SlamFreddan SlamFreddan skrev:
får jag inte bygga ett staket närmre än 2m från vägen?
Det beror på hur stort vägområdet är, det kan mycket väl sträcka sig två meter utanför vägen för att ha plats för diken och snöröjning exempelvis. En enstaka brevlåda är väl sällan ett problem, men staketet kan ju absolut vara det. Hur ser det ut hos grannarna?

Edit: blev ju inte alls rätt film det där. Midvinterduell skulle det vara.
https://www.oppetarkiv.se/video/3710534/midvinterduell-midvinterduell
 
M -MH- skrev:
Från diskussion om 15 tusen, till en diskussion om 1,5 meter.(y)

Nä, men allvarligt. Låt det ta tid, kolla igenom deras förslag och om det inte verkar oskäligt så slå till.

Alternativt tacka nej till att bli medlem, och sedan hävda servitut. Då kanske det blir uppstyrt en gång för alla av LM. Jag är inte säker på att din väg ingick i den ursprungliga anläggningen...

Visst, det kan bli billigare för alla att inte blanda in LM, men ibland så kanske det är värt det?
Här är det högt och lågt, mest för att jag tänder till när jag tycker något är dumt :geek:

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på hur stort vägområdet är, det kan mycket väl sträcka sig två meter utanför vägen för att ha plats för diken och snöröjning exempelvis. En enstaka brevlåda är väl sällan ett problem, men staketet kan ju absolut vara det. Hur ser det ut hos grannarna?

Edit: blev ju inte alls rätt film det där. Midvinterduell skulle det vara.
[länk]
Vägen är bombarderad mot ett dike på motsatt sida vägen, det dike vi gjorde iordning efter överenskommelsen med styrelsen. Diket är ca,1,5-2m brett sedan är det en slänt upp till grannens på 2m med 45 graders lutning. som gammal plogare ser jag ingen anledning att vrida plogen mot vårt håll då du ska trycka snön mot vägen lutning i en vänstersväng. direkt efter vårat ligger dessutom nästa grannes infart så trycker dom det mot vårat trycker dom även det på deras infart om dom inte är vansinnigt snabba på att svänga över plogen för att plötsligt trycka snön med vägens fall ner i diket bort från alla.

Såg även "förslaget" nu, Dom skickade med frugan blanketten som skall skickas in. inget annat. 3 sidor där man skall fylla i namn och vem som ska betala. på en punkt står det "Ersättning: Uppgift om ersättning är obligatorisk, se separat redogörelse för ersättningsberäkning"

Vi har inte fått någon redogörelse ingenting.

Kan inte någon av er komma hit och styra upp detta, Jag betalar :geek:
 
  • Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Såg även "förslaget" nu, Dom skickade med frugan blanketten som skall skickas in. inget annat. 3 sidor där man skall fylla i namn och vem som ska betala. på en punkt står det "Ersättning: Uppgift om ersättning är obligatorisk, se separat redogörelse för ersättningsberäkning"

Vi har inte fått någon redogörelse ingenting.
Vänta en månad och fråga sedan efter deras förslag till redogörelse för ersättningsberäkning. Håll det lågaffektivt.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Kan inte någon av er komma hit och styra upp detta
Skulle gärna, men är tyvärr strängt upptagen med att sitta i skogen och inte se några rådjur.

För övrigt lät ju inställningen till vägområdet löjligt anal då, givet din beskrivning. Inte helt oväntat förstås.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle gärna, men är tyvärr strängt upptagen med att sitta i skogen och inte se några rådjur.

För övrigt lät ju inställningen till vägområdet löjligt anal då, givet din beskrivning. Inte helt oväntat förstås.
Det du håller på med var precis det vi ville göra i lugn och ro utan den här soppan, Sitta och undra vart fan rådjuren är :love:

Nu blev jag precis ännu mer upprörd. Dom var på frugan spydigt om att få papper på vårat material igen som vi skickat in till möljö och hälsa för vi håller tydligen på med miljöbrott och förstört deras "vattendrag". Dessutom har dom spydigt sagt att "det kan väll vara ganska skönt att köra på en väg som man faktiskt får använda"

Vad jag minns har vi redan kommit fram till efter forskning från er att dom får statligt bidrag och att det därmed är en allmän väg och dessutom har vi servitut på vägen.

Som ni säger, jag får låta detta vila en månad och bolla med er för jag blir bara argare och argare just nu :mad: dels för att jag tycker dom beter sej som rövhål och dels för att jag inte riktigt har koll på allt som kommer fram under resans gång.

Tack igen för att ni gör ert bästa och rättar in mej på rätt spår (y)
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Är det en samfällighet med egen fastighet för vägen brukar den innefatta hela vägområdet. Dvs, fastighetsgränsen sammanfaller med tomtgränsen. Brevlådor brukar inte vara något problem att ha inom vägområdet. Men staket ska ju inte finnas där. Kan det vara så att vägen hamnat snett på vägområdet? Det kan de ju inte hävda att det knuffar er tomtgräns i så fall.
 
Om vägen är bombarderad, förstår jag att du måste betala lagning!:surprised:

Eller menar du bomberad? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 7 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om vägen är bombarderad, förstår jag att du måste betala lagning!:surprised:

Eller menar du bomberad? ;)
Mopsa inte upp dej här nu :love:
 
  • Haha
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ang. brevlådan.... Är inte det posten som bestämmer vart dom ska sitta? :thinking: Eller rättare sagt, hur långt in/ut från gränsen dom ska sitta. Känns ju rätt bakvänt att flytta lådan så det blir omständigare än det behöver vara för brevbäraren.

Jag vet inte om det är det här som gäller även hos dig dock.. https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-villor-och-radhus
Men det är just stycket "lätt att nå postlådan" jag hakar upp mig lite på.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut på vägen, brevlådan är vid soptunnorna och staket är tänkt att byggas i samma led som mitten/bakkant brevlåda och hela framsidan. Fronten på brevlådan står 50cm från tomtgräns. Jag ser inte problemet mer än gnäll för att det skall gnällas :thinking:
 
  • Grusväg med brevlåda och soptunnor vid en tomtgräns, hus i bakgrunden, disigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det kan ha varit ett misstag att skicka frun, om det är du som hittills har haft diskussionen. Intentionen va ju rätt, att inte tvingas in i ett hörn, men det lästes nog av styrelsen på ett annat sätt.

Givet att det verkar vara dags att ni kommer överens kanske du ska föreslå att ni avsätter en halvdag du och ordf. för att gå igenom alla utestående frågor en gång för alla. Ni får ner på papper alla frågor ni inte kommer överens om och varför. Dessa bör kunna lösas mycket snabbare om ni är överens om vad själva problemen är.
 
Tänk på att vägen måste kunna snöskottas på vintern. Om du sätter ett staket 50cm från vägen innebär att det kommer bli mos.
Jag har inte exakt koll på vilka mått som gäller men jag hade kollat hur det ser ut hos övriga längs vägen.
Ett annat tips är att sätta brevlådan på en arm som gör att du kan svinga undan brevlådan. Men åter igen kolla hur de andra satt sina brevlådor
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tror det kan ha varit ett misstag att skicka frun, om det är du som hittills har haft diskussionen. Intentionen va ju rätt, att inte tvingas in i ett hörn, men det lästes nog av styrelsen på ett annat sätt.

Givet att det verkar vara dags att ni kommer överens kanske du ska föreslå att ni avsätter en halvdag du och ordf. för att gå igenom alla utestående frågor en gång för alla. Ni får ner på papper alla frågor ni inte kommer överens om och varför. Dessa bör kunna lösas mycket snabbare om ni är överens om vad själva problemen är.
Hittills har väl alla inviter om ett sådant möte avstyrts av ordföranden?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Såhär ser det ut på vägen, brevlådan är vid soptunnorna och staket är tänkt att byggas i samma led som mitten/bakkant brevlåda och hela framsidan. Fronten på brevlådan står 50cm från tomtgräns. Jag ser inte problemet mer än gnäll för att det skall gnällas :thinking:
Ser inte heller problemet men eftersom dom gnäller kan du kanske göra det enkelt för dig (tills staketet ska upp). Sätt brevlådan på en ställning som sitter på en lastpall, då är den flyttbar och kan stå ”i diket” utan att det påverkar något.
 
A Alexn72 skrev:
Ett annat tips är att sätta brevlådan på en arm som gör att du kan svinga undan brevlådan. Men åter igen kolla hur de andra satt sina brevlådor
Kontroller speciellt hur det ser ut hos ordförande och övriga styrelsemedlemmar, om du vet var de bor, när det gäller brevlådans placering.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.