E
Skrivet av: Gäst

Jag jobbar mycket i google sketchup där jag har lärt mig mycket och på min hemsida kan du ta kontakt med mig så kan jag göra upp ert nästa projekt i 3d.www.ditt3dhus.n.nu
 
E
Skrivet av: Anonym

Det beste tegneprogrammet for trehus er mulighens MultiCAD. Dette tegneprogrammet er utviklet for byggmestre og småhusbebyggelse. Les mer om på www.multicad.se.com
 
E
Skrivet av: Sven

Jag ritade mitt hus med gratisprogrammet CadStd. Det gick väldigt smidigt, nackdelen var väl att det bara blev 2D-ritningar, så fasad- och planritningarna hängde inte ihop på något magiskt sätt, utan jag fick själv se till att allting stämde. Det bästa med programmet var nog att det var så lätt att få ut skalenliga utskrifter, något som tydligen är svårt med flera program.
 
E
Skrivet av: Micke

Har inte testat alla program som har nämnts här, men måste ändå säga att AutoCad 2012 är helt underbart att arbeta med (ja, ja, jag vet att det är svindyrt), har förmånen att ha fått licens av skolan som jag går på (både AutoCAD och MagiCAD), fantastisk lätt när man väl kommer in i det.
 
E
Skrivet av: Nalle

Ok, det är en gammal tråd men jag försöker ändå.

Finns det något rit/CAD-program som är _Gratis_, klarar både 2D + 3D, att rita hus och trädgård, rita in el + VVS mm?
Gärna 'enkelt' att hantera/lära sig?

Tack på förhand! :)
 
E
Skrivet av: Måns

Allvarligt, artikeln börjar med en uppmaning att först stjäla/piratkopiera program? Hur kan man ens komma på tanken att skriva en sån sån artikel på en seriös webbsida?
 
E
Skrivet av: Johannes

Google SketchUp? Google sålde det till Trimble för över ett år sen!
 
E
Skrivet av: Dan Hällgren

Artikeln handlar om lämpliga program för att rita ett hus eller liknande, man går igenom fördelar och nackdelar med dom olika programmen. Om några kommentaren inte riktigt har kontroll på licenserna så är det inte konstigt då licensreglerna kan vara väldigt snåriga även för den som är invigd i denna djungel.
 
E
Skrivet av: Alexander

Varför har ni inte med Roomle.com ? jättebra, enkelt men kraftfullt program där du kan se allting i både vanligt ritningsformat, såväl som birds-eye 3d eller även vandra runt i din bostad i 3d :)
 
E
Skrivet av: Shabbadang

Corel har också Designer, ett program snarlikt Draw, men mer anpassat för teknisk ritning. Importerar och exporterar .dwg och även 3D-ritningar.
 
Det finns ett utmärkt ritprogram som är gratis för 2D. Det heter DraftSight. Fungerar perfekt för mig. Har själv ritat tre hus med millimeterprecision utan att ha några tidigare kunskaper i ämnet. Använder det till allt där jag behöver måttsatta ritningar t.ex altaner, staket eller inredningar med hjälp av detta. 3D är inte gratis dock...
 
Jobbar mycket i AutoKladd (AutoCAD) när jag gör mina möbelritningar till snickeriverksamheten så det föreföll mig naturligt att göra en husritning i detta program, det är ju kraftfullt bortom allt annat med materialhållfastheten och annat smått och gott :)
 
Ursäkta att man väcker en gammal tråd till liv...

Jag jobbar dagligen i ProE/Creo och har gjort det i fem år så jag kan det rätt väl.

Finns det någon anledning att INTE rita hus i det när man ändå kan mjukvaran?
Finns det någon gratismjukvara nu för tiden som är så mycket bättre att det är värt att lära sig den i stället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.