Kan du redovisa hur grannens avgift beräknats av LM? Du borde ändå kolla så att det inte skiljer sig väsentligt från dina förutsättningar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller inte riktigt med. 16tkr för något som föreningen ändå alltid tidigare betalat underhåll för... Nja, jag skulle INTE skriva på några handlingar idag.
Det är just därför som man enligt anläggningslagen betalar en ersättning till de samfällda ägarna av gemensamhetsanläggningen, för att de ägarna har betalt in en massa pengar för att hålla väganläggningen i körbart skick och TS inte kan hoppa på senare och få det hela gratis.

Om beloppet ska vara t ex 5000 kr eller 50 000 kr beror på hur mycket medel som föreningen har sparat samt skicket på vägen (framtida användbarhet). Man ska komma överens om ett belopp som inte är uppenbart oskäligt när Lantmäteriet granskar det.

Jag utgår från att föreningen presenterar sitt underlag för detta belopp för TS.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Kan du redovisa hur grannens avgift beräknats av LM? Du borde ändå kolla så att det inte skiljer sig väsentligt från dina förutsättningar.
Bra poäng! En del av underlaget för vad som ska betalas in är ju hur mycket tillgångar föreningen har. Har t ex föreningen lägre tillgångar idag än när grannen anslöts och väganläggningens skick inte är bättre så ska TS betala in mindre. Om vägarna är i sämre skick med samma tillgångar på banken så ska också mindre betalas. Och motsatsen gäller givetvis också om anläggningen eller föreningen är mer värd (om man uttaxerat mer än man har behövt för underhållet se grannen anslöts).
 
Hemmakatten
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är just därför som man enligt anläggningslagen betalar en ersättning till de samfällda ägarna av gemensamhetsanläggningen, för att de ägarna har betalt in en massa pengar för att hålla väganläggningen i körbart skick och TS inte kan hoppa på senare och få det hela gratis.
Just därför. Känner till flera/många samfälligheter där nytillkomna fastigheter inte har betalt något för att bli medlem, utan enbart gängse årsavgift. Och det trots att föreningarna justerat andelslägenhet hos LM.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Just därför. Känner till flera/många samfälligheter där nytillkomna fastigheter inte har betalt något för att bli medlem, utan enbart gängse årsavgift. Och det trots att föreningarna justerat andelslägenhet hos LM.
"Just därför?" Kan du utveckla detta, jag förstår inte vad du menar.

Jag känner också till sådana fall där inget har betalats (för ett antal år sedan). Men det är inte enligt anläggningslagen. Nu på senare år har Lantmäteriet styrt upp sina rutiner och de har en standardiserad blankett där du måste fylla i ett belopp. Det är nog inte enkelt att hitta en lantmätare som vill bryta mot anläggningslagen numera. Det är ju enklare att bryta mot lagen när man inte kan den och alla andra också bryter mot den.
 
ser nu att den fastighet som vi skall likställas med har fått dessa handlingar utskrivna 2019-03-28, det är ju ändå en ansenlig tid sedan.

Tänkte köra en liten fuling idag. Istället för att gå ner och brusa upp eller göra något dumt och ställa till det så får frugan åka dit, säga att jag tyvärr inte hunnit dit för jag jobbar övertid och be få med VÅRAT förslag hem så vi kan läsa det i lugn och ro och återkomma innan veckan är slut om vi accepterar eller nekar förslaget.

Dom kan väll inte hindra oss från att få med förslaget och läsa igenom det innan det skickas in? kan dom skicka in det utan vårat godkännande?

sedan är jag fortfarande lite nyfiken, hur påverkar detta våran ursprungskonflikt? Vi vill ju gå med och betala avgiften för skötsel som alla andra och jag kan fortfarande tänka mej hjälpa till lite extra med underhåll osv med typ pothål mm för att själv få åka på en fin väg, men vi vill ju fortfarande inte ge förreningen en ny väg på våran bekostnad. nu upptäckte vi under semestern och lediga dagar att det åker ca.4-5 lastbilar om dagen förbi oss till verksamheten och industrin nedanför, vägen gjordes iordning för 10år sedan och detta ger om man räknar på 4 om dagen = 20 i veckan x 45v om året = 900 lastbilar x 10 år 9000 lastbilar som slitit på vägen + alla bilar. Känns inte rimligt att vi skall göra en ny väg på våran bekostnad för den fyllning vi utförde på tomten. Och vad kommer en eventuell anslutning till föreningen göra för det utgångsläget? kommer dom få en annan laglig rätt att pressa oss enligt någon pragraf eller kan jag stå fast vid min ståndpunkt att vi inte skall betala för en ny väg på enskilt konto?
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Dom kan väll inte hindra oss från att få med förslaget och läsa igenom det innan det skickas in? kan dom skicka in det utan vårat godkännande?
Som sagts tidigare kan som inte tvinga in er i föreningen med mindre än att det sker en förättning av LM, vilket blir dyrt för alla parter och inte är önskvärt. Att ni och styrelsen skriver på är för att spara in en förättning. Så givetvis ska ni ta hem och läsa igenom allt, inklusive föreningens bokslut. Så ni vet hur ekonomin med ev lån o skulder ser ut. Men om LM beräknade detta för en granne som ligger intill er fastighet för 1,5 år sedan så har jag svårt att se att det skulle vara någon större skillnad nu. Om inget drastiskt har skett med underhåll eller ekonomi.

Är industrifastigheten medlem? De lär stå för en stor del av slitaget framöver. Hur ett medlemskap idag påverkar historiska krav vet jag dock inte.
 
  • Gilla
mehe och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Be att få se avtalet föreningen har med "industrin". Självklart borde de vara med och betala.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Och vad kommer en eventuell anslutning till föreningen göra för det utgångsläget? kommer dom få en annan laglig rätt att pressa oss enligt någon pragraf eller kan jag stå fast vid min ståndpunkt att vi inte skall betala för en ny väg på enskilt konto?
Detta känns som den springande punkten. Har du koll på det? Har det inte varit uppe i tråden innan? Om du varit medlem så.... eller föll det på att de inte hade besiktigat vägen innan ditt slitage ägde rum?
 
Claes Sörmland
T Tompa01 skrev:
Som sagts tidigare kan som inte tvinga in er i föreningen med mindre än att det sker en förättning av LM, vilket blir dyrt för alla parter och inte är önskvärt. Att ni och styrelsen skriver på är för att spara in en förättning. Så givetvis ska ni ta hem och läsa igenom allt, inklusive föreningens bokslut. Så ni vet hur ekonomin med ev lån o skulder ser ut. Men om LM beräknade detta för en granne som ligger intill er fastighet för 1,5 år sedan så har jag svårt att se att det skulle vara någon större skillnad nu. Om inget drastiskt har skett med underhåll eller ekonomi.

Är industrifastigheten medlem? De lär stå för en stor del av slitaget framöver. Hur ett medlemskap idag påverkar historiska krav vet jag dock inte.

Håller med. Begär allt material om föreningen före ni kommer överens om en anslutning.

Men det är inte Lantmäteriet som har kommit fram till beloppet som grannen betalade för anslutning utan det var en överenskommelse mellan föreningen och grannen. Lantmäteriet kollade bara att beloppet inte var uppenbart oskäligt innan de fattade sitt beslut att ansluta grannen.

Det TS ska fråga efter är underlaget som ledde till att grannen betalade ett visst belopp. Det är ju underlaget som ska ligga till grund för vad TS ska betala - d v s sakomständigheterna kring föreningens förmögenhet och vägarnas värde - inte summan som sådan. Är allt samma ett år senare så är det skäligt att TS betalar samma summa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vägarna är i sämre skick med samma tillgångar på banken så ska också mindre betalas.
Ja men det vet du väl att de är!? TS har ju kört skiten ur vägarna under sitt bygge!





(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)
 
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
Frugan var nere och hämtade ansökan nu så ska läsa den, men dom var på henne direkt. Nu säger dom att vår brevlåda står för nära vägen. Den står 0,5m in på vår tomt från gränsen. Dom säger att vi inte får nyttja 2m från vägen? kan detta verkligen stämma? Ska det vara 2m från vägen får vi anlägga en egen fil från vägen för att brevbäraren ska komma intill :thinking: får jag inte bygga ett staket närmre än 2m från vägen? om så är fallet har vi placerat huset för nära vägen då 1/3 av framsidan kommer försvinna till ingenting. Vi har förstått att 0,5m skall vara det man "inte får" använda :oops:
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Från diskussion om 15 tusen, till en diskussion om 1,5 meter.(y)

Nä, men allvarligt. Låt det ta tid, kolla igenom deras förslag och om det inte verkar oskäligt så slå till.

Alternativt tacka nej till att bli medlem, och sedan hävda servitut. Då kanske det blir uppstyrt en gång för alla av LM. Jag är inte säker på att din väg ingick i den ursprungliga anläggningen...

Visst, det kan bli billigare för alla att inte blanda in LM, men ibland så kanske det är värt det?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bli medlem. Prata med dina grannar. Byt ut styrelsen på nästa årsmöte. Vad är detta för fragglar som sitter där?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.