A Alexn72 skrev:
Tänk på att vägen måste kunna snöskottas på vintern. Om du sätter ett staket 50cm från vägen innebär att det kommer bli mos.
Men som det ser ut fotot så går det med fördel att vinkla bladet åt vänster istället. Så gör dom hos mig, kommunal plogning iofs, men plog som plog.
Staket är f.ö. mer tåliga än man kan tro(om dom byggs rätt). Finns ett trästaket på baksidan hos mig(inte mitt staket) som dom plogat mot i minst 15år, och det har aldrig gått sönder. Det står f.ö. knappa decimetern ifrån vägen :)
 
L Lucif3r skrev:
Men som det ser ut fotot så går det med fördel att vinkla bladet åt vänster istället. Så gör dom hos mig, kommunal plogning iofs, men plog som plog.
Staket är f.ö. mer tåliga än man kan tro(om dom byggs rätt). Finns ett trästaket på baksidan hos mig(inte mitt staket) som dom plogat mot i minst 15år, och det har aldrig gått sönder. Det står f.ö. knappa decimetern ifrån vägen :)
Att det går att vinkla bladet åt vänster är bra men det fråntar inte skyldigheten att vägområdet ska vara just vägområde.
Om en i föreningen sitter bakom ratten på skottaren så kommer definitivt staketet bli mos på första repan:rofl:
 
Frågan är ju var vägområdet ska finnas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kolla om föreningen är medlem i Riksförbundet Enskilda Vägar. De har rådgivning gratis för sina medlemmar och kan hantera tvister av just den här sorten på ett objektivt sätt.

Det finns två saker att tänka på:
1. Du är skyldig som fastighetsägare att gå med i samfälligheten. Om din fastighet är befintlig borde detta redan vara avklarat när GA:n bildades eller fastigheten bildades. Lantmäteriet brukar vara väldigt noga med den detaljen. Jag förmodar att du redan kollat med LM vad som finns i fastighetsregistret.

Om det är en nybildad fastighet borde det finnas med i Lantmäteriförrättningen av precis samma anledning. Anslutningsavgiften ska motsvara din andel av föreningens nettotillgångar. Den räknas ut genom att de bokförda tillgångarna delas med samtliga andelar och sedan gångas med det antal andelar du har.

2. Vägen ska återställas till samma skick som den var innan ni började slita onormalt mycket på den. Finns det inte en besiktning på vilket skick den var innan ni började era transporter kan man gå till en schablonkostnad för varje lass som körts. Jag minns inte summan i huvudet, men REV bör kunna hjälpa er med att räkna ut en bra schablon.

Tänk på att en samfällighetsförening har vissa befogenheter och en rättsställning som andra föreningar inte har. Med det följer också att en hel del beslut (som uttaxering, anslutningsavgifter etc) kan överklagas till Mark- och Miljödomstolen.
 
Som ni ser svänger vägen vänster eftet oss, detta gör att plogen MÅSTE stå åt vänster när man svänger. Står den åt höger och man svänger vänster försvinner plogytan och man kommer göra ett sträck i svängen istället för att ploga den. Förutsatt att den som plogar vet vad han håller på med.

Vägens gräns och vår tomtgräns är samma. Huset är placerat 6m från väg då detta var ett krav från kommun. Brevlådans front är placerad 5,5m från fasad på huset.

När vattenfall skulle gräva elkabel tänkte dom gräva den 0,5-1m in på vår fastighet för att inte gräva i vägområdet som dom inte fick tillåtelse av från vägförreningen om inte vi gjorde en ny väg innan.

Vem ska man ringa för att ta reda på detta?
 
rogerik rogerik skrev:
Kolla om föreningen är medlem i Riksförbundet Enskilda Vägar. De har rådgivning gratis för sina medlemmar och kan hantera tvister av just den här sorten på ett objektivt sätt.

Det finns två saker att tänka på:
1. Du är skyldig som fastighetsägare att gå med i samfälligheten. Om din fastighet är befintlig borde detta redan vara avklarat när GA:n bildades eller fastigheten bildades. Lantmäteriet brukar vara väldigt noga med den detaljen. Jag förmodar att du redan kollat med LM vad som finns i fastighetsregistret.

Om det är en nybildad fastighet borde det finnas med i Lantmäteriförrättningen av precis samma anledning. Anslutningsavgiften ska motsvara din andel av föreningens nettotillgångar. Den räknas ut genom att de bokförda tillgångarna delas med samtliga andelar och sedan gångas med det antal andelar du har.

2. Vägen ska återställas till samma skick som den var innan ni började slita onormalt mycket på den. Finns det inte en besiktning på vilket skick den var innan ni började era transporter kan man gå till en schablonkostnad för varje lass som körts. Jag minns inte summan i huvudet, men REV bör kunna hjälpa er med att räkna ut en bra schablon.

Tänk på att en samfällighetsförening har vissa befogenheter och en rättsställning som andra föreningar inte har. Med det följer också att en hel del beslut (som uttaxering, anslutningsavgifter etc) kan överklagas till Mark- och Miljödomstolen.

hur ser man på att vi redan har betalt för dom åtgärder som vi var överens om? Kan jag göra förreningen återbetalningskyldig för dessa åtgärder om dom gör mej betalningsskyldig enligt schablon? Vi var ju överens tills vi plötsligt inte längre var överens och det var efter dom åtgärder vi var överens om :thinking: Vi anser ju att vi redan betalt för det slitage vi orsaka i form av nytt dike, ny sväng osv.. sedan efter vände dom det till att vi lagat skador men inte betalat för slitage. Överenskommelsen vara att vi utför dessa åtgärder sedan är det bra. Vill man grusa om mm. så hjälper vi gärna till i form av gratis transporter osv men dom får stå för material, det var den första överenskommelse vi hade
 
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Vem ska man ringa för att ta reda på detta?
Det finns ingen att ringa utan det avgörs av anläggningsbeslutet för väganläggningen (GA:n). En väg kan vara hur smal och dålig som helst eller hur bred och bra som helst. Så läs anläggningsbeslutet för GA:n. Det kan du få från Lantmäteriet, ring dem eller emaila så skickar de en PDF. Om du har en granne som är ansluten så får det också bra för grannen att logga in på Min Fastighet hos Lantmäteriet med BankID. Där finns anläggningsbeslutet att titta på.

Så här skriver Trafikverket om frågan:

Utdrag ur dokument om ansvar för växtlighet längs väg, blått markerat om röjning till tomtgräns.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/

Som det ser ut idag så verkar ju detta vara vägområdet i praktiken:

Grusväg mellan hus med en pil som visar vägområdet. Dimmig morgon, sopkärl vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen att ringa utan det avgörs av anläggningsbeslutet för väganläggningen (GA:n). En väg kan vara hur smal och dålig som helst eller hur bred och bra som helst. Så läs anläggningsbeslutet för GA:n. Det kan du få från Lantmäteriet, ring dem eller emaila så skickar de en PDF. Om du har en granne som är ansluten så får det också bra för grannen att logga in på Min Fastighet hos Lantmäteriet med BankID. Där finns anläggningsbeslutet att titta på.

Så här skriver Trafikverket om frågan:

[bild]
[länk]

Som det ser ut idag så verkar ju detta vara vägområdet i praktiken:

[bild]
Att det ser ut som det gör idag är pga oss när vi gjorde tomten. Du ser den ljusare linjen ca. 1 soptunnas bredd bakom pilen till höger, där började skogen innan vi gjorde något. Du ser även längst bak i bild på höger sida den växtlighet som vi inte rört då det inte är våran fastighet, det är den linje som alltid varit tidigare. på andra sidan började berget/skog nedanför deras slänt, alltså var sluttningen på berget nästan på samma ställe som deras konstgjorda slänt idag. Och diket var igentligen bara en fåra som bildats när vatten runnit mellan vägen och berget men inget ordentligt dike. Idag är det ett grävt dike på den sidan hela vägen ner till en liten bäck som ligger bakom den fastigheten.

Men våran tanke med allt är typ så du ritat, vägen är bredare idag än den någonsin varit, Vi håller oss "gott och väl" på vår mark med staket, brevlåda, soptunnor mm. och snön förstår jag inte hur den inte skulle få plats. Har en känsla av att vi kommer få ploga fram våra bilar medans grannarna kommer ha rena fina utfarter i framtiden :sleep:
 
Rött är så bred vägen var tidigare om du inte ville köra in i träd eller berg. Och jag antar att bilar kört i mitten och det röda är så brett men plogat.

Den blå linjer är typ där vi tänkt placera staket.

Vi äger lite förbi den röda linjen mot väg till om man ska gå efter LM och gps-utsättning baserat på LM.
 
  • Grusväg med röda och blå linjer som markerar tidigare vägkant och tänkt staketplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Har följt hela denna tråd ända från din början. Håller absolut med dig i sak men detta har blivit någon slags aggressiv känsla och attack från ordföranden och till följd av hennes agerande även från styrelsen.

Har själv sett liknande agerande. Flera har flyttat från området pga ren mobbning från styrelsens sida. Tyvärr kommer du aldrig att få helt rätt. Det skulle bli en sådan stor prestigeförlust från ordföranden som hon aldrig frivilligt kommer gå med på.

Försök tänka efter i lugn och ro, och låt det ta tid, vilka strider/felaktigheter du kan tänka dig att stå ut med. Koncentrera dig på ett fåtal och viktigt att du arbetar på att bli accepterad och vän/bekant med så många grannar som möjligt.

Håll naturligtvis all konversation skriftlig, eller spela in, med styrelsen. Fundera på vad det minsta du kan gå med på vad gäller vägen. Du kommer att förlora pengar, tänk igenom vad din gräns går.

Ni planerar ju att bo här länge, så försök lägga ner tvisten så fort som möjligt. Att gå omkring och ha ont i huvudet och magen i flera år är det inte värt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jävla tråd!!! hatten av till TS att han inte har gått bananas med Obersturmführer aka ordförande.

Jag hoppas att allt ordnar sig dock förefaller det som att mininazisten inte kommer ge sig i första taget.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Den uppgift jag fick via rev kring vägområde och fastighetsgräns var att om anläggningsbeslutet inte definierar att vägområde går in på fastigheterna har vägsamf. Inget där att göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
Det stämmer, om samfälligheten inte belastar fastigheten (på samma sätt som servitut), finns det inget vägområde på din fastighet.
Vid statliga vägar finns det ett vägområde som kan sträcka sig över fastighetsgränser. Det funkar inte på samma sätt för gator och enskilda vägar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Som ni ser svänger vägen vänster eftet oss, detta gör att plogen MÅSTE stå åt vänster när man svänger. Står den åt höger och man svänger vänster försvinner plogytan och man kommer göra ett sträck i svängen istället för att ploga den. Förutsatt att den som plogar vet vad han håller på med.
Ingen åsikt om ditt problem men jag är nyfiken varför plogen måste stå åt vänster. Har aldrig nånsin sett nån som inte plogar åt samma sida som denne kör på, alltså höger. Ja förutom på 70-talet då det var v-plogar som sprutade åt båda håll.
 
Svänger vägen vänster och plogen står åt höger så blir plogbredden smalare genom kurvan. Är det en riktigt skarp kurva kanske du halverar den plogade bredden. Inte nog med att du inte plogar brett nog för bilar att köra där, du kör dessutom över den oplogade snön med plogbilen vilket ju är onödigt. Står plogen åt samma håll som vägen svänger blir plogbredden bredare.
Gör man så på en "normal" tvåfilig väg får du en snövall i mitten vilket kanske inte är så bra, men på en sådan här smal väg funkar det utmärkt att vrida över bladet mot innerkurvan.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.