Nu hängde jag inte med de sista..

Skall det stå på LM Mina sidor att vår fastighet har en last av typen vägområde? För det har jag ringt och frågat, de finns inga servitut eller laster på vår fastighet. Det ända LM kan hitta är att vi har servitut på badplats, båtplats och vägen annars finns inget registrerat hos dom.

Och vad innebär det vi pratar om nu i frågan? Om det inte finns en last? :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med.

Och det ska stå i anläggningsbeslutet för GAn vilka fastigheter som belastas av den, d v s på vems fastighet GAn tar utrymme. D v s om allt är rätt bokfört korrekt så ska det stå i fastighetsregistret om GA:n ligger på TS mark. Bara att logga in på Min fastighet och kolla. (Sen finns ju möjlighet att TS fastighet har styckats av från en större fastighet efter att GA:n bildats och att Lantmätaren missade detta vid avstyckningen. Men det är ett undantag.)

EDIT: Tvåa på den bollen ser jag nu.
En viktig sak att känna till är att om en fastighet både har andel i en gemensamhetsanläggning samt är belastad av anläggningens område, då registreras det inte som en last i fastighetsregistret. Man får istället vända sig till anläggningsbeslutet.

Det är bara fastigheter som är enbart belastade av en gemensamhetsanläggning, alltså sådana som inte själva har andel i gemensamhetsanläggningen, som får särskilt registrerad last på sig i fastighetsregistret. Detta är enligt HFR (handbok fastighetsregistret).

Man ska också alltid ha med sig i att fastighetsregistret med tillhörande digitala registerkarta är ett "tittskåp". Det är inte fullständigt i alla avseenden.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Nu hängde jag inte med de sista..

Skall det stå på LM Mina sidor att vår fastighet har en last av typen vägområde? För det har jag ringt och frågat, de finns inga servitut eller laster på vår fastighet. Det ända LM kan hitta är att vi har servitut på badplats, båtplats och vägen annars finns inget registrerat hos dom.

Och vad innebär det vi pratar om nu i frågan? Om det inte finns en last? :thinking:
Ja det borde stå där. Eventuellt kan det ha missats att föra in det korrekt i fastighetsregistret. Men då står din fastighet (eller dess juridiska föregångare) listad i anläggningsbeslutet för GAn.
 
Så det vi menar här är att jag måste be få anläggningsbeslutet och står det inget där om vägområde så är mina 50cm ok? Står det 1m eller 2m eller 3m så får jag snällt flytta bak allt till detta angivna mått?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Lite så. Men då måste man ju också reda ut med vilken rätt din fastighet fått ett intrång på sig från vägen. Då den inte är med som ägarfastighet i gemensamhetsanläggningen vore det konstigt om gemensamhetsanläggningen kunnat göra intrång på fastigheten.

Å andra sidan är det väl en gammal riks-/länsväg om jag minns rätt, så vägområdet kanske är mycket äldre än gemensamhetsanläggningen.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan är det väl en gammal riks-/länsväg om jag minns rätt, så vägområdet kanske är mycket äldre än gemensamhetsanläggningen.
Risken är ju att det står "befintlig väg" i anläggningsbeslutet. Då gäller det att lista ut hur vägen och dess vägområde såg ut vid det tillfället. Antar jag? Men trots detta borde det stå i anläggningsbeslutet att den gemensamhetsanläggningen belastar TS fastighet. Här är ett exempel från ett anläggningsbeslut 2000:

Utdrag från ett anläggningsbeslut dokument som angår upplåtelse av utrymme för fastigheter med överstrukna delar.

Har inget utrymme upplåtits på TS fastighet så har det inte. Då får vägföreningen hålla sig därifrån.
 
Om det visar sej vara fallet att dom inte har på vår tomt att göra kan man ju alltid komma överens om att dom får utnyttja dom 50cm vi räknat med ändå, för att vara snäll ;) finns de något som säger något annat är det ju bara anpassa sej utan gnäll. Jag ska ta tag i detta imorgon och försöka få fram anläggningen och vad som står.

Vem vet, vinner hon denna striden kanske striden är över sen :surprised: eller så ger de vatten på hennes kvarn och vi kommer få ett helvete sen :sweat:
 
Tror vi pratat om detta innan men det är under denna flik de borde stå något antar jag?
 
  • Skärmdump från en webbplats som visar avsnittet 'Avtalsrättigheter' och 'Åtgärd' för en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligare under fliken rättigheter. Tror att avtalsservitut kommer upp där du är, medan officialservitut kommer under rättigheter, typ såhär:
Skärmdump från Lantmäteriets webbplats som visar information om rättigheter och servitut för fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Troligare under fliken rättigheter. Tror att avtalsservitut kommer upp där du är, medan officialservitut kommer under rättigheter, typ såhär:
[bild]
 
  • Skärmdump av en webbsida för fastighetsinformation med markerade fält för lagfart och belopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som det står, kolla anläggningsbeslutet för GAn:

Skärmklipp med varningssymbol och texten "Redovisning av rättigheter kan vara ofullständig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan är det väl en gammal riks-/länsväg om jag minns rätt, så vägområdet kanske är mycket äldre än gemensamhetsanläggningen.
Gamla landsvägen mellan Göteborg o Karlskrona.
 
Med risk för att komma lite OT, men det är ju liknande det TS vill göra.. hur får man tag på det anläggningsbeslutet till GA ?

På min fastighet kan jag se att det finns "Andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar" och där är en länk till samfällhighetsföreningen till vägen (där jag mycket riktigt har en andel), och där under fliken "tomtkarta, planer och avtal" kan jag hitta en massa dokument, men ingenting om anläggningsbeslutet. Det finns en förättning gjort på 70-talet men där står det inget nyttigt om regler osv.
 
tommib
Har man namnet på GAt så begär man ut alla handlingar relaterade till det från lantmäteriet eller riksarkivet. Yay offentlighetsprincip!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
där under fliken "tomtkarta, planer och avtal" kan jag hitta en massa dokument, men ingenting om anläggningsbeslutet.
Förrättningshandlingarna som du har hittat innehåller anläggningsbeslutet. Om du tittar på det så innehåller det troligen en massa olika papper, t ex yrkanden från de som begärde förrättningen och protokoll från ett eller flera möten med sakägarna. Det är bakgrunden till beslutet. På ett av dokumenten står det troligen "Beslut" och det är själva anläggningsbeslutet. Hos mig ligger det först i dokumentet så bakvänd kronologi på dokumenten.

GlennB GlennB skrev:
Det finns en förättning gjort på 70-talet men där står det inget nyttigt om regler osv
Förvänta dig inga detaljerade regler i anläggningsbeslutet. De kan finnas där men lantmätare håller det ofta så kort de kan. Det som finns med är vilka som ingår i anläggningen, vad dess ändamål är, vilka fastigheter den belastar (utöver deltagande fastigheter) och om när det gäller väg brukar det stå att man får kvista träd och buskar inom ett visst avstånd från vägen. En karta ingår också ofta för att visa vilka vägar det gäller. Men det är vanligen det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.