11 104 läst · 70 svar
11k läst
70 svar
Välja Web-läsare ...
Nu kör jag ett rejält trådlyft här.
Och det är inte ens riktigt on-topic, bara nästan.
I Firefox hade jag ett tillägg som öppnade databaserna i webläsaren, och kunde alltså kolla, redigera och radera div grejer, t.ex. autofyll och autokomplettering, och en massa annat.
Är det någon som vet hur det fungerar i Chrome?
Finns det något tillägg för detta?
Jag antar att även Chrome baseras en del på någon databas, vilka är det, vilken typ?
Och det är inte ens riktigt on-topic, bara nästan.
I Firefox hade jag ett tillägg som öppnade databaserna i webläsaren, och kunde alltså kolla, redigera och radera div grejer, t.ex. autofyll och autokomplettering, och en massa annat.
Är det någon som vet hur det fungerar i Chrome?
Finns det något tillägg för detta?
Jag antar att även Chrome baseras en del på någon databas, vilka är det, vilken typ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 432 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 432 inlägg
Menar du konfigurationsinformationen man kommer åt med about:config i Firefox?Mikael_L skrev:
I så fall lär det mest lika vara about:flags i Chrome: https://superuser.com/questions/23662/is-there-an-aboutconfig-firefox-in-googles-chrome
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 432 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 432 inlägg
En hel del verkar vara lagrade i SQLite-format, t.ex. History, så att de kan öppnas av det program som din bild visar eller på https://sqliteviewer.app . Bookmarks var det inte utan i textformat (XML?).
C:\Users\anv.namn\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default
C:\Users\anv.namn\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default
Det programmet på min bild var ju ett tillägg till Firefox, som inte är den webläsare jag kör idag.
Jag hämtade hem 3 olika sqlite-tilägg som jag hittade till chrome, men inget kunde öppna history.
Jag vet inte var felet var, om det var tillägget som inte är rätt, eller databasen, eller kanske annat databasformat.
Nåja, detta är väl inte någon helt nödvändig funktion för mig, jag har ju inte haft den i några år nu, sedan jag gick över till chrome.
Men nu kom jag ihåg det, och kom ihåg att det var lite smutt att kunna styra vissa saker i webläsaren på väldigt detaljerad nivå.
Jag tänkte bara kolla om någon visste om något liknande avsett för Chrome.
Såvitt jag minns om tillägget till firefox så var det tillägget nog avsett för att greja med firefox databaser, för jag tror att den läste in dessa direkt - per default.
Jag hämtade hem 3 olika sqlite-tilägg som jag hittade till chrome, men inget kunde öppna history.
Jag vet inte var felet var, om det var tillägget som inte är rätt, eller databasen, eller kanske annat databasformat.
Nåja, detta är väl inte någon helt nödvändig funktion för mig, jag har ju inte haft den i några år nu, sedan jag gick över till chrome.
Men nu kom jag ihåg det, och kom ihåg att det var lite smutt att kunna styra vissa saker i webläsaren på väldigt detaljerad nivå.
Jag tänkte bara kolla om någon visste om något liknande avsett för Chrome.
Såvitt jag minns om tillägget till firefox så var det tillägget nog avsett för att greja med firefox databaser, för jag tror att den läste in dessa direkt - per default.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 432 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 432 inlägg
Tyvärr är det väl så att Google har fler begränsningar och special i Chrome än det finns i Firefox.
Om du nu inte vill använda Firefox så finns ju Vivaldi som är baserad på Chromium (precis som Chrome) så samma tillägg men där det finns fler inställningsmöjligheter och det är mer öppet. Det var Vivalidis History-fil som jag testade med, eftersom jag inte har Chrome, så den är en SQLite-databas.
Om du nu inte vill använda Firefox så finns ju Vivaldi som är baserad på Chromium (precis som Chrome) så samma tillägg men där det finns fler inställningsmöjligheter och det är mer öppet. Det var Vivalidis History-fil som jag testade med, eftersom jag inte har Chrome, så den är en SQLite-databas.
Renoverare
· Stockholm
· 18 429 inlägg
Har du kollat att Chrome öht lagrar i sql lite?
Jag har ingen egentlig koll på hur chrome lagrar osv.
Och ärligt talat börjar det väl luta åt att jag skippar detta, om inte någon snart pekar på ett tillägg jag kan installera.
Som jag skrev tidigare, det är inget jättenödvändigt, utan bara att jag kom på att det var en lite smått användbar sak som jag hade till Firefox.
Det som t.ex. var bra var ju att ifall man råkat skriva in en email-adress fel, eller något annat, fel eller bara vill få bort det (polaren har fyllt i ett formulär någonstans, så hans namn eller adress hela tiden föreslås i autofyll) så kunde jag ta bort sådana annoying things.
Ja det gick ju att pilla på lite av varje, men det mesta lät jag nog bli.
Men frågan får gärna ligga öppen; Om någon vet om ett tillägg till webläsaren chrome - som gör att man kan kika lite mer i detalj "under skrovet" och ändra saker och ting så berätta gärna.
Och ärligt talat börjar det väl luta åt att jag skippar detta, om inte någon snart pekar på ett tillägg jag kan installera.
Som jag skrev tidigare, det är inget jättenödvändigt, utan bara att jag kom på att det var en lite smått användbar sak som jag hade till Firefox.
Det som t.ex. var bra var ju att ifall man råkat skriva in en email-adress fel, eller något annat, fel eller bara vill få bort det (polaren har fyllt i ett formulär någonstans, så hans namn eller adress hela tiden föreslås i autofyll) så kunde jag ta bort sådana annoying things.
Men frågan får gärna ligga öppen; Om någon vet om ett tillägg till webläsaren chrome - som gör att man kan kika lite mer i detalj "under skrovet" och ändra saker och ting så berätta gärna.
Du behöver inget tillägg till Chrome idag.Mikael_L skrev:Jag har ingen egentlig koll på hur chrome lagrar osv.
https://developer.chrome.com/docs/web-platform/chrome-flags/
Bara att öppna chrome://flags/ i en tabb.
För att ändra autofill adresser mm så hittar du det under
chrome://settings/autofill