24 266 läst · 85 svar
24k läst
85 svar
Värmerör som smäller och skjuter som pistolskott ibland.
Hade "standard-bvp" i förra huset, aldrig mer. Trots nya fina kopparrör så blir det för stor skillnad mellan av/på så rören behövde "röra" på sig. Försökte vidga genomföringar där ljud som värst men svårt. Nu pump med variabel kompressor, inga problem med missljud
Tror detta är ett vanligt problem i äldre hus som tidigare hade jämnare temperatur i radiator kretsen än vad man får med en värmepump...... känns som öppna/justera är enklaste lösningen om man inte står ut med knäppningarna (jag retade mig på det i vårt hus första vintern efter byte från olja till värmepump...men "hör inte problemet längre...15 år sen nu..),dock så verkar du ha värre ljud än jag har i vårt hus....
Jag hade det problemet i en av lägenheterna. Monterade en bufferttank men det knäppte fortfarande. Installatören kunde ej ordna upp det. Men jag har element med en reglerbar strypning för flödet. Jag öppnade upp den två varv och då försvann knäppandet.
Kan inte påstå att det var jämnare temperatur i radiatorkretsen förr. Hade man t.ex. en CTC olje/ved-panna med manuell shunt från mitten av 60-talet så smällde det ordentligt när man ökade eller minskade shunten något steg eller två. Hade man dåtidens senaste automatik var det Honeywell rumstermostat med klockstyrning och den styrde cirkulationspumpen på/av via en trefas kontaktor. Det smattrade rejält i värmerören varje gång automatiken slog till eller från cirkulationspumpen. Vi rev ut det efter mindre än ett år och körde manuellt istället följande 40 år innan det blev fjärrvärme. Med manuell reglering kunde man i alla fall styra tidpunkten för smattrandet. Tror att vissa rörisar på den tiden borrade för snålt i golvbjälkarna och infästningarna var för hårda så järnrören hamnade i spänn.T T7 skrev:
Samma här, hörs på våren/hösten när LVVP inte levererar värme konstant, men bara "punktvis". Jag har funderat i flera år på att leta upp dom genomföringer där det är värst och försöka åtgärda, men det verkar alltid hamna långt ner på att-göra-listan...H Hallerudsbo skrev:
Du har säkert rätt där....hade ingen automatik alls på vår gamla panna utan bara en manuell shunt...dock så blev knäppningarna mycket värre efter bytet till värmepump hemma hos oss...kan oxå hålla med om att problemet är större när man sätter på värmen på höstkanten,sen upplever jag att det blev bättre när jag monterade en inomhus givare till värmepumpen....J Josth skrev:Kan inte påstå att det var jämnare temperatur i radiatorkretsen förr. Hade man t.ex. en CTC olje/ved-panna med manuell shunt från mitten av 60-talet så smällde det ordentligt när man ökade eller minskade shunten något steg eller två. Hade man dåtidens senaste automatik var det Honeywell rumstermostat med klockstyrning och den styrde cirkulationspumpen på/av via en trefas kontaktor. Det smattrade rejält i värmerören varje gång automatiken slog till eller från cirkulationspumpen. Vi rev ut det efter mindre än ett år och körde manuellt istället följande 40 år innan det blev fjärrvärme. Med manuell reglering kunde man i alla fall styra tidpunkten för smattrandet. Tror att vissa rörisar på den tiden borrade för snålt i golvbjälkarna och infästningarna var för hårda så järnrören hamnade i spänn.
Seriösa installatörer brukar alltid ansluta vp med flexibla rör till värmesystem för att undvika missljud och vibrationer. Detta hjälpte dock inte hos mig då missljuden låg längre bort i systemet med för trånga genomföringar av kopparrör i huskroppen. I nuvande hus har jag dragit och borrat allt själv med pex (lk) och därmed ljudlöst ☺️
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Den nedre kommer ut från botten på tanken antar jag? I så fall ser jag iaf inga konstigheter med den installationen, det borde ha den effekt som önskas.Jockeikax skrev:
Har du kunnat göra något samband mellan att den tillverkar varmvatten eller något sådant?
När VP gör VV så går tempen upp rätt bra och när ventilen slår över till systemet så kommer det en skvätt med hetvatten ut, då kan det bli knäpp i rören, normalt på många VP-installationer, ventilen skulle gå lite saktare så försvann otyget med knäpp, nu slår den om på kanske 10 sekunder