Ordföranden är inte en direkt granne, hon bor på andra sidan området. ALLA grannar i vår direkta närhet pratar vi med varav mer än hälften är superglada, bjuder på öl och vill att man ska stanna och tjöta skit inte bara en minut utan helst resten av dagen. Vi trivs super med alla runt om oss och det verkar som dom gör detsamma. Vilken denna grupp av boende i området är som sitter på dom här mötena osv de har vi inte en aning om vilka det är eller när det sker. Det bara dimper ner mail eller brev efter varje gång med en ny synvinkel och krav. Vi går gärna på dessa möten och besvarar frågor direkt och tar gärna fram handlingar som är relevanta om någon vill detta.

Angående bäcken så är det ingen bäck i den bemärkelsen. Det är alla grannar ovanför oss som släpper sitt dagvatten i detta dike och det slutar hos oss. Eftersom våran tomt var en bergsskreva tidigare så slutade "bäcken" här. Idag när det är sol är den helt torr och rinner inte en droppe. Vi kunde ju bråkat med alla och sagt att ta hand om erat dagvatten för det vill vi inte ha på vår fastighet, istället gjorde vi en sprängstenkulvert och tänkte att "vad gör det om deras vatten rinner där?" Det påverker inte oss och vi påverkar inte deras funktion att bli av med sitt vatten.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Angående bäcken så är det ingen bäck i den bemärkelsen. Det är alla grannar ovanför oss som släpper sitt dagvatten i detta dike och det slutar hos oss. Eftersom våran tomt var en bergsskreva tidigare så slutade "bäcken" här. Idag när det är sol är den helt torr och rinner inte en droppe. Vi kunde ju bråkat med alla och sagt att ta hand om erat dagvatten för det vill vi inte ha på vår fastighet, istället gjorde vi en sprängstenkulvert och tänkte att "vad gör det om deras vatten rinner där?" Det påverker inte oss och vi påverkar inte deras funktion att bli av med sitt vatten.
Då låter det inte alls som vattenverksamhet att täcka över utan som vanlig dagvattenhantering inom ett bebyggt område. Rättshaverist till ordförande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att ta djupa andetag och vara en större människa.

Konstig vägförening som ägnar sina resurser åt att diskutera enskildas tomter och brunnar. En förrättad vägförening har som syfte att anlägga och underhålla väg och får inte ägna sig åt dylika väsensskilda verksamheter. Om du blir medlem se till att få ändring på detta, bara väghållarverksamheten får det arbetas på.
Fast det brukar väl diskuteras en hel del "sidospår" på årsmöten? I alla fall på en del av det jag brukar gå på.
Det kan ju vara som så att denna frågan kom upp vid fikat? före årsmötet eller efter??

men om detta kom upp som en punkt i protokollet så håller jag med om att det är lite utanför föreningens område...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Gissa vem som anmält? ...... jo ordföranden i vägförreningen
Vad har hon anmält i för egenskap? Har hon på riktigt skrivit under anmälan som ordförande i vägföreningen hade jag tagit upp det i nästa kommunikation med föreningen. Alltså att du tolkar det som att föreningen trakasserar dig genom att hon i dess namn anmäler dig för brott som föreningen inte har med att göra.

Har hon anmält i egenskap av privatperson gäller väl i princip samma tanke i praktiken, men det står förstås envar som misstänker brott att anmäla det, så då får man väl bara låta det bero.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Tanten har ju uppenbarligen problem, hon kommer ju att fortsätta hitta på problem ända tills hon "satt dit" dej, det verkar ha blivit nån personlig agenda.

Jag undrar seriöst om det alls har varit nåt möte där detta diskuterades, jag tror hon kanske bara fabulerade ihop nåt för det skulle låta bra i sin till fråga förklädda anmälan.

..Det skulle stämma bra med hur andra människor jag stött på som agerar på liknande sett har gjort. ..Just den typen av människor som ALDRIG bör få chefs eller ordförandebefattningar, men alltid kämpar för att få det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har hon anmält i för egenskap? Har hon på riktigt skrivit under anmälan som ordförande i vägföreningen hade jag tagit upp det i nästa kommunikation med föreningen. Alltså att du tolkar det som att föreningen trakasserar dig genom att hon i dess namn anmäler dig för brott som föreningen inte har med att göra.

Har hon anmält i egenskap av privatperson gäller väl i princip samma tanke i praktiken, men det står förstås envar som misstänker brott att anmäla det, så då får man väl bara låta det bero.
Hon har anmält via mail undertecknat "
Vänliga hälsningar
För - efternamn
Ordförande vurpans Vägsamfällighet
 
Ja, det är ju en fråga som vägföreningen rimligen inte har med att göra. Samtidigt är det svårt att ta upp utan att själv sänka sig till samma nivå. Jag skulle nog ändå överväga att skriva till hela styrelsen, kalla det för ett grovt övertramp och smutskastning samt be dem hålla sig till saken.

Att ordföranden är ute på vatten där hon inte bottnar är ju en sak, men de andra kanske faktiskt hejdar sig om de inser att de gått så långt som till allmänna trakasserier av en granne i hela föreningens namn.
 
  • Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
I andra trådar rekommenderas det friskt att anmäla allt möjligt som inte har med grundproblemet att göra. Jag håller med om att man ska hålla sig till saken. Men det tycks vara en vanlig uppfattning att de metoder denne ordförande använder är just så man ska göra.
 
Så finns det absolut de som tycker. Jag är inte en av dem. I synnerhet inte när man företräder mer än sig själv och faktiskt har ett begränsat mandat i den roll man har.
 
Claes Sörmland
Jag tror fortfarande på det där djupa andetagen. Och sen uppvisa en trevlighet av Jehovasvittnenkaraktär.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror fortfarande på det där djupa andetagen. Och sen uppvisa en trevlighet av Jehovasvittnenkaraktär.
Jag håller med.
Sådana här strider är i mitt tycke aldrig värda sitt pris för någons sida.

Det har gått 7 månader sedan ni startade.

Vilka är alternativen och kostnaden för dem som är på bordet nu?

/ATW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju en fråga som vägföreningen rimligen inte har med att göra. Samtidigt är det svårt att ta upp utan att själv sänka sig till samma nivå. Jag skulle nog ändå överväga att skriva till hela styrelsen, kalla det för ett grovt övertramp och smutskastning samt be dem hålla sig till saken.

Att ordföranden är ute på vatten där hon inte bottnar är ju en sak, men de andra kanske faktiskt hejdar sig om de inser att de gått så långt som till allmänna trakasserier av en granne i hela föreningens namn.
Men om man inte är medlem i föreningen så har man rimligen inte heller rätt till en åsikt om vad föreningen ska ägna sig åt på sina möten. Länstyrelsen brukar ofta, inte alltid, fakturera den anmälda för sin tillsyn. Om det är en okynnesanmälan som visar sig sakna grund och kostar TS pengar för tillsynen är det närmast trakasserier från föreningens sida. Knappas en förening jag skulle vilja gå med i.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu verkar ju fru ordförande vara en envis jävel men nästan lite diagnosnivå på intensiteten. Men jag antar att det är för att hon kan gå på vägföreningsmöten och hetsa upp sig om och om igen och där få energi till nya tilltag. Men det kan vara värt att notera att nästan alla sådana här människor får energi av motstånd, debatt och kommunikation. Hade t ex TS besvarat hennes tillsynsanmälningar med total tystnad, ingen skvaller med grannarna om händelsen och inga samtal med fru ordförande så hade hon fått ett mindre energitillskott.

(Sen förstår jag mer än väl om TS egentligen känner för att dumpa 15 ton våta massor framför hennes huvudentré. Men man får sätta sig över de där instinkterna.)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Men om man inte är medlem i föreningen så har man rimligen inte heller rätt till en åsikt om vad föreningen ska ägna sig åt på sina möten.
På sätt och vis är det förstås så, därav argumentet att vända sig till de andra styrelseledamöterna. För även om man som icke-medlem kanske inte har med det att göra så har de ändå ett ansvar mot medlemmarna att inte ägna sig åt annat än föreningens uppgifter i föreningens namn.

Och i TS situation blir ju frågan ändå relevant, dels då hans fastighet egentligen borde vara med i samfälligheten, dels då styrelsen går över sitt mandat i syfte att sätta dit honom för något den inte har med att göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har det hänt ngt nytt?
 
  • Gilla
sollentuna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.