värst?

Hos oss smällde det rejält i vardagsrummet tidigare och jag kunde lokalisera det till att det var att ena röret till radiatorn som satt i spänn mot hålet genom parketten. Spänning byggdes upp när temperaturen förändrades och till slut släppte det med en ljudlig bang. Jag lyckades förstora hålet så att röret nu inte längre har kontakt med parketten, och har inte hört ljudet sedan dess. (Jag har en tråd här på BH om hur jag förstorade hålet.)

Visst knäpper det om systemet ibland, men det är inte värre än att det är lite hemtrevligt, och eftersom det kommer från olika ställen så det ser jag som i princip omöjligt att bli av med helt. Speciellt när man som vi har 90% av rören i betongbjälklaget.

• Gilla
elpinnen
  • Laddar…
Den misstanken har jag åxå haft. Hittat några element som satt snett. Har ringat in ett område på ca 4 kvm där eländet börjar, sen sprider det sig därifrån. Men trångt i nått bjälklag är det nog eller värmespänningar eller tryckspänningar. Men vet ungefär vart det är iaf.

Hörde om en som fick knäppar, han hittade och smörjde lite med silikonolja och fick bort det

Den övre går ut från pumpen och den nedre går till elementen.
Ta ett kort på knäpptanken så man ser vad den heter !!

Magnus E K
Intressant detta. Jag värmer numera huset med LLVP större delen av året, men när det är som kallast kör jag gamla elpannan (som är dockad till en gammal olje-/vedpanna) med timer några timmar på nätterna. Så varje sånt dygn går temperaturen på värmesystemet från under 30 grader till knappt 60 och tillbaka. Men jag har aldrig upplevt några knäppningar i rören. Antar att mina rör helt enkelt är välmonterade?

Det är i regel laddningen av varmvatten som ställer till det. När växelventilen växlar mot varmvatten så står flödet still i radiatorkretsen, som hinner svalna något. När växelventilen går tillbaks i värmeläge blir det åter cirkulation i radiatorkretsen och rören värms upp igen. Detta gör att det kan knaka i genomföringar och klammer mm.

Man kan då göra en inkoppling av knäpptanken där man använder tre (ev. fyra) anslutningar. Samt att man har en extern cirkulationspump efter tanken (finns utgång för det i IVT greenline).
Då kan man bibehålla flödet i radiatorsystemet när varmvattenberedaren laddas.

Precis, man kan ju prova det i första steget och se om det räcker när den kan användas som en liten arbetstank. Worst-case i pannrummet blir väl att byta tanken mot en ca 750 lit välisolerad ackumulatortank som värmepumpen får ladda till en något högre temperatur än vad huset behöver och sedan sätter man en shuntstyrning på framledningen till radiatorkretsen ut från ackumulatortanken. Då finns det rejält med värme att shunta ut även när värmepumpen vilar eller gör varmvatten.

Du kommer inte åt rören underifrån genom taket?
En hålsåg modell riktigt billig, den som har en slits i sidan, sitter i en borrmaskinshållare med flera spår för de olika hålsågarna.
Det är tunt gods i dessa hålsågar, och en slits i skarven. Borde gå att trä över röret efter att man böjt ut varannan tand lite extra, och böjt ut resterande tänder såpass mkt att de inte sågar i röret.
En borrmaskin med en rem av ngt slag som går att knäppa över sågen. Eller en borrmaskin med ngn gummitrissa som driver runt mot utsidan sågen. Går ju såga från 2 håll.
Bara en ide, tror det kan fungera faktiskt.

Mitt hus är från 1951. Sten och betong.
2005 satte jag in bergvärme. IVT Greenline HT Plus.
Precis som du beskriver fick jag problem med knäppningar i golvlaget mellan de två våningsplanen. Lösningen från leverantören var att sätta in en extra tank om 100 liter. Detta löste problemet till 99%. Enligt leverantören berodde problemet på att IVT bara hade två lägen på vattnet till elementen: På eller av. I senare versioner skulle den vara smartare och kunna leverera varmvattnet steglöst. Då skulle det inte bli några knäppningar som ju uppstår vid snabba temperaturväxlingar.
Den nya tanken löste som sagt problemet, men det blev ju inte så snyggt i pannrummet. En jättetank och med fyra rör: Två till och från IVT. Två till och från elementen, samt en extra cirkulationspump.
Säljaren sa att jag skulle spara in kostnaden för bergvärmen (totalt 175.000 kr) på sju år. Det var fel. Det gick på bara 5,5 år!
Etikett på en ackumulatortank med modell VB 100 från Borö, information om volym, drifttryck och temperatur, tillverkad maj 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakgrund!
Bytte hus (byggt 1965) till förra vintern.Nu fristående, tack och lov.
Har ett specifikt område mellan de två planen där det låter rövare knäpper och smäller i värmerören.
Sitter i träbjälklag.
Uppvärmningen är en IVT greenline pump (7år). I mars monterades en utjämningstank, s.k ”knäpptank” på 100 liter. Inte tusan hjälpte det alls, låter likadant som innan.
Är det bara att dra nya rör? Misstänker ett långt rör från pannan till första elementet.
Kommer det hjälpa med nya element ? Tänkte på om flödet i de gamla elementen var för dåliga.
Har inte lyckats lista ut om det är enkelrörssystem eller tvårörssystem ännu.
Börjar få slut på ideer...... vad har ni att säga om detta fenomen? Finns det nån genväg?
Är det inte bara nu innan värmen riktigt kommit igång? Precis samma fenomen hos mej men det försvinner helt när elementen är varma hela tiden.

Mitt hus är byggt 65 och har bergvärme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.