E
Skrivet av: Jonas

Rickard!

Bra att du påpekar detta, men det är fortfarande fullt lagligt att ta hem en test/demoversion och använda den. Men som vanligt gäller det ju att läsa genom avtal som man godkänner och begrunda dess avgränsningar.

E
Skrivet av: Marcus Widerberg

Finns att ladda ner från Autodesk. Osäker på länk.

Revit är stort, men faktiskt ett av de mest intuitiva programmen jag har provat.

E
Skrivet av: Tomas

Det finns ett helt gratis d2-CADprogram, solidedge 2D drafting. Det var tidigare ett program som man fick betala för, men är numera het gratis att använda. Fungerar minst lika bra som AutoCAD.

E
Skrivet av: Holger Wästlund

Rita själv en cad-ritning med ett av de ovan nämnda ritprogrammen. Med denna ritning kan du nu direkt beställa en utskrift i form av en 3d-modell, t.ex. av det rum där du ska bygga om eller renovera. Cad-ritningen måste sparas som en stl-fil eller en vrml-fil. Du kan skapa sådana 3d-ritningar i de flesta vanliga cad-programmen, t.ex. i billiga verktyg som Google Sketchup. Observera att du måste ha betal*versionen av Sketchup (sketchup.google.com) för att kunna spara det du ritat som en stl-fil. När du väl ska skriva ut den modell som du ritat så har skrivarnas program funktioner som ger dig en uppfattning om material*åtgången, vilket ofta påverkar både hur lång tid det tar och hur dyr utskriften blir. Du kan dessutom ofta positionera ut flera föremål så att de ingår i en och samma utskrift, skrivarna kan ju utan problem skriva ut flera likadana eller flera olika saker sam*tidigt. Bara de får plats inom skrivarens *maximimått. Den hittills vanligaste användningen för 3d-skrivare är att bygga modeller och prototyper av olika slag. Det finns ett par uppenbara skäl: Dels automatiseringen i att kunna starta bygget av en eller rent av flera komplicerade modeller och sedan låta maskinen arbeta själv. Dels att det nu går att bygga objekt i former som tidigare varit svåra eller rent omöjliga utan att dela upp objektet i många små delar som sedan ska fogas *samman. Ett exempel på 3d-utskift som alla stockholmare kan och bör ta en titt på är den 48 kvadratmeter stora modell över hela Stockholm som visas på Kulturhuset. Här är varenda hus i hela Stockholms innerstad återgivet plus enkla modeller av de nybyggnationer som planeras. Här är några företag där du kan skriva ut din ritning och på det sättet skapa en modell av det rum där du ska bygga om eller renovera: www.aba.nu Stockholm www.digitalmechanics.se Västerås www.modellbyggeriet.se Stockholm www.loom.nu Malmö www.mitekgruppen.se Stockholm www.modellservice.se Norrtälje www.prototal.se Jönköping www.stik.se Stockholm www.wredo.se Stockholm* Lycka till! Holger Wästlund

E
Skrivet av: Holger Wästlund

För inredningsritningar är det ritprogram som du hittar via denna länk enkelt att använda: http://www.roomarranger.com/ Gratis att använda i 30 dagar Lycka till! Holger Wästlund

E
Skrivet av: Anonym

Ytterligare ett bra program är Chief Architect. Det är också väldigt intuitivt. Du jobbar i 2D-läge, men kan när som helst gå över till ett 3D-läge för att se ditt resultat.

Det finns ett stort bibliotek med de flesta objekt man kan tänka sig, och det är enkelt att ändra sådant som tex köksskåp (som i grundmodellen har amerikanska mått) till att stämma med skåpen från just din köksleverantör efter lite pill. Väldigt avancerat, och om du använder alla funktioner, så kan du kostnadsberäkna hela bygget ner till varje enskild regel. Samtidigt kan du välja bort alla avancerade funktioner för att snabb se hur mycket plats den där soffan och bordet tar i ditt nuvarande vardagsrum. Gillar skarpt!

Det är dock väldigt dyrt för privatpersonen som bara vill göra en enkel ritning. Jag har "tagit över" en licens från en kompis som numer använder Revit på jobbet, men det är nog egentligen inte tillåtet enligt de strikta licensreglerna...

En tidigare registrerad licens hos ChiefArchitect kan overforas till annan anvandare for en lag kostnad. Varpa din nuvarande "overtagna" licens blir din pa riktigt, och lagligt. Ga in pa deras websida for ytterligare information. Var pa besok pa deras kontor och utvecklings avdelning nyligen. Invantar ekonomi att inforskaffa ChiefArchitect X2. X2 har dessutom metrisk nummersattning. Programmet ar saledes fullstandigt internationellt. Ar mycket imponerad av programmet som aven anvands ute pa falt i Amerika. Revit till all ara, men du betalar for namnet. Med vanlig halsning Per

E
E
Skrivet av: Gäst

Jag har använt Databeckers 3D-programvara i olika versioner i ca åtta år och har under årens lopp testat en hel del av de andra programmen i listan ovan men Databecker tar hem spelet varje gång. Det är enkelt att bygga upp, ändra och även göra lite mer avancerade detaljer som takfönster, halvväggar och annat som de andra programmen ofta faller på. 3D-funktionaliteten är suverän.

Enda nackdelen är att programmet är på tyska (har inte hittat någon annan språkversion, men det kanske finns?) men eftersom jag pratar tyska så har det varit överkomligt för min del.

Mvh,
Catharina

E

Hm, intressant. Jag är nog också gammalmodig nog att gilla rutat papper men också min dator. Excel med radhöjd 11 och kolumnbredd 1,5 blir rutat papper 1x1 dm för skala 1:100. Excel ritverktyg har räckt alldeles utmärkt för mig. Om utskrifterna sedan inte blir tillräckligt måttriktiga beroende på skrivaren kan man normalt ställa in % justering för längd o bredd.

• Gilla
Shinue
  • Laddar…
E

Hej!

Jag har använder Sweet home 3D, tror jag att det heter så. Det är lättarbetat och lätt att förstå. Gör att man själv kan laborera med olika mått och möbler. Man får en mycket bra överblick.

Mvh

E

Kan inte avhålla mig ifrån att tala om att jag använder det förnämliga ritprogrammet M11Draw. Skapat ca 1980. Dosbaserat. 338 kB kod !!!. Ett utmärkt 2D vektorbaserat ritprogram. Men jag är nog den enda i värden som använder det. Enda nackdelen är att kan bara exportera till HPGL. Konvertering till t.ex DWG får man göra utanför.

• Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
E

Det hade varit intressant med lite mer information om de olika programvarorna, tex vilken licens de ligger under (öppen/stängd) och vilka operativsystem de går att köra under. En del av oss har ju uppgraderat till Linux, och är inte intresserade av Windowsprogram.

E

Google Sketchup har varit toppen då vi byggt ut vårat hus. Jag ritade hela huset med säkert upp 20 st olika utbyggnadsalternativ, många arkitektiska idéer som i huvet och ibland på pappret verkat riktigt bra har i 3D visat sig inte fungera, sett konstiga ut. Kan varmt rekommenderas som ett designstudieverktyg i ett tidigt skede, det har som nämnts dock begränsningar vad gäller att föra över till 2D och byggritningar för bygglovsansökning etc -det går men är meckigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.