Tråkigt att ni inte kan resonera. Att sladda vägen utan föreningens godkännande tror jag är en dålig idé. Jag tror att du inte bör byta spår. Stå fast vid att du självklart är beredd att betala för ditt slitage på vägen. Det är ju du och föreningen helt överens om att du skall göra. Det ni diskuterar är vilket slitage är just ditt slitage och vilket slitage har medlemmarna stått för. Försök peka på det orimliga i att vägen inte skulle ha slitits alls mellan år 2010 och att du transporterade dina massor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Vad skulle tex hända om jag bara sladdar vägen oavsett vad dom säger? Kan dom säga/göra något efter de? Eller om jag bara skrapar vägen, kan dom säga något efter eller har jag gjort min plikt då? Förutsatt att vägen blir bra av det då givetvis..
Enklast är väl då att säga till ordföranden att din fastighet inte är medlem i samfälligheten men att du kommer att åtgärda de skador som du har orsakat. När det sedan är lämplig årstid lagar du de skador som du orsakat om de inte uttryckligen förbjuder dig att göra det.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är väl då att säga till ordföranden att din fastighet inte är medlem i samfälligheten men att du kommer att åtgärda de skador som du har orsakat. När det sedan är lämplig årstid lagar du de skador som du orsakat om de inte uttryckligen förbjuder dig att göra det.

Och om dom uttryckligen förbjuder mej, tar in en entreprenör och det trillar ner en faktura i brevlådan. Vad händer då? Det går ju inte resonera med dom, speciellt inte när dom inte ens låter oss prata utan bara skall peka ut skador?
 
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Och om dom uttryckligen förbjuder mej, tar in en entreprenör och det trillar ner en faktura i brevlådan. Vad händer då? Det går ju inte resonera med dom, speciellt inte när dom inte ens låter oss prata utan bara skall peka ut skador?
Om fakturan är utställd på dig skriver du "Bestrides" på den och skickar tillbaka den (efter att du tagit ett foto av den). Hör någon av sig så säger du att du har inte beställt det som står på fakturan och den inte har med dig att göra.

Då är nästa steg för den som skickat fakturan att gå till tingsrätten. Lär inte hända.

Var noga i skriftlig och muntlig kommunikation med samfälligheten att det är du själv som åtgärdar skador som du orsakat på vägen. Du betalar ingenting eller står inte för några kostnader i övrigt. Går du med på det senare så kan det ses som att du har avtalat om att betala en del av deras kostnader.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag uppfattar inte alls brevet från vägföreningen som speciellt fientligt utan relativt sakligt och hyfsat god ton. I ditt läge hade jag utan vidare gått med på att träffas och diskutera fram en lösning, jag tror det finns förutsättningar för det.

Jag har själv råkat ut för att vara nyinflyttad och fått krav från en vägförening jag inte visste fanns, men det löste sig till slut och jag lärde mig att dialog nästan alltid är bättre än artilleri, iaf när de verkar så pass formella och sansade som brevet ändå antyder. Det är väldigt lätt att bilda sig felaktiga uppfattningar om varandra utan personliga möten.

"Bete sig som svin" vet jag inte var du får ifrån, men du bör nog inte ha den inställningen, det leder ingenstans.
 
  • Gilla
minimunk och 10 till
  • Laddar…
Rör inte vägen. Om sakläget är som du tror har du ju inte del i den. Gå med på att betala en skälig andel för slitage (det har du ju redan sagt att du vill) samt se till att rättsläget om föreningen reds ut. Antingen behövs en förrättning eller så måste någon visa papper på dagens situation.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rör inte vägen. Om sakläget är som du tror har du ju inte del i den. Gå med på att betala en skälig andel för slitage (det har du ju redan sagt att du vill) samt se till att rättsläget om föreningen reds ut. Antingen behövs en förrättning eller så måste någon visa papper på dagens situation.
Jag håller med. Men meddela först och främst föreningen att din fastighet inte är del av den. Gör det muntligt. Meddela i nästa mening att du kan tänka dig att trots detta betala för slitage/skador. Men att du vill diskutera beloppet först och att en total grusning av vägen inte är aktuellt. Men vänta en vecka eller två med detta så att ditt och ordförandens engagemang i frågan sjunker. För processens skull är lite känslomässig distans alltid bra.

Den andra vägen att gå är "the high way". Tacka för dig men erbjud dig att själv stå för att fixa de skador som du orsakat. Var då inte konkret utan få ett frikort att fixa det efter eget huvud. En smart ordförande går inte med på denna grisen i säcken och risk att du ställer till vägen.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi har ju redan försökt prata, där alternativ lagts fram men som inte fått godkänt. Därav att vi skulle ha en stämma så folk fick yttra sej och landa i något. Även stämman blev nerskjuten. Jag vet inte vad mer jag kan säga för att framhäva min åsikt? Jag har inte dragit kortet om att vi inte är anslutna än iof. Men jag hade hoppats slippa det och bara kunna göra vad som är rimligt men det får nog bli att köra på "ej medlem" kortet fortsatt med kan vi prata en rimlig lösning nu? Vilket jag har på känn hur de kommer sluta... "då tar vi in en entreprenör"
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu beräknar det som om du som ej ansluten vill använda vägföreningens väg mer än normalt (vilket skulle ingå i deras uppdrag att hålla den öppen för allmän trafik).

Hur mycket skulle det bli om man går efter tonkm-metoden då för att beräkna slitage?

Ett permanentboende är 1900 ton per år. Du har kört kanske 5 ggr mer om jag räknar rätt? I så fall skulle det innebära en ersättning 5 ggr din grannes årsavgift. Inte helt orimligt tycker jag? Räkna på vad de skulle bli och kolla om du inte kan acceptera det.
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
Jag tänker mig att den där Martin kanske är en rimlig man och han verkar ha ordförandens förtroende.

Prata med honom när ni kollar in vägen. du kanske kan få med dig honom på ditt resonemang.

När han sen pratar med ordf kanske denne lyssnar.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag har också talat med riksföreningen enskilda vägars vägingenjör. Han kan hjälpa oss räkna på tonkilometer slitageersättning om ni föredrar en sådan kostnadsberäkning.
Här har ju ordföranden öppnat för ett annat sätt att räkna.

Jag skulle utgå från att alla vill göra rätt, men även från att alla parter är amatörer och delvis känslostyrda. Försök ta det lugnt och red ut en sak i taget. Först vägens skick nu, enligt styrelsens förslag med trävaruhandlaren. Sen bedöma de senaste tio årens slitage och hur det hanterats, sen fördelningen av kostnaderna nu. Har de inte gjort något ordentligt med vägen sen 2009/10 lär ju din andel i skadorna vara tämligen marginell.
 
A andersda skrev:
Jag tänker mig att den där Martin kanske är en rimlig man och han verkar ha ordförandens förtroende.

Prata med honom när ni kollar in vägen. du kanske kan få med dig honom på ditt resonemang.

När han sen pratar med ordf kanske denne lyssnar.
Ja det är ett rimligt antagande. Jag har pratat med en vän som jobbar inom mark och anläggning. Inte direkt vägar men han är kunnig och haft med en del sånna här frågor att göra vid anläggning tidigare. Han frågade om det gjorts någon besiktning innan, nej svarar jag, inte mer än mina foton. Bra sa han, då har du allt på din sida. Försök resonera med dom annars har du allt på din sida. Så jag tänker att han får följa med och prata med martin och gå sträckan med oss som har lite koll. Det känns som sista chansen till en rimlig lösning
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Säg till Martin att du har med dig en kompis, så han inte blir överraskad. Oförberett ensam mot två är lite taskigt tycker jag.
 
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag har inte dragit kortet om att vi inte är anslutna än iof. Men jag hade hoppats slippa det och bara kunna göra vad som är rimligt men det får nog bli att köra på "ej medlem" kortet fortsatt med kan vi prata en rimlig lösning nu? Vilket jag har på känn hur de kommer sluta... "då tar vi in en entreprenör"
Jag ser inte detta som ett kort. Jag ser det som en gamechanger och som troligen lett hela diskussionen i samfälligheten helt fel. Är din fastighet medlem så finns lagrum för föreningen att ta betalt via 48 a §. Det finns inte nu på samma sätt när du har använt en väg som staten delvis bekostar för att du ska kunna använda den.

Om det spelar ut åt fel håll:

Ordföranden: "Då tar vi in en entreprenör."
Du: "Jag har inga synpunkter hur ni sköter er väg men jag betalar inte för en entreprenör utan enbart en skälig del av kostnaderna för vägens underhåll d v s det slitage jag har orsakat."
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inte detta som ett kort. Jag ser det som en gamechanger och som troligen lett hela diskussionen i samfälligheten helt fel. Är din fastighet medlem så finns lagrum för föreningen att ta betalt via 48 a §. Det finns inte nu på samma sätt när du har använt en väg som staten delvis bekostar för att du ska kunna använda den.

Om det spelar ut åt fel håll:

Ordföranden: "Då tar vi in en entreprenör."
Du: "Jag har inga synpunkter hur ni sköter er väg men jag betalar inte för en entreprenör utan enbart en skälig del av kostnaderna för vägens underhåll d v s det slitage jag har orsakat."

Så om jag ringer henne och säger typ

"Jag har kollat med Lantmäteriet och det finns ingen samfällighet eller liknande registrerad på våran fastighet. Detta gör att 48 a ej går att använda i detta läget då det gäller medlemmar. Vi kommer gärna överrens om någon form av åtgärd ändå via ett möte med Martin som du hänvisar till och går vägsträckan där jag även kommer ta med en sakkunnig vän."
 
  • Gilla
Maxione och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.