Jag tror jag har tillräckligt många inlägg på TS sida för att våga mig på att gissa lite om hur styrelsen sköts och ordförandens roll. Det är förstås bara gissningar, så ta det för vad det är.

jag tror att ordföranden kan vara rätt populär. Det är hennes namn vi sett när saker ska göras (som att beställa grus), så hon driver nog mycket av föreningen genom att själv boka och fixa saker. Det kan jag tänka mig är populärt.

Sen kan hon uppenbarligen lite grann om det hon pratar om. För lite ibland förmodligen, men ändå. Att ni hade mycket transporter på vägen när den var som mjukast och därmed ömtåligast är kanske sant (jag vet inte), men det är i alla fall så jag välvilligt skulle tolka vad hon skrev om att ni körde mycket när vägen var som sämst.

Slutligen tror jag att hon är övertygad om att det är ert (gemensamma) ansvar att återställa vägen till vad hon bedömer/tror/gissar var dess skick innan ni började köra på den. Och nu griper hon efter halmstrån för att lösa fördelningen av kostnaderna med lock och pock.

Jag säger inte att man ska gå på hennes linje, men man kan försöka förstå den. Själv skulle jag kanske hoppas på att man inte behöver lösa frågan om hon eller ni har rätt, utan att man räddas av det faktum att elbolaget snart kommer lösa problemet åt er varför båda sidor skulle kunna låta udda vara jämnt, om nu elbolaget kommer med sådan räddning.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
jag tror att ordföranden kan vara rätt populär. Det är hennes namn vi sett när saker ska göras (som att beställa grus), så hon driver nog mycket av föreningen genom att själv boka och fixa saker. Det kan jag tänka mig är populärt.
Är det inte så det brukar fungera i den här typen av föreningar? De allra flesta vill absolut inte ha några styrelseuppdrag, några tar på sig det av lite olika skäl och så finns det eldsjälarna, som gör massor av saker och sitter på höga poster i evigheter, mest för att de andra är tacksamma för att de slipper?

I just det här fallet känns det som att det dessutom är en person som uppenbarligen har vana av styrelsearbete, men på lite lägre poster. Här är personen dock ordförande, och får "blomma ut" och då är det lätt att det går lite överstyr.

Beroende på styrelsen sammansättning i övrigt kan det förstås också vara så att personen är stark, och i kombination med ordförandeposten blir det i det närmaste en superkraft. Av någon anledning ger en ordförandepost automatiskt väldigt många pålitlighetspoäng bara i sig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Att vägar är som sämst på hösten (och våren, för den delen) kan säkerligen vara sant, det låter logiskt. Vet bara hur krokig (asfalts)vägen vid mig blir på hösten och våren. Rena berg-o-dalbanan :p
"Sämst" är dock ett dåligt ordval tycker jag, känsligast/skörast skulle nog passa bättre, för det är ju det det handlar om.

Att du "inte vill ersätta skadorna" är ju helt åt helsike, iaf baserat på den info vi fått här i tråden. Du har ju hela tiden sagt att du är villig att åtgärda det faktiska slitage du orsakat + ev. hjälpa till med ytterligare åtgärd, medans styrelsen menar på att du ska laga hela vägen så den typ blir som ny.

Förtal var det någon som nämnde.. Ja, det luktar lite åt det hållet. Dom har bokstavligen hängt ut dig som ovillig att göra rätt för dig...

Känns rätt fult av dom att säga att dom "inte lägger sig i hur ni gör upp" men "gör ni inte si eller så så händer detta och det kommer kosta er(grannen) dyrt". :thinking:

Läser man mellan raderna så känns det som att det dom skrev till grannen är typ "huset mitt emot har orsakat stor skada på vägen som han vägrar åtgärda, ni har orsakat liten skada, huset mitt emot ska betala mer än er, så se till att göra upp annars splittrar vi på notan jämnt fördelat"

:sweat:
 
L Lucif3r skrev:
Att vägar är som sämst på hösten (och våren, för den delen) kan säkerligen vara sant, det låter logiskt. Vet bara hur krokig (asfalts)vägen vid mig blir på hösten och våren. Rena berg-o-dalbanan :p
"Sämst" är dock ett dåligt ordval tycker jag, känsligast/skörast skulle nog passa bättre, för det är ju det det handlar om.

Att du "inte vill ersätta skadorna" är ju helt åt helsike, iaf baserat på den info vi fått här i tråden. Du har ju hela tiden sagt att du är villig att åtgärda det faktiska slitage du orsakat + ev. hjälpa till med ytterligare åtgärd, medans styrelsen menar på att du ska laga hela vägen så den typ blir som ny.

Förtal var det någon som nämnde.. Ja, det luktar lite åt det hållet. Dom har bokstavligen hängt ut dig som ovillig att göra rätt för dig...

Känns rätt fult av dom att säga att dom "inte lägger sig i hur ni gör upp" men "gör ni inte si eller så så händer detta och det kommer kosta er(grannen) dyrt". :thinking:

Läser man mellan raderna så känns det som att det dom skrev till grannen är typ "huset mitt emot har orsakat stor skada på vägen som han vägrar åtgärda, ni har orsakat liten skada, huset mitt emot ska betala mer än er, så se till att göra upp annars splittrar vi på notan jämnt fördelat"

:sweat:
Grannen tolkade det precis så, han sa att det känns mest som dom är ute efter dej. Och ja, de känns som de.

Har dom förstått att dom inte har någon laglig väg att så nu försöker dom vända grannar mot mej?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror jag har tillräckligt många inlägg på TS sida för att våga mig på att gissa lite om hur styrelsen sköts och ordförandens roll. Det är förstås bara gissningar, så ta det för vad det är.

jag tror att ordföranden kan vara rätt populär. Det är hennes namn vi sett när saker ska göras (som att beställa grus), så hon driver nog mycket av föreningen genom att själv boka och fixa saker. Det kan jag tänka mig är populärt.

Sen kan hon uppenbarligen lite grann om det hon pratar om. För lite ibland förmodligen, men ändå. Att ni hade mycket transporter på vägen när den var som mjukast och därmed ömtåligast är kanske sant (jag vet inte), men det är i alla fall så jag välvilligt skulle tolka vad hon skrev om att ni körde mycket när vägen var som sämst.

Slutligen tror jag att hon är övertygad om att det är ert (gemensamma) ansvar att återställa vägen till vad hon bedömer/tror/gissar var dess skick innan ni började köra på den. Och nu griper hon efter halmstrån för att lösa fördelningen av kostnaderna med lock och pock.

Jag säger inte att man ska gå på hennes linje, men man kan försöka förstå den. Själv skulle jag kanske hoppas på att man inte behöver lösa frågan om hon eller ni har rätt, utan att man räddas av det faktum att elbolaget snart kommer lösa problemet åt er varför båda sidor skulle kunna låta udda vara jämnt, om nu elbolaget kommer med sådan räddning.
Tror också på något åt det hållet.
Kombinerat med att det är en person som är lagd för att "fixa och prata" fram saker. Men tämligen kass på administrativ formalia och ovan vid att argumentera i sak med själva orden och deras innehåll i detalj. Gissar någon som inte förstår helt hur lite hen förstår heller, för hen brukar ju kunna lösa saker och prata bra med folk...
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
1. Vet inte varför hon säger att vi fått massa betalt?
Talspråk med dialektala(?) inslag.
Har fått betalt = varit den som har betalat/fått betala (alt. den som vi/styrelsen bestämt skulle betala) Lades det inte på något lass som du ordnade fram, eller minns jag fel?
 
R Räknenisse skrev:
Talspråk med dialektala(?) inslag.
Har fått betalt = varit den som har betalat/fått betala (alt. den som vi/styrelsen bestämt skulle betala) Lades det inte på något lass som du ordnade fram, eller minns jag fel?
Jag dikade ur, ordnade en sväng, ordnade alla hål, la på grus på en sträcka. Allt detta efter en vandring med styrelsen där vi kom överems om detta. Tyvärr utan skriftligt, och nu är dom tillbaka igen
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Fortfarande inte svarat på mitt mail men grannen har fått detta sms:

"
Hej igen. Huset mitt emot ditt har kört in flera hundra lastbilar med fylle förutom byggmaterialet, när vägen var som sämst i höstas. Han har fått betalt för massorna men vill inte ersätta körskadorna. Han dikade dock ur vid er fastighet varför vägen klarade din belastning bättre än vad den annars skulle gjort och nu skulle han ha grusat upp en längre bit av vägen. Styrelsen uppfattar att han inte ensam ska stå för hela grusningen då ni andra också kört in med tunga fordon, både massor o byggmaterial. Hur ni gör upp lägger vi oss inte i men kan ni inte komma överens får föreningen laga vägen och debitera er exempelvis en tredjedel var.
Ring om du har frågor kring detta"


1. Vet inte varför hon säger att vi fått massa betalt?
2. När vägen var som sämst. Har den blivit bättre?
3. Skulle ha grusat upp en längre sträcka?

Det är 2 rena lögner och 1 konstigt påstående som lämnas till grannen i ett sms... :thinking:
Var det inte så att du fått betalt för att ta emot massorna och hon ansåg att du därför hade medel mer eller mindre öronmärkta för att bekosta reparationen med?
 
Redigerat:
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Så tolkade jag det också. Viktigt i så fall att vara tydlig med att vad fyllet kostat eller inte kostat är något som inte har med föreningen att göra.
 
  • Gilla
Kinta och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Talspråk med dialektala(?) inslag.
Har fått betalt = varit den som har betalat/fått betala (alt. den som vi/styrelsen bestämt skulle betala) Lades det inte på något lass som du ordnade fram, eller minns jag fel?
Nej, "fått massa betalt" betyder väl att man har fått mycket pengar?
 
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag dikade ur, ordnade en sväng, ordnade alla hål, la på grus på en sträcka. Allt detta efter en vandring med styrelsen där vi kom överems om detta. Tyvärr utan skriftligt, och nu är dom tillbaka igen
Var styrelsen verkligen representerad på detta möte? Jag fick uppfattningen av din beskrivning av gänget som samlades att det var några grannar utmed vägen och den entreprenör som jobbar åt föreningen (styrelsen).
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var styrelsen verkligen representerad på detta möte? Jag fick uppfattningen av din beskrivning av gänget som samlades att det var några grannar utmed vägen och den entreprenör som jobbar åt föreningen (styrelsen).
ja det var 2 från styrelsen, han vi kallar "väghållaren", jag och min "sakkunniga" vän. Sedan skulle representanter från företagen utmed vägen vara med men dom kom aldrig
 
Claes Sörmland
Om dessa verkligen sitter i styrelsen och var ditsända på "officiellt uppdrag" så håller jag med dig om att de har slutit avtal å styrelsen vägnar. Om den sen inte tecknar firma åt föreningen är styrelsens interna problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om dessa verkligen sitter i styrelsen och var ditsända på "officiellt uppdrag" så håller jag med dig om att de har slutit avtal å styrelsen vägnar. Om den sen inte tecknar firma åt föreningen är styrelsens interna problem.

Hej!
Nu samlas vi kl 15 på söndag den 1 december en stund och vandrar från Hällingsjö hus och Woodman utmed Katrineforsliden för att se vad som måste ordnas innan vintern.
Väghållaren sune i Huvdaby sluter upp och övriga som ingår i denna mailkonversation hoppas jag kan komma också.


Med vänliga hälsningar


Tomten
Tel: 0707-222222
via styrelsen Vadets vägsamfällighet


Detta är inbjudan till den rundvandring som resultera i omdikning mm. Namn och nummer utbytt ;) men läser man sista raden där "via styrelsen Vadets vägsamfällighet" måste det väll tolkas som att dom är där för styrelsens räkning?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
För allt i världen! Se till att få med dig din vän som var med då ni gick runt sist. Och spela in allt som sägs, exempelvis med röstmemo på mobilen. (Be gärna din vän att göra det också, så att ni har backup om något strular – en sådan inspelning borde ni ha gjort redan förra gången.) Det är fullt tillåtet att spela in ett samtal om minst en av parterna som deltar i samtalet vet om att det spelas in – och det gör ju du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.