M MangeH skrev:
Har det hänt ngt nytt?
Nä inte mer än att grannen var över och prata om att vi kanske kan fälla lite mer träd gemensamt på vår tomtgräns. I samband me de prata vi om anmälan mot tomten, hon blev nästan lite arg och tyckte de va konstigt. Hon skulle säga till dom på nästa vägmöte om inte vi själva blir ditbjudna så vi får tala för oss själva.

Vi avvaktar med spänning :sweat:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Sommarstiltje gissar jag, men vi som följer följetongen väntar spänt på nästa avsnitt! ;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sommarstiltje gissar jag, men vi som följer följetongen väntar spänt på nästa avsnitt! ;)
Ja här är de lugnt efter sista omgången med miljö. Inte hört något från förreningen och inte hört något från länsstyrelsen. Så fort något händer kommer uppdatering ;)
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Idag fick vi mail från förreningen

" Nu på onsdag (19.30 tror jag det blir ca) kommer styrelsen att behandla
anslutningsförslag av Din fastighet till vägsamfälligheten. Du är
välkommen att träffa deltagande styrelserepresentanter då om Du önskar
delge synpunkter inför/på förslaget.
Om Du har möjlighet att/önskar närvara så får jag återkomma med mer exakt
tid och plats. Om Du inte kan/vill närvara är Du välkommen med skriftliga
synpunkter senast onsdag.
Vänliga hälsningar"

Självklart vill vi träffas för de här. Är det något vi bör tänka på eller vara uppmärksamma på under detta möte? Finns det några no no eller yes yes saker vad gäller detta?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Idag fick vi mail från förreningen

" Nu på onsdag (19.30 tror jag det blir ca) kommer styrelsen att behandla
anslutningsförslag av Din fastighet till vägsamfälligheten. Du är
välkommen att träffa deltagande styrelserepresentanter då om Du önskar
delge synpunkter inför/på förslaget.
Om Du har möjlighet att/önskar närvara så får jag återkomma med mer exakt
tid och plats. Om Du inte kan/vill närvara är Du välkommen med skriftliga
synpunkter senast onsdag.
Vänliga hälsningar"

Självklart vill vi träffas för de här. Är det något vi bör tänka på eller vara uppmärksamma på under detta möte? Finns det några no no eller yes yes saker vad gäller detta?
Det vore väl bra om du fick se "förslaget" som ska behandlas i förväg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Skriv inte på något förrän ni har fått möjlighet att läsa igenom dokumentet hemma. Försöker de få ett muntligt godkännande så får ni träna i förväg på att säga att ni måste fundera på deras förlag.

Ni kommer vara i underläge 4 mot 1 så de kan va svårt. Vara saklig och inte bli aggressiv
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
@phälle har en intressant tråd om värdering av enskild väg som kan vara värd att titta igenom.

Den viktigaste frågan där är väl kanske hur man ska se på befintliga vägars värde när en ny fastighet ska in i delägarkretsen, och om det är skillnad beroende på om denne redan har servitutsrätt till vägarna eller ej.

För jag kan nämligen tänka mig att styrelsen i TS fall vill ha mycket betalt för att TS ska få köpa in sig i föreningen. Frågan är då varför, om det redan finns en nyttjanderätt. Och i någon mån blir nog alla lösningar dyrare än det är nu för TS Om han ska vara med och betala för det löpande som en fullvärdig medlem.

Så, då har jag målat fan på väggen. Läs själv och begrunda vad du tycker är skäligt, och fundera på vad du tror att styrelsen tycker.

- - -

Du fick tidigare ett förslag om att begära ut förslaget inför onsdagens möte och att inte skriva på något där och då. Det tycker jag var klokt, och rent allmänt känns det som om du får väldigt kort varsel inför alla möten. Det kanske funkar för att hinna närvara, men skriv som sagt inte på något direkt, utan begär oavsett lite betänketid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag tänkte me på att försöka få med förslaget hem och få läsa ifred. Tyckte de var lite konstigt när dom skriver att jag har till onsdag på mej att skriftlig komma med invändningar, vad ska jag invända mot när jag inte fått något förslag :thinking:

Servitut har vi på vägen enligt en gammal karta från lantmäteriet.

Behöver man fundera något på att våran dispyt sedan tidigare inte helt är avklarad innan man skriver på något?
 
Om det är fråga om att gå in som delägare utan att betala något för det (utan bara vara med och betala framåt) skulle jag lämna den andra konflikten utanför. Men om det handlar om att köpa in sig i anläggningen skulle jag propsa på en skrivelse av typen:

”I och med detta avtal upphör alla krav föreningen ställt på TS vad gäller extra slitage och liknande avseende tiden 2017–2020. Ingen annan ersättning för den tiden kan heller krävas.”

Hela det stycket är förstås mumbo-jumbo eftersom att de rimligen inte kan ställa några krav nu heller, men det kan ju ändå vara skönt att få det svart på vitt att det är ur världen.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som det troligen gäller är att en överenskommelse enligt anläggningslagen 43 § mellan dig och samfällighetsföreningen. Läs Lantmäteriets sida om detta:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...aggning-enligt-43--anlaggningslagen/#faq=0754

Titta särskilt på ansökningsblanketten som du och föreningen fyller i om ni kommer överens om din fastighets anslutning. Den tar upp alla punkter som ni måste vara överens om. Mötet bygger således rimligen på en gemensam genomgång och diskussion kring punkterna i blanketten:

https://www.lantmateriet.se/globalassets/blanketter/blankett-43-al_slutgiltig.pdf

Begär också:
1. Anläggningsbeslutet för GAn. (Här kan du se vad det gäller. Du vill ju veta vad du ansluter din fastighet till.)
2. Föreningens stadgar. (Kolla att allt ser vettigt ut och att de följer stadgarna.)
3. Senaste årsmötesprotokoll. (Kolla att styrelsen är vald som de uppger så att de verkligen kan företräda föreningen.)
4. Eventuellt konstituerande styrelsemötesprotokoll. (se ovan.)
 
  • Gilla
antett och 6 till
  • Laddar…
Jag fråga om jag kunde få läsa förslag och detta kom tillsammans med 3st bifogade PDF.

"Hej igen!
Ordförandes förslag till beslut är att ni får samma andelstal som
intilliggande fastigheter fått från Lantmäteriet (vägnamn husnummer) dvs 123 och att ni betalar samma anslutningsavgift som den nytillkomna fastigheten på "granne" (också uträknat av lantmäteriet) dvs 15.900 kr samt kostnad för registrering hos Lantmäteriet 1800 kr då er fastighet har störst nytta av anslutningen. Bifogar del av lantmäteribeslutet angående anslutning till (områdets namn) Ga9 för fastigheten mitt emot som bilaga.


Andelstalen kan ändras på fyra olika sätt:
1. Samfällighetsföreningens styrelse har befogenheten att ändra andelstal i vissa fall.
Använd blanketten Ändring av andelstal (24a AL) (pdf). Styrelsens beslut gäller först då Lantmäteriet registrerat nya andelstal.
2. Samfällighetsföreningens styrelse kommer överens med en fastighetsägare om nytt andelstal. Det kan ske även när en fastighet ska gå med eller lämna en gemensamhetsanläggning.
Använd blanketten Överenskommelse om ändrat andelstal (43 AL) (pdf). 3. Överenskommelsen gäller först då den godkänts och registreras av
Lantmäteriet.
Läs mer om överenskommelse om andelstal i gemensamhetsanläggning enligt 43 § anläggningslagen.
3. Andelstalen ändras genom en ny anläggningsförrättning.
Använd blanketten Lantmäteriförrättning, ansökan (pdf).
4. Andelstalen ändras genom att fastighetsindelningen har ändrats i samband med en lantmäteriförrättning. "
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Det var väl inga direkt oskäliga villkor, även om det inte var gratis. Skulle nog ändå försöka bli av med den gamla slaskfrågan med extraslitaget i samma veva.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl inga direkt oskäliga villkor, även om det inte var gratis. Skulle nog ändå försöka bli av med den gamla slaskfrågan med extraslitaget i samma veva.
Nä i mina ögon som lekmann såg det bra ut. Jag läste de PDF hon skicka och ser inget konstigt där :thinking: vi åker dit idag och försöker inte brusa upp och ska ta upp den ursprungliga fråga (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, ser rimligt ut.
 
Hemmakatten
Håller inte riktigt med. 16tkr för något som föreningen ändå alltid tidigare betalat underhåll för... Nja, jag skulle INTE skriva på några handlingar idag.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.