Mikael_L
I denna tråd tänkte jag att vi diskuterar egenskaper och annat med laddboxar som är av intresse för den som ska köpa en laddbox.
Saker som:
  • Max laddeffekt
  • Om de klarar att styra mot Nordpool spotpris
  • Integration med molnet, och om de går att köra utan
  • Om de har fast kabel eller uttag
  • Om de är stora, små, snygga, finns i olika färger etc
  • Om det finns effektvakt eller lastbalansering, och hur det går till (och besvärligt att installera)
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att installera
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att konfigurera
  • Om den styrs via bluetooth, wifi eller något annat
  • Om den kan läsa RFID, om det går att sälja och debitera (detta är nog dock inget viktigt alls för de flesta)
Ja allt sånt där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag köpte mig en CTEK Njord.

11kW
Går ej att styra mot pris, men det kan man göra manuellt med schemaläggning (om den funkar).
Ingen integration mot hemautomation vad jag har sett idag.
Fast kabel, både till ett trefasuttag och till bilen.
Lastbalansering sker med hjälp av en HAN-portsläsare via WiFi.
Enkel att installera.
Enkel att konfigurera.
Styrs via blåtand och wifi.
Ingen RFID.

CTEK Njord 11kW laddare med fast kabel och trefasuttagskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt mogen än får jag säga, eller så kommer den inte överrens med mitt wifi.
Har inte fått schemaläggning att funka.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan börja med det jag har erfarenhet av.
Jag har installerat en Zappi V2
https://www.dt-energi.se/product-page/zappi-v2-laddbox-22kw-trefas-med-fast-kabel
Vit Zappi V2 laddbox för elbil med fast kabel och integrerad kabelhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boxen finns väl i svart och vitt utförande (borde nog kallas mörkt resp ljust).
Den är ganska stor (jämfört med de minsta laddboxarna är den rejäl), och den agerar kabelhållare när man hänger av kabeln.
Boxen var lättmonterad.
Effektvakten var lite halvt komplicerad, med strömtrafos som skulle knäppas på runt ledarna i mätarskåpet (det var ett gammalt och trångt skåp här också).
Sen kopplades dessa till en liten box som snackar trådlöst med laddaren, och kräver ingen egen strömförsörjning. I detta fall räckte det trådlösa i ca 10 meter samt genom en plåtbeklädd yttervägg.
Sen har de även en enhet som heter HUB, och det är här man kan få en massa roligheter att ställa in i hur t.ex. solceller ska samarbeta med laddaren osv.
Jag sa från början till kunden att denne får själv reda ut hur allt det där fungerar, och så är det fortfarande, jag har ingen mer info att ge.

Sakerna snackar med wifi sen, kunden hade redan en accesspunkt (en wifi-extension) på ett lämpligt ställe, så allt kommunicerar genom wifi. Hur boxen fungerar utan wifi har jag egentligen inte koll på.

Om någon har en Zappi, och kan ge lite input över det jag inte har koll på, så vore det trevligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den [kommer] inte överrens med mitt wifi.
Det finns två wifiband (2,4 resp. 5 GHz), och Njorden klarar bara det gamla (2,4). Det är ganska vanligt hos många wifi-styrda enheter. De flesta nya routrar och nätverk sänder på båda, men man brukar kunna sätta upp ett nät som bara har 2,4. Då borde det funka.
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte fått schemaläggning att funka.
Det var som fan, det tycker jag brukar funka utmärkt. Har du rätt dagar valda och schemat aktivt? Då ”borde” det funka tycker jag.
 
Mikael_L
Jag har också installerat några easee-laddboxar.
Eeasee-laddbox monterad på trävägg med utfällt ladduttag och person som håller i en laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag verkligen älskade produkten ifråga, och är förb*** på att företaget inte skötte sin produktifiering som man ska.
Boxen kändes perfekt, tycker jag.
Enkel och smart installation, superlätt installation av effektvakt (genom HAN eller P1-porten på elmätaren och trådlöst sen) Smidig liten box i flera valbara färger, kunde ladda automagiskt med lägsta priserna.
Att uttaget är riktat nedåt gillar jag också, ingen sladd/handtag som sticker ut långt från väggen ifall det är trångt där man sätt upp boxen.

Jag hann tyvärr inte lära mig den ordentligt, jag hade en som jag skulle sätta upp själv hemma, för att lära mig allt om vad man kan göra med den efter montaget. Men så kom försäljningsförbudet och allt det där, så den återköptes och här står jag nu och måste hitta den bästa laddboxen av de som finns kvar nu.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle också vilja se en översikt på
- inbyggda skydd, JFB, och om man kan lita på dem.
- krav på backup-skydd / försäkring.
- speciella krav på den fasta installationen som t.ex Schneiders shuntutlösare.
- stöd för individuellt inställd laddström per fas.
- hur den reagerar på strömvakten, t.ex om den kan koppla bort en fas och ladda på två eller om den är dum.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle också vilja se en översikt på
- inbyggda skydd, JFB, och om man kan lita på dem.
- krav på backup-skydd / försäkring.
- speciella krav på den fasta installationen som t.ex Schneiders shuntutlösare.
- stöd för individuellt inställd laddström per fas.
- hur den reagerar på strömvakten, t.ex om den kan koppla bort en fas och ladda på två eller om den är dum.
Du får nog bryta ut den typen frågor till ny tråd annars går det nog som i Easee-trådarna där det mer konsumentnära, användarmässiga tar över. Dina punkter är bra men intresserar ju en mindre andel av läsarna ja minimal kanske är mer rätt.

Som jag skrev i din andra tråd kunde vi göra lite olika jämförelser mellan olika vanliga boxar på det lite mer installations- eltekniska planet där. Och även ha med de kära punkterna från Easee-fallet som referens.
 
Jo visst kan jag låta denna tråd bli laddboxar med utbytbara skal i olika färger ;)
 
Mikael_L
Andra får alltså hemskt gärna komma med sina tips om laddbox som rekommenderas (eller varnas för).

Men jag kan passa på och fråga; Vilka laddboxar kan styras att ladda vid mest fördelaktigt elpris.
Dvs styras av Nordpools priser på något sätt.
Och hur löser boxen detta? Är det via moln, någon tjänst, måste man köpa elen från något visst ställe ... osv
 
Zaptec Go
+ Laddar med full effekt, fick begränsa via webben för att inte blåsa säkringarna vid samtidig annan last
+ Enkel app
+Har hittills inte strulat med att plötsligt ladda långsammare
- För enkel app, går ej att fördröja start av laddning i appen till en specifik tidpunkt

Easee Home (likvärdig med den som inte har säljstopp antar jag)
+Kan sätta en tid när man vill att laddningen ska starta
-Lastbalanseringen stryper laddningen mycket hårdare än Zaptec Go, fick bara ut 11 kW om solen lyste på bra på solpanelerna samtidigt
-Ibland ville den bara ladda med 1-fas
-Långsam laddning 3-fas ibland av oklar anledning
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.