D09
Great skrev:
Har precis beställt en E4, :) vet man vilken den senaste firmwaren är på nylevereade, eller blir det en glad överraskning om den kommer att gå o hacka?
Håller tummarna för dig :)

Välkommen till E4 klubben ;)

Nya Flir One är officiellt lanserad nu och finns nu för Android-telefoner också: http://www.flir.se/flirone/content/?id=69420

Tyvärr saknas min Nexus 5 på den väldigt korta kompabilitetslistan, och min nästa telefon kommer att ha USB Typ C, så får väl fortsätta vänta på nästa modell...

• Gilla
CHEED
  • Laddar…
Det var 2.3.0 så då borde de väl gå?

D09
D09
Kommit en ny produkt från flir

C2 något.. Ser ut som en vanlig mobil/kamera

Sambon kollade på den idag men den verkade väldigt seg och inte samma upplösning som en E4 (uppgraderad)

C2 är tänkt som en billig, "halvruggad" instegskamera som man alltid kan ha med sig i bakfickan. Den använder samma leptonmodul som FLIR Ond och har väl ungefär samma prestanda, tror jag, så en E4 springer åttor runt en C2 prestandamässigt, men den är ju å andra sidan inget man stoppar i bakfickan...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Något jag saknar från flir är termografiska övervakningskameror för hemmabruk :)

Hade varit grymt med ip kameror som bandar i både termografiskt och vanligt i HD :wow:

D09 skrev:
Något jag saknar från flir är termografiska övervakningskameror för hemmabruk :)

Hade varit grymt med ip kameror som bandar i både termografiskt och vanligt i HD :wow:
Det är nog inte långt borta...utvecklingen inom detta område är helt sjuk -volymerna ökar exponentiellt och priserna faller lika snabbt. Personligen anser jag att leptonmodulen som FLIR tagit fram måhända är revolutionerande på ett plan, men den är inte i närheten tillräckligt bra för att "öppna dammluckorna" en gång för alla. När man når 320x240 för någon tusenlapp, eller ännu hellre 426x240 (eller vad det nu blir i 16:9 format...) så kommer proppen att släppa - då är bilden så högupplöst att man tycker att den är helt OK på ett skärmformat motsvarande en lagom stor smartphone (tror jag!).

Lägg på det algoritmer som med god precision ser till att detekterar tjuvar, brand, vattenläckor och andra avvikelser istället för dina stora husdjur osv utan att göra avkall på känsligheten och det börjar kännas som en rätt trevlig produkt att ha hemma istället för gamla mossiga rörelsedetektorer.

Så här ser det förresten ut när man filmar World Rally Championship med en Svenskbyggd högupplöst höghastighetskamera (och klipper ihop det med snabba klipp till tvivelaktig musik...:)):
[video=youtube;4Zka89013kc]https://www.youtube.com/watch?v=4Zka89013kc[/video]

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ser verkligen fram emot det :)

Fryser ner mig i väntan på framtiden ;)

Grym video föresten :)

D09 skrev:
Kolla om detta funkar? :)

[länk]
Funkade hur bra som helst, 45minuter så var de klart blev bra mycket bättre upplösning

hur gör man om man vill få upp bilderna större, dom blir ju ganska små, som jag givetvis förstår med tanke på antalet pixlar

FLIR0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det beror på vilket program du tittar i?

hmm, har du nåt bra förslag?

nu är detta kanske simpel datakunskap, men googlar jag Flir E8 så får jag ju upp bilder med betydligt högre upplösning som också ser bra ut när dom e stora för kollar man på en 320*240 så blir den skapligt grynig när man förstorar den.

men vissa bilder ligger ju i större format typ denna https://www.google.se/search?q=pict...ZFQw4&biw=2560&bih=1271#imgrc=EK7vl_AznAKSCM:

fast de e väl nå ja inte förstår som vanligt ;)

Bilderna är bara 320x240.
Kolla in den här filmen, och jag tycker att den i beskrivningen länkade mjukvaran är bra.
https://www.youtube.com/watch?v=5WXZp4PCBgo
Du kan ställa in automatisk uppskalning för alla bilder.

• Gilla
D09
  • Laddar…
satan så grymt, testar direkt, tack

peternicklas
erik5678 skrev:
Nya Flir One är officiellt lanserad nu och finns nu för Android-telefoner också: [länk]

Tyvärr saknas min Nexus 5 på den väldigt korta kompabilitetslistan, och min nästa telefon kommer att ha USB Typ C, så får väl fortsätta vänta på nästa modell...
Fick min i veckan. Fungerar mycket bra och till ett mycket bra pris. Supporten är väldigt snabb och trevlig. La in en önskan till förbättring på deras support. De svarade snabbt och lovade att ta med min önskan i nästa uppdatering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.