Är det någon som kan rekommendera ett enkelt program för planlösning?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det någon som kan rekommendera ett enkelt program för planlösning?
Testa gratisversionen av floorplanner.com

• Gilla
lindgrenbella
  • Laddar…
E etxgmg skrev:
Testa gratisversionen av floorplanner.com
Tack för tipset. Ska testa den.(y)

Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Anonym

Hej vet någon vart man kan hitta bra program för att skapa egna möbler. Jag är bara nybörjare.
https://www.shapr3d.com/

• Gilla
lindgrenbella och 1 till
  • Laddar…
P
Nanocad
https://nanocad.com/products/nanoCAD/

Gratisversionen saknar lite saker men fungerar väl. Även layers.
Sen om man betalar för 3års uppdateringar så får man evig funktion
Annars brukar sådana där "prenumerationsprogram" sluta fungera om man slutar betala så det är bra.

MS Paint

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Snailman
Jag använde Solidworks, jobbigt att lära sig och ritade alla detaljer själv, så blev en 3D modell och bygglovsritningarna är projektioner av 3D modellen så ändrar man modellen så är det enkelt att generera nya ritningar.

Snailman Snailman skrev:
Jag använde Solidworks, jobbigt att lära sig och ritade alla detaljer själv, så blev en 3D modell och bygglovsritningarna är projektioner av 3D modellen så ändrar man modellen så är det enkelt att generera nya ritningar.
Hyffast bra pris, ca 17000:- för en evighetslicens ZW3D: http://3dcad.cam
Går att göra nästa allt som de stora programmen som Catia, Creo, SW, Inventor klarar. Men mkt mer lättanvänt. Och mkt billigare.

• Gilla
lindgrenbella och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Finns det något ritprogram som:
  • Fungerar direkt i webbläsaren utan behov av nedladdning / installation
  • Hälper dig placera din byggnad i verkligheten genom att rita på en karta
  • Löser problemet med export av material till bygglov och kommun enligt svenska standardkrav
  • Är enkelt för en nybörjare (har själv jobbat med professionella CAD-program för maskinkonstruktion, men ej byggnad) Känner inte för att spendera mycket tid på att kolla youtube för att lära mig.
Jag har inte hittat det i alla fall.

Hade varit toppen att kunna samarbeta med andra också. Men det kanske bara jag har behov av?

Jag tänkte själv utveckla ett sånt program.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
lindgrenbella
  • Laddar…
Trimble Sketchup?
Vet dock inte om gratiswebversionen kan ha karta som bakgrund.

useless useless skrev:
Trimble Sketchup?
Vet dock inte om gratiswebversionen kan ha karta som bakgrund.
Kan du exportera vettigt med den?

Det beror på vad du tycker är vettigt? Gratisversionen klarar de vanligaste CAD-formaten i alla fall.

Bild på datorskärm med exportalternativ för olika filformat i en meny, pekare ovanför "Exportera".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Datorgränssnitt visande nedladdningsalternativ med filformaten SKP, PNG och STL.

useless useless skrev:
Det beror på vad du tycker är vettigt? Gratisversionen klarar de vanligaste CAD-formaten i alla fall.

[bild]

[bild]
Tack!

Så ej PDF-export som blir ett ritningsunderlag. Synd mtp att det är vad kommunen efterfrågar. Med ritningshuvud och allt.

Jag tänker bygga detta själv i så fall. DM:a mig om ni vill skriva upp er för att testa beta-version!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Betalversionen kan exportera till pdf. Sen finns det verktyg på webben som kan skapa pdf från lite olika CAD-format, men det blir såklart lite bökigare.

Senast jag sökte bygglov hade iallafall inte min kommun något krav på pdf. Själva blanketten var pdf, men bifogade ritningar och planer var i png-format.

• Gilla
arvidarvid och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.