I den situation som nu råder hade jag nog slutat kommunicera med dessa stolpskott. Det verkar ju inte leda någonstans och kostar bara en massa energi som man kan lägga på annat. Jag hade lagt ner och sen bara mött alla ev krav med ett kort bestrides, eller ev ej beställt. Sen hade jag inte lagt någon mer energi på detta förens styrelsen försöker driva in detta på rättslig väg så hade jag tagit hjälp av en jurist.
 
  • Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Högst sannolikt är det amatörer det är det i allmänhet. Men om man försöker vända på perspektivet får jag en känsla av att TS försöker komma undan sina skyldigheter.

TS är ansvarig för de skador som hans transporter har orsakat. Oavsett om det finns besiktningar eller inte.

Lika så kan inte TS nyttja vägen utan att bli medlem eller betala motsvarande avgift. Servitutet ger rätt att nyttja vägen, men inte utan att stå för sin del av kostnaden.

Man får ju inte hela bilden i den hör typen av trådar, men jag anar att det finns andra perspektiv än det som dominerar i tråden.
Fördelen med att läsa hela tråden är att upptäcker så mycket mer... Ibland kan man få svar på frågor man ännu inte ställt:D
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 8 till
  • Laddar…
Ny uppdatering...

Mailkonversation har skett mellan mej, styrelsen och han som byggt övriga fastigheter. Ingen av oss tänker bjuda på en ny väg, så sista vi hörde var att ni skall styrelsen kolla med jurister på REV om dom kan renovera vägen och kräva oss på pengar.

Ringde även Vattenfall idag gällande vår nya el. Dom har fått till svar från styrelsen att styrelsen kommer inte skriva på så Vattenfall får gräva kabeln föräns vi har gjort vägen. Så nu får vi ta elen någon annan väg. Vattenfall är trevliga och vill göra det bästa av situationen så el ska nog lösa sej fint ändå.

Funkar inte utpressning med paragrafer som inte gäller oss då testar man utpressning på oss som grupp och funkar inte det testar man utpressning via jurister och under tiden driver man utpressning genom att göra det svårt för oss att bygga.

Vad kommer i nästa steg? Någon som vågar gissa?
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
shtob och 5 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Vad kommer i nästa steg? Någon som vågar gissa?
Styrelsen kommer och ställer sig och hostar vid tomtgränsen?
 
  • Haha
  • Gilla
VidarH och 10 till
  • Laddar…
Ja, herrejösses... Vilken soppa det här har blivit alltså.

Riktigt proffsigt av dom att så att säga neka dig el om du inte ger dom en ny väg först.... :rolleyes:
Jag kan för mitt liv inte förstå varför dom prompt vill ha en ny väg *innan* vägen blir (mer) förstörd och således lagad av vattenfall...

Nästa som händer är väl att styrelsen ställer sig på rad vid utfarten och hindrar dig från att köra ut från tomten :rofl:
 
  • Gilla
SlamFreddan
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Ja, herrejösses... Vilken soppa det här har blivit alltså.

Riktigt proffsigt av dom att så att säga neka dig el om du inte ger dom en ny väg först.... :rolleyes:
Jag kan för mitt liv inte förstå varför dom prompt vill ha en ny väg *innan* vägen blir (mer) förstörd och således lagad av vattenfall...

Nästa som händer är väl att styrelsen ställer sig på rad vid utfarten och hindrar dig från att köra ut från tomten :rofl:
Kommer så här i corona tider osökt att tänka på den klassiska scenen med kedjan i mad max
 
  • Haha
Lucif3r
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Vad kommer i nästa steg? Någon som vågar gissa?
Styrelsen kommer att stå vid vägkanten och hosta okontrollerat om betalning ej sker:surprised:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Ny uppdatering...
Mellan raderna läser jag i tråden att det är någon slags personlig tjurskallighet från ordföranden som vägrar backa och ge något alls. Kanske är maktutövandet inom vägföreningen en ventil för ett i övrigt regelstyrt liv där man inte känner att man har så mycket makt att påverka. Tråkigt för dig men skönt att du kan få elen någon annan väg.
 
Efter att ha följt den här soppan i denna tråd så finns det fler än en kock.

Att anledningen att det är på väg åt helvete med en flerårig fejd framför oss enbart skulle ligga på en part är ju fel.

Kalla alla inblandade till ett möte.

Öppna punkter.

Förslag till lösningar.

Förhandling.

Kom överens.

Skriftligt protokoll.

Sådana här skitsaker kostar mycket mer tid och pengar än det är värt.

Men visst om alla fortsätter så har vi en evighetstråd att se fram emot.

Hur många hundra lastbilsvändor var det nu igen?

Hur mångs kronor enl tonkilometer blev det?

Hur mycket i kr har TS spenderat på vägen?

/ATW

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Efter att ha följt den här soppan i denna tråd så finns det fler än en kock.

Att anledningen att det är på väg åt helvete med en flerårig fejd framför oss enbart skulle ligga på en part är ju fel.

Kalla alla inblandade till ett möte.

Öppna punkter.

Förslag till lösningar.

Förhandling.

Kom överens.

Skriftligt protokoll.

Sådana här skitsaker kostar mycket mer tid och pengar än det är värt.

Men visst om alla fortsätter så har vi en evighetstråd att se fram emot.

Hur många hundra lastbilsvändor var det nu igen?

Hur mångs kronor enl tonkilometer blev det?

Hur mycket i kr har TS spenderat på vägen?

/ATW

/ATW
Har erbjudit möte vid 2 tillfällen det senaste men det får jag inte ens svar på. Första gången bad jag enbart om möte i mail, detta mail ignorerades totalt. Sedan bad jag om möte i samband med annan konversation via mail. Då svarade man selektivt men lämnade möte utanför svar :oops: Förslag till lösningar har varit många men det finns enbart en lösning enligt styrelsen, dom skall ha en ny väg punkt.
 
Skriv ett sakligt öppet brev om detta i lokalblaskan som insändare/debatt med önskan om svar på en lösning. Det biter ofta bra då insynen från övriga i samhället påverkar mer än man kan tro.
Det var väl en politiker i styrelsen, dom gillar sällan negativ reklam i lokalblaskan vilket kan resultera i en bra lösning för alla.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Inte mycket att göra mer än att vänta och vänta. Till rätten lär dom inte gå om dom inte lyckas hitta någon girig brännvinsadvokat...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hemmakatten
El är att anse som viktig samhällsfunktion. Undrar om inte elbolaget har ledningsrätt och kan framtvinga eldragning längs vägen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
El är att anse som viktig samhällsfunktion. Undrar om inte elbolaget har ledningsrätt och kan framtvinga eldragning längs vägen.
Hade det inte funnits något i dagsläget kan jag tänka mej att elbolaget har rätt att göra "vad dom vill".. nu finns det ju en luftledning som kommer ner på våran sida som dom kan gå ifrån utan att röra vägen. Det var väll mer att alla ville bli av med luftledningen. Vattenfall och vi som bor där, säkert vägförreningen med men..
 
Helt förståligt, luftledningar är ett satyg både för användarna och nätägarna. Nätägarna är nog inte så sugna på att åka ut och plocka grenar(eller hela träd) som blåst över ledningarna i tid och otid, och användarna vill gärna slippa bli av med strömmen så fort det är lite vind ute :D
Inte så kul om, eller när, åskan slår ner i ledningen heller.
 
  • Gilla
SlamFreddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.