TorpAnders TorpAnders skrev:
Skriv ett sakligt öppet brev om detta i lokalblaskan som insändare/debatt med önskan om svar på en lösning. Det biter ofta bra då insynen från övriga i samhället påverkar mer än man kan tro.
Det var väl en politiker i styrelsen, dom gillar sällan negativ reklam i lokalblaskan vilket kan resultera i en bra lösning för alla.
Men hur många läser tidningen idag? Och hur många läser insändaren?
Bättre då försöka få en journalist skriva om det. Men frågan är om det ändå skulle hjälpa något?
Jag läser inte lokalblaskan...
 
Eriksgatan
Typiskt fall av maktmissbruk som mycket väl kan grunda sig i grandiositet - vilket är obotligt. Läste nämligen en hel del om ordföranden efter att namnet tidigare fanns publicerat i tråden och man behöver inte var psykolog för att se paralleller.
Så nu är det alltså en sådan människa som styr föreningen, men tror du verkligen att de övriga medlemmarna vill ha företrädare som så tydligt förknippar hela området inklusive föreningen med utpressning, maktmissbruk och en air av "Den sista färden"...? Gissar att ordföranden är den ledande "tänkaren" och de övriga i styrelsen är rena medlöpare.
Ett förslag är att författa ett kort brev till era kära grannar där ni sakligt beskriver vad styrelsen nu har gjort (gärna med namngiven kontaktperson hos Vattenfall, vilket ger mer trovärdighet). Var noga med att inte förtala någon, undvik namngivning och använd istället funktionsbeteckningen i styrelsen. Ni som nu blir drabbade genom att inte får elen dragen under jord ska underteckna det och sedan lägga ett brev direkt i varje brevlåda längs vägen. Då kommer det fram till varje medlem och blir läst. Ingen har tidigare gjort något liknade så det leder säkert till diskussioner mellan grannarna.
Gör sedan ingenting mer. Förhoppningsvis finns det hittills tysta medlemmar som börjar mullra och tycker att styrelsen nu passerat en anständighetens gräns och inte vill bidra till att föreningens penningmedel går till jurister för att kväsa och utpressa en granne som försöker göra rätt för sig.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hur man skapar en stor konflikt av en liten konflikt...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag är igentligen inte intresserad av att hänga ut eller förstöra någon liv eller så. Hela historien började bara med att jag ville kolla vad som är rätt. Sen att det utvecklat sej till detta, ja det är udda men är ändå inte ute efter att krossa någon om ni förstår hur jag menar? Jag vill igentligen bara bli medlem, betala min avgift som alla andra, flytta till huset och hjälpa till pothål ett par gånger om året. Jag vill inte bli lurad, utpressad av förreningen och jag vill inte "döda" någon på det sättet heller.

Ni har hjälpt mej otroligt mycket i denna fråga och utan alla svar här hade jag förmodligen blivit skrämd och betalat en ny väg till förreningen eller blivit arg och gjort bort mej så jag blivit tvungen att betala. Ni är grymma! Men som sagt, jag vill inte förstöra en människa för de här
 
  • Gilla
Mikael_L och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag är igentligen inte intresserad av att hänga ut eller förstöra någon liv eller så. Hela historien började bara med att jag ville kolla vad som är rätt. Sen att det utvecklat sej till detta, ja det är udda men är ändå inte ute efter att krossa någon om ni förstår hur jag menar? Jag vill igentligen bara bli medlem, betala min avgift som alla andra, flytta till huset och hjälpa till pothål ett par gånger om året. Jag vill inte bli lurad, utpressad av förreningen och jag vill inte "döda" någon på det sättet heller.

Ni har hjälpt mej otroligt mycket i denna fråga och utan alla svar här hade jag förmodligen blivit skrämd och betalat en ny väg till förreningen eller blivit arg och gjort bort mej så jag blivit tvungen att betala. Ni är grymma! Men som sagt, jag vill inte förstöra en människa för de här
Och när din fastighet blir medlem kommer du att få betala för din del av föreningens "värde". Det kan uppskattas med hjälp av en schablon från Lantmäteriet där man mäter längd på vägarna och uppskattar deras standard (användbarhet) med ett antal faktorer. Till detta kommer föreningens nettoöverskott.

Så om du lägger en massa pengar på föreningen före du blir medlem så kostar det dels vad du betalar för upprustningen och dels får du i ett senare skede betala för värdeökningen. Bättre då att bli medlem före en eventuell upprustning så kan föreningen använda den avgift du betalar för att få del av anläggningen för att rusta upp den.

Så jag skulle driva på att du och föreningen kommer överens om att din fastighet blir medlem. Det ger ju också med åren möjlighet att smidigt fasa ut nuvarande ordförande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ännu en twist i historien :sweat: kan börja med att vi fått slutbesked på både hus och mark.

Plötsligt får vi brev från miljö och hälsa som kräver anylsrapport på massorna vi fyllt med samt att det är anmält till länsstyrelsen vattenverksamhet att vi fyllt över en bäck.

Jag svarar med att skicka in analys som såg bra ut och vi är inte föremål för miljöbrott får jag till svar men länstyrelsen får vi invänta svar ifrån. Bäcken är sprängstenskulverterad som under alla andra fastigheter här och fungerar som tidigare så jag tror inte detta är ett problem. Vi har ju marklov från kommun som säger att det är ok.

MEN!! Gissa vem som anmält? ...... jo ordföranden i vägförreningen. Hon var vänlig att bifoga mailet efter att jag maila henne och sa att det kommit till vår kännedom att hon anmält.

"Hej! Vi har en nybyggd villa utmed vår väg, grannfejden 2, Härryda,
som kört in flera hundar lastbilar med fyllnadsmassor och tippat på
tomten. Under massorna går ett vattendrag som vi gissar lagts i kulvert
men risk för urlakning av massorna i vattendraget föreligger sannolikt. Vi
undrar nu i grannskapet om tippningslov sökts för masssorna när det är så
stora mängder eller om det inte behövs och vad massorna innehåller så vi
inte får vattendrag och brunnar förstörda. Frågan var uppe på vårt vägmöte
igår och jag lovade vidarebefordra den idag.
Vänliga hälsningar
Bitter tant
Ordförande Vadets Vägsamfällighet"

Detta är ett möte vi ej fått delta på, ingen har varit här och frågat något, närmsta grannar pratar jag med och ingen av dom har sagt något (gällande brunnar eller väg). Det bor ingen söder om oss så vilka brunnar dom är oroliga för det vet jag inte för de finns inga. Bäcken, ok den köper jag men då kunde man frågat och vi kunde uppvisat alla handlingar.

Hon passade även på, när jag mailade henne om kännedom och sa att miljö kommer vidarebefodra våra analyser till henne, att säga "vad bra, då kanske mängden står där så vi kan räkna ut ersättning för utökat slitage" .... så nu är vi tydligen tillbaka på tonkm, jag trodde vi inväntade svar från REVs jurister angående debitering av omgrusning? :thinking:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Klassiskt läge där styrelsen har suttit för länge och blivit diktatorer
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl bara att ta djupa andetag och vara en större människa.

Konstig vägförening som ägnar sina resurser åt att diskutera enskildas tomter och brunnar. En förrättad vägförening har som syfte att anlägga och underhålla väg och får inte ägna sig åt dylika väsensskilda verksamheter. Om du blir medlem se till att få ändring på detta, bara väghållarverksamheten får det arbetas på.

Hur som helst om du har bedrivit anmälningspliktig vattenverksamhet eller inte när du sprängstenskulverterat vattendraget är inte helt kristallklart. Först och främst, rör det sig om normalt förekommande åtgärder vid byggnation så är det inte vattenverksamhet, t ex dränering av grunden liksom avledning av dagvatten/regnvatten. Är det en riktig bäck som ligger en bra bit ifrån huset så kan det nog ha varit en anmälningspliktig vattenverksamhet som skulle ha anmälts till länsstyrelsen. Jag gissar att länsstyrelsen har rätt begränsade tillsynsresurser...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Snarare en spark i ä***n och en ersättare. Snacka om maktmissbruk.
 
Jag är nog på tantens sida...

Hon kanske inte är helt konsekvent men hon verkar vara öppen med vad hon gör/gjort.

Vem som helst får väl anmäla vad som helst... Har TS alla papper klara ska det väl inte bli några problem.

Se till att ta förhandlingen nu med tonkm öppningen så ni får slut på detta...

/ATW

Ps jag tycker många glömmer att vi bara får information från en sida... ds
 
MultiMan
Som jag pratade om redan rätt tidigt i tråden så är det i princip alltid bättre att bli vän med de man ändå bor granne med, även om det kanske bär emot ens egen personlighet. Den som flyttar in i ett område får räkna med att anstränga sig lite extra och kanske stryka äldre grannar medhårs ett tag. Väldigt, väldigt få människor är omöjliga att bli vän med.

Det handlar inte om rätt eller fel utan om pragmatism utifrån givna förutsättningar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bitter Tant behöver ett nyp...
Moget. Känner du henne? Annars är det väldigt märkligt att du skulle veta om hennes behov. Är det ditt råd till trådskaparen, att sätta på ordföranden? Jag tror inte det är rätt väg att gå, personligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som jag pratade om redan rätt tidigt i tråden så är det i princip alltid bättre att bli vän med de man ändå bor granne med, även om det kanske bär emot ens egen personlighet. Den som flyttar in i ett område får räkna med att anstränga sig lite extra och kanske stryka äldre grannar medhårs ett tag. Väldigt, väldigt få människor är omöjliga att bli vän med.

Det handlar inte om rätt eller fel utan om pragmatism utifrån givna förutsättningar.


Moget. Känner du henne? Annars är det väldigt märkligt att du skulle veta om hennes behov. Är det ditt råd till trådskaparen, att sätta på ordföranden? Jag tror inte det är rätt väg att gå, personligen.
Haha, verkligen inte! Det får någon annan lösa hoppas jag...
 
Det här låter som det är något annat än vägfrågor eller vattenfrågor som är problemet. Du kanske har du brutit mot någon oskriven regel, och retat upp en grupp grannar. Typ inte gått runt och presenterat er i rätt ordning ("han hälsade på Olssons före Petterssons, SKANDAL"). Eller så har du haft fräckheten att presentera dig innan du anmodats "vem tror han att han är".

Det finns en miljon sätt att göra sig omöjlig de närmaste 40 åren i en del områden.

En kollega ärvde ett fritidshus i ett lite speciellt område av en gammal moster. En granne: "du är dotter till XXX, då är du inte född här, du har inget här att göra, försvinn!", det visade sig vara en rätt allmän inställning i området.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt nyligen insett en sak efter 14 år där jag bor i ett lantbruksområde i Jämtland. Alla grannar pratar med varann men ingen besöker nånsin nån. Exempelvis har vi 2 kusiner i 75+ åldern som inte har nåt emot varann men inte besökt varann sen 90-talet. Känns som mitt område är den optimala karantänplatsen, alla accepterar varann men umgås aldrig. Trodde först jag var utböling men har blivit invald i typ alla styrelser eftersom jag inte sa nej. Därmed har jag nog besökt fler personer i hemmet än det flesta pga styrelsemöten än folk som bott här sen 50-talet.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Är det så att ordföranden i fråga möjligen sitter i kommunfullmäktige som politiker? Jag tycker mig ana vem det är på de små ledtrådar som finns här i tråden.

I så fall kan det ju finnas ett medialt intresse samt att personen i fråga torde vara lite rädd om sitt rykte.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.