11 105 läst · 70 svar
11k läst
70 svar
Välja Web-läsare ...
Chrome där det går, inklusive på iPhone och paddan, saknar bara utskriftsfuntionen på i* enheter, det funkar endast från safari. IE för SharePointarna på jobbet.
Firefox av en enda anledning en gång i månaden, den enda som det finns en plugin för iGiro appen som scannar OCR nummer och annat från pappersfakturor och fyller i allt på rätt ställe på internetbanken.
Firefox av en enda anledning en gång i månaden, den enda som det finns en plugin för iGiro appen som scannar OCR nummer och annat från pappersfakturor och fyller i allt på rätt ställe på internetbanken.
Redigerat:
Prestandamässigt har du ingen vinst i Chrome på iOS. Körs i en webbvy med bla sämre JavaScript motor än safari. Är ju inte så att Apple släpper det fritt fram för vem som helst att göra något som eventuellt bräcker deras medlevererade browser. Däremot har ju Chrome en föredömlig tabhantering, sökning från adressfältet och bokmärkessynk om man nu kör Chrome på sin dator också.TeroM skrev:Chrome där det går, inklusive på iPhone och paddan, saknar bara utskriftsfuntionen på i* enheter, det funkar endast från safari. IE för SharePointarna på jobbet.
Administrator
· Skåne
· 6 546 inlägg
Här kommer lite statistik över vad våra besökare använder för webbläsare nuförtiden.
1. Internet Explorer 30,38 %
2. Safari 29,17 %
3. Chrome 19,51 %
4. Firefox 11,83 %
5. Android Browser 6,64 %
6. Safari (in-app) 1,54 %
7. Opera 0,63 %
8. IE with Chrome Frame 0,18 %
9. Opera Mini 0,08 %
10. Mozilla Compatible Agent 0,02 %
Själv använder jag Chrome förutom i iphonen och ipaden. Ibland måste jag använda Safari eller Firefox när Chrome inte funkar.
1. Internet Explorer 30,38 %
2. Safari 29,17 %
3. Chrome 19,51 %
4. Firefox 11,83 %
5. Android Browser 6,64 %
6. Safari (in-app) 1,54 %
7. Opera 0,63 %
8. IE with Chrome Frame 0,18 %
9. Opera Mini 0,08 %
10. Mozilla Compatible Agent 0,02 %
Själv använder jag Chrome förutom i iphonen och ipaden. Ibland måste jag använda Safari eller Firefox när Chrome inte funkar.
Sällar mig till Chrome-skaran. Har använt den något år nu efter att ha kört IE förut. Att de flesta kör IE misstänker jag beror på slentrian, kommer med Windows och man startar och fortsätter med det utan att tänka. Safari har jag aldrig provat, Firefox gav jag nån chans i början men kanske inte tillräckligt.
Nu när jag testar FF, vilka tillägg tycker ni är de viktigaste/bästa.
Jag tänker mest på säkerhet, på prestanda och att slippa irriterande pop-ups och sån skit.
Så jag tror att någon flash-blocker iaf står på listan över nödvändiga tillägg ...
Jag tänker mest på säkerhet, på prestanda och att slippa irriterande pop-ups och sån skit.
Så jag tror att någon flash-blocker iaf står på listan över nödvändiga tillägg ...
Medlem
· Stockholm
· 433 inlägg
Med Firefox så gäller less is more. De flesta addons segar ner webbläsaren.Mikael_L skrev:
Min egna måste-ha-lista (inte för att någon är intresserad utan bara för att man ju måste dela med sig av sådant här), som väl är lite special mot att utveckla webb och inte använda webb..
* Google/Yandex search link fix (hindrar google från att ändra länkarna i sökresultatet till tracking-länkar)
* Advanced Cookie Manager (långsam, ger möjlighet att se exakt vad som händer med alla kakor)
* Firebug (extremt långsam, låter dig se precis nästan allting med hur, vad och varför en webbsida ser ut och uppför sig på ett visst sätt)
* EventBug (långsam, tar bort "nästan" i föregående mening)
* HttpFox (extremt långsam, loggar och låter dig visa och granska alla requests som firefox gjort)
* Print pages to PDF (Ger en nifty högerklicka --> skapa pdf av den här sidan)
* Status-4-Evar (lite gui-ändringar som gör att firefox ser mer ut som den gjorde på den gamla goda tiden)
Det roliga är ju att chrome gör i stort sett allt detta utan Addons.Johan mlg Karlsson skrev:Med Firefox så gäller less is more. De flesta addons segar ner webbläsaren.
Min egna måste-ha-lista (inte för att någon är intresserad utan bara för att man ju måste dela med sig av sådant här), som väl är lite special mot att utveckla webb och inte använda webb..
* Google/Yandex search link fix (hindrar google från att ändra länkarna i sökresultatet till tracking-länkar)
* Advanced Cookie Manager (långsam, ger möjlighet att se exakt vad som händer med alla kakor)
* Firebug (extremt långsam, låter dig se precis nästan allting med hur, vad och varför en webbsida ser ut och uppför sig på ett visst sätt)
* EventBug (långsam, tar bort "nästan" i föregående mening)
* HttpFox (extremt långsam, loggar och låter dig visa och granska alla requests som firefox gjort)
* Print pages to PDF (Ger en nifty högerklicka --> skapa pdf av den här sidan)
* Status-4-Evar (lite gui-ändringar som gör att firefox ser mer ut som den gjorde på den gamla goda tiden)
NoScriptMikael_L skrev:
Du måste aktivt tillåta alla siter som vill köra script i din webläsare. Du kommer bli förvånad över hur många script som vill starta. Många av dem finns dessutom på en annan site än den du besöker.
Tyvärr innebär NoScript att många siter inte fungerar första gången man besöker dem. Man får lista ut vilka script som behövs eller tillåta alla script på just den sidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 712 inlägg
Jag har växlat mellan Chrome och Firefox ett tag men slutligen hållit mig till Firefox.
Gjorde följande utvärdering för ett halvår sedan. Vet inte hur Chrome har förbättrats efter det.
Gjorde följande utvärdering för ett halvår sedan. Vet inte hur Chrome har förbättrats efter det.
Chrome | Firefox | |
Växla mellan flikar á la Alt-TAB | Recent Tabs - funkar dock inte på alla websidor. | Tab Mix Plus - klockren! |
Visa lokala filer i externt tool | Nej, fixar inte detta! Vill "ladda ned" filen. Måste använda en IE-tab. | Ja |
Hantera många tabbar | Nej ? Blir så små så små... | Bra. Tab Mix Plus - kan läggas på flera rader och kan ges olika bredder. |
Prestanda | Bra! En process per tab. Kanske något snabbare, men inte mycket. | Ok |
Formulär (editorer) | Fixar inte alla, t.ex byggahus, ericoll. | Inga problem |
Extern editor av textrutor | Nja, för emacs enbart. Kräver extern server. | Ja, Its all text - valfri editor. |
Tillägg & plugin | Många | Många |
Adblock | Super!! Kan blockera html-kod! | Kan bara blockera webaddresser. |
e-legitimation (Nordea) | Klockrent! | Funkar taskigt |
Look & feel | Fladdrar!! Sidorna hoppar och ritas upp efterhand, dvs man ser ofta att den är blank i någon ms vilket irriterar. | För det mesta stabil, en sidväxling eller uppdatering görs i ett steg. |
Uppdateringar | Google verkar av allt att döma ignorera användarnas synpunkter. | Gjord av folket, för folket! |
Summering | Känns inte seriös | Förtroendeingivande |
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 712 inlägg
Oumbärliga tillägg som jag noterat:
Chrome
- AdBlock
- Recent Tabs - växla mellan flikar precis som med Alt-TAB.
- Tab Menu 7 - Ger bra kortfattad lista när man har riktigt många tabs.
- Type-ahead-find - som i firefox
Firefox:
- It's All Text - editera formulär och textrutor i en extern editor som XEmacs. Gör att man aldrig förlorar text pga webhaveri.
- Tab Mix Plus - allt för att konfigurera tabbarna.
- Adblock plus
- Download statusbar
- Pocket - spara (länk till) webbsidor för senare läsning. Finns även för android.
- FireFTP
Chrome
- AdBlock
- Recent Tabs - växla mellan flikar precis som med Alt-TAB.
- Tab Menu 7 - Ger bra kortfattad lista när man har riktigt många tabs.
- Type-ahead-find - som i firefox
Firefox:
- It's All Text - editera formulär och textrutor i en extern editor som XEmacs. Gör att man aldrig förlorar text pga webhaveri.
- Tab Mix Plus - allt för att konfigurera tabbarna.
- Adblock plus
- Download statusbar
- Pocket - spara (länk till) webbsidor för senare läsning. Finns även för android.
- FireFTP
Angående Adblock. Glöm bara inte att "slå på" annonser för de siter ni vill stödja. Annars är risken att dom inte kan överleva.
Det är bara att trycka på den lilla röda stop-skylten efter adressfältet (chrome) eller i nedre vänstra hörnet (firefox) när ni är inne på siten.. Välj sedan "Använd inte på denna sida"..
Det är bara att trycka på den lilla röda stop-skylten efter adressfältet (chrome) eller i nedre vänstra hörnet (firefox) när ni är inne på siten.. Välj sedan "Använd inte på denna sida"..
Där lärde jag mig något nytt, tryckte på knappen för byggahus.sehek skrev:Angående Adblock. Glöm bara inte att "slå på" annonser för de siter ni vill stödja. Annars är risken att dom inte kan överleva.
Jag har verkligen försökt älska Chrome, och har normalt en Chrome-session igång där jag kör vissa sidor, men till sist så blir det ändå nästan alltid alltid Firefox jag använder. Att handhavandet känns mer intuitivt för mig kanske kan skyllas på att jag i princip följt släktträdet sedan Netscape Navigator 1.0Bo.Siltberg skrev:
Prestandamässigt upplever jag ingen påtaglig skillnad (men då är Tab Mix Plus iofs det enda plugin jag använder i FF), möjligen kan jag rent av tycka att FF uppträder mer stabilt och snabbt om jag har många tabbar öppna.
Ett skäl att jag öht kör Chrome är att jag tycker det fungerar aningen bättre med vissa publiceringssystem, exempelvis EPiServer.