1 809 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Välja teknik till nytt smart hem
Sida 1 av 3
Hej!
Tänkte rådfråga expertisen kring smarta hem och hemautomation. Har hittat en del äldre trådar men tekniken går ju framåt och jag har svårt att se vad som är bra/bäst idag.
Vi är i startgroparna att bygga ett nytt hus. Vad ska man välja för teknik för smart styrning med dagens tillgängliga tekniker? Vi byggde hus för ca 12 år sedan men då eftermonterade jag en hel del zwave-prylar, men längs vägen har det även tillkommit lite zigbee och specialintegrationer mot värmepump och fläktsystem.
Det är framförallt smart styrning av elen jag är ute efter. Är det central styrning i elcentralen med KNX? Ska man ha något trådlöst bakom brytarna i väggen? Vad rekommenderas idag, när man har möjlighet att bygga nytt?
Som styrsystem har jag länge kört Home Assistant vilket jag tycker har fungerat bra och ger mig det jag behöver. Flexibiliteten och att man kan köpa allt lokalt utan krav på någon molntjänst tycker jag är bra.
/Calle
Tänkte rådfråga expertisen kring smarta hem och hemautomation. Har hittat en del äldre trådar men tekniken går ju framåt och jag har svårt att se vad som är bra/bäst idag.
Vi är i startgroparna att bygga ett nytt hus. Vad ska man välja för teknik för smart styrning med dagens tillgängliga tekniker? Vi byggde hus för ca 12 år sedan men då eftermonterade jag en hel del zwave-prylar, men längs vägen har det även tillkommit lite zigbee och specialintegrationer mot värmepump och fläktsystem.
Det är framförallt smart styrning av elen jag är ute efter. Är det central styrning i elcentralen med KNX? Ska man ha något trådlöst bakom brytarna i väggen? Vad rekommenderas idag, när man har möjlighet att bygga nytt?
Som styrsystem har jag länge kört Home Assistant vilket jag tycker har fungerat bra och ger mig det jag behöver. Flexibiliteten och att man kan köpa allt lokalt utan krav på någon molntjänst tycker jag är bra.
/Calle
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Du sammanfattar det rätt bra i sista stycket. Om du gillar Home Assistant som gränssnitt så fortsätt med det. Se då också till att olika enheter fungerar med det systemet. Det mesta gör det. Antingen direkt eller via en mellanhand. Det spelar egentligen ingen roll vad du använder för teknik för enheternas kommunikation så länge de fungerar tillsammans med annat och att typen av kommunikation är en hyfsad standard som lever vidare.
Till syvende og sidst är det gränssnittet mot användandet (Home Assistant i ditt fall) som spelar den viktiga rollen.
Till syvende og sidst är det gränssnittet mot användandet (Home Assistant i ditt fall) som spelar den viktiga rollen.
Skulle jag bygga nytt så hade jag satsat på trådat där möjligt. Jag hade sedan fortfarande kört HA som lösning och valt olika prylar baserat på behoven som kanske även ändras över tid.
Jag tittade lite mer på KNX och det ser ju riktigt trevligt ut. Möjligheten att bygga ihop med tex värmereglering av golvvärme är ju ett stort plus.
HAr mest sett schneider-prylar och mjukvara men det kanske finns annat också. Ska ta och prata lite med grannen också som har KNX idag.
HAr mest sett schneider-prylar och mjukvara men det kanske finns annat också. Ska ta och prata lite med grannen också som har KNX idag.
Det finns drygt 500 tillverkare av KNX-prylar och alla produkter kan kombineras fritt och konfigureras I ett och samma program - ETS6. KNX är peers-to-peers så alla apparater kan prata direkt mellan varandra och att sedan lägga på Home Assistant för att kombinera med andra system är en väldigt bra lösning.R rug skrev:
Om du hanterar Home Assistant så är det inga stora problem att lära sig ETS och hur man konfigurerar KNX.
När man pratar om KNX så menar man vanligtvis KNX i kombination med DALI för belysning. Det är en väldigt fin kombo.
//Patrik
Nu har jag lagt ett par dagar på att förstå KNX och DALI. Känns som ett riktigt stabilt system där mycket av det jag gör med HA idag redan är inbyggt i hur man konfigurerar KNX-enheterna.
Så vad brukar vi här i Sverige använda som grund i villor? ABB? Schneider?
Så vad brukar vi här i Sverige använda som grund i villor? ABB? Schneider?
Min personliga åsikt är att man absolut ska låta funktion och pris styra och nyttja det faktum att det finns så många tillverkare.R rug skrev:
(Som @Patrik_Hed skrev: Det finns drygt 500 tillverkare av KNX-prylar och alla produkter kan kombineras fritt... )
Som privatperson tycker jag att man ska köpa komponenterna direkt från återförsäljare i exempelvis Tyskland. Min uppfattning är att grossisterna håller höga priser även mot elfirmorna vilket ofta medför orimligt höga priser till slutkund.
Det är inte bara en uppfattning, det är fakta och det spårar ut allt mer. På samma apparat kan vårt inköpspris skilja 7 000 kr mellan två olika elgrossister och då är den billigaste grossisten 2000 kr dyrare än vad det rimligen borde kosta. 😵💫jbr skrev:
//Patrik
ABB, Schneider Electric, Theben, Hager, Zennio, MDT, Eelectron, Jung, Gira, Ekinex och Elsner skulle jag säga är dom mest etablerade fabrikaten i Sverige. Jag har med all sannolikhet glömt en hel del. 😅 GVS och Steinel finns också...R rug skrev:
//Patrik
Jag hade trådat allting till centralen, men sedan kört valfritt system därifrån. KNX tillför ju inget om man ändå vill styra med HA eller liknande. Fördelen med HA och liknande system är att man kan expandera med exempelvis Zigbee om man missat att dra fram någonstans.
Jag hade valt ett system med öppna produkter, Shelly, Tasmota eller liknande för reläerna och sedan HA eller Domoticz för kontrollenheten.
Jag hade valt ett system med öppna produkter, Shelly, Tasmota eller liknande för reläerna och sedan HA eller Domoticz för kontrollenheten.
Som @Patrik_Hed skriver har vi precis byggt ett hus med KNX DALI och HA, och även kompletterat med någon enstaka Shelly.
Jag ville ha något robust och trådat, och som kan göra "allt", och där passar KNX verkligen in. Patrik projekterade vårt hus, och jag tycker att KNX var väldigt lätt att installera. Har programmerat det själv vilket tog lite tid att lära sig, och programmeringen av det är nog tyvärr det som ligger KNX mest i fatet. Vill man kan man förstås göra i princip alla funktioner i HA, men jag vill ha så mycket som möjligt i KNX för att ha det robust och inte behöva förlita sig på ytterligare ett lager.
All logik ("nice to have") har jag dock lagt i HA då det är mycket vänligare att programmera i.
Att tex kunna ha en enda panel ("strömbrytare") i sovrummet som styr belysning, gardiner, kyla och värme tycker jag är helt fantastiskt. Hade man byggt konventionellt hade det varit en strömbrytare för belysning, en annan för gardinerna, en tredje för termostat för värme och en fjärde för termostat för kyla. Det hade sett bedrövligt ut, framförallt när alla fyra hade varit från olika tillverkare, med olika vita nyanser och olika designer.
Att systemet är lokalt, tillverkaroberoende, och stöds av fler tillverkare än man kan räkna, känns också tryggt och framtidssäkert.
Det går fint att länka båda vägar mellan KNX och HA. Jag kan styra saker i HA via mina KNX-knappar, och saker i KNX via HA.
Jag ville ha något robust och trådat, och som kan göra "allt", och där passar KNX verkligen in. Patrik projekterade vårt hus, och jag tycker att KNX var väldigt lätt att installera. Har programmerat det själv vilket tog lite tid att lära sig, och programmeringen av det är nog tyvärr det som ligger KNX mest i fatet. Vill man kan man förstås göra i princip alla funktioner i HA, men jag vill ha så mycket som möjligt i KNX för att ha det robust och inte behöva förlita sig på ytterligare ett lager.
All logik ("nice to have") har jag dock lagt i HA då det är mycket vänligare att programmera i.
Att tex kunna ha en enda panel ("strömbrytare") i sovrummet som styr belysning, gardiner, kyla och värme tycker jag är helt fantastiskt. Hade man byggt konventionellt hade det varit en strömbrytare för belysning, en annan för gardinerna, en tredje för termostat för värme och en fjärde för termostat för kyla. Det hade sett bedrövligt ut, framförallt när alla fyra hade varit från olika tillverkare, med olika vita nyanser och olika designer.
Att systemet är lokalt, tillverkaroberoende, och stöds av fler tillverkare än man kan räkna, känns också tryggt och framtidssäkert.
Det går fint att länka båda vägar mellan KNX och HA. Jag kan styra saker i HA via mina KNX-knappar, och saker i KNX via HA.
Jag håller inte med där. Jag anser att KNX tillför väldigt mycket då det är ett mer rationellt och flexibelt sätt att göra en installation, till skillnad från att göra en konventionell installation som man sedan kompletterar.pacman42 skrev:
Just busstyrning ger helt andra möjligheter.
För övrigt kan det vara lämpligt att decentralisera installationen, något som kan skapa en hel del kanalisation och kabel.