harry73
Väggrus ska innehålla en del stenmjöl, och är kornfördelningen fel, kan det såklart vara så att den fina fraktionen saknas. Men man ska inte blanda in matjord som innehåller organiskt material och man ska inte heller blanda in lera som har rätt så oönskade egenskaper när det kommer till vägar.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tyckta av bild att döma att det kanske inte är lera i detta fall utan snarare fina fraktioner som skapats eller pressats fram.
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Att inte betala är inte vad vi tänkt oss, det blir inte bra för någon. Men jag kommer absolut argumentera för min sak att jag inte ska betala för allt själv !

Tacksam för alla svar
jag har jobbat med mark länge, och vad de jag läst i tråden så verkar ju detta vara en person / personer som helt enkelt sett en chans att få sig en helt ny väg, snackar vi en gammal bruten väg med topp av 0-40 0-18 eller är det en väg med fyll (bergkross) som är dukad och toppad med finare material?
Att vägen ska grusas upp är bullshit om det är som du säger, inga skador förutom ”lertopp” då det enda det medför är att gruset kommer ramla ner i diket, hyvlas vägen så lyfter man ju gruset igen, det som sitter i den där vägföreningen verkar ju inte ha så stor koll på vad och hur en väg sköts om i mina öron..

och är dem så fula att de helt enkelt ska ha dig till att renovera en hel väg då kanske du ska ta o bryta en egen väg, kostnadsmässigt för dig, ist för att alla boende längs vägen ska åka gratis på din bekostnad.

sen undrar jag hur mycket tung trafik hade ni? 10 lastbilar eller 50 lastbilar, för 10 last bilar famringar inte en skada så en väg är obrukbar om det är som du säger att den inte till synnes är förändrad förutom lertoppen som uppstod vid regnet.

jag blir så bekymmrad på folk som beter sig på ett sådant sätt, de måste ju styrka sina anklagelser på att din trafik ”förstört” vägen, och efter din beskrivning så känner jag att det är ett typiskt svenska avundsjukan senario då ni kostat på er tomt och då stack det i ögonen på den mäniskan.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
sunnis
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Dom nämnde på mötet idag att nästa bygge kommer få lämna en deposition på 50k för att använda vägen, detta går inte säga till oss i efterhand men kommer ske för nästa. Blir det skador försvinner depositionen
Herregud... Förstår medlemmarna för vägsamfälligheten (Egentligen en låtsatsförening vad som framgått) själva vad de ska rösta för? Lägga en deposition på 50k till styrelsens bankkonto som är upp till grannarna lite godtyckligt om det ska "brinna inne" eller inte så fort man ska göra något på tomten eller huset. Alltså vem vid sina fulla sinnen i bruk vill ha det så:crysmile:
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Herregud... Förstår medlemmarna för vägsamfälligheten (Egentligen en låtsatsförening vad som framgått) själva vad de ska rösta för? Lägga en deposition på 50k till styrelsens bankkonto som är upp till grannarna lite godtyckligt om det ska "brinna inne" eller inte så fort man ska göra något på tomten eller huset. Alltså vem vid sina fulla sinnen i bruk vill ha det så:crysmile:
som jag skrev, det känns som de ska leva gött och få vägen renoverad så fort någon kör en traktor på den, en grusväg som är så pass gammla hyvlar man ibland vart annat år för att hålla den i skick, men de vet inte vad man de snackar om.
 
M Martin_Högqvist skrev:
jag har jobbat med mark länge, och vad de jag läst i tråden så verkar ju detta vara en person / personer som helt enkelt sett en chans att få sig en helt ny väg, snackar vi en gammal bruten väg med topp av 0-40 0-18 eller är det en väg med fyll (bergkross) som är dukad och toppad med finare material?
Att vägen ska grusas upp är bullshit om det är som du säger, inga skador förutom ”lertopp” då det enda det medför är att gruset kommer ramla ner i diket, hyvlas vägen så lyfter man ju gruset igen, det som sitter i den där vägföreningen verkar ju inte ha så stor koll på vad och hur en väg sköts om i mina öron..

och är dem så fula att de helt enkelt ska ha dig till att renovera en hel väg då kanske du ska ta o bryta en egen väg, kostnadsmässigt för dig, ist för att alla boende längs vägen ska åka gratis på din bekostnad.

sen undrar jag hur mycket tung trafik hade ni? 10 lastbilar eller 50 lastbilar, för 10 last bilar famringar inte en skada så en väg är obrukbar om det är som du säger att den inte till synnes är förändrad förutom lertoppen som uppstod vid regnet.

jag blir så bekymmrad på folk som beter sig på ett sådant sätt, de måste ju styrka sina anklagelser på att din trafik ”förstört” vägen, och efter din beskrivning så känner jag att det är ett typiskt svenska avundsjukan senario då ni kostat på er tomt och då stack det i ögonen på den mäniskan.

Drygt 400 vändor hade det tydligt blivit.

Men visst det är väl bara att skita i grannar och gemensamma tillgångar... inte fan vill man vara med och betala för snöröjning heller...
 
M Martin_Högqvist skrev:
som jag skrev, det känns som de ska leva gött och få vägen renoverad så fort någon kör en traktor på den, en grusväg som är så pass gammla hyvlar man ibland vart annat år för att hålla den i skick, men de vet inte vad man de snackar om.
400 lastbilsvändor.
 
sunnis sunnis skrev:
Herregud... Förstår medlemmarna för vägsamfälligheten (Egentligen en låtsatsförening vad som framgått) själva vad de ska rösta för? Lägga en deposition på 50k till styrelsens bankkonto som är upp till grannarna lite godtyckligt om det ska "brinna inne" eller inte så fort man ska göra något på tomten eller huset. Alltså vem vid sina fulla sinnen i bruk vill ha det så:crysmile:
50k lät väl lite mycket men du menar att det är ok att köra sönder privata vägar?
Och att det för ägarna är att bara tugga isig?
 
harry73 harry73 skrev:
Röstning per fastighet som närvarar på årsmötet är vad lantmäteriet sa till oss. I undantags fall när beslut handlar om stora utgifter, som asfaltering, kan man rösta efter abdelstal har jag förstått.
Normalt sett röstar man 1 röst per fastighet, men då skall också alla ägare till fastigheten vara med på mötet. Om det gäller ekonomiska frågor som då slår tillbaka på medlemmarna ( vilket det ju alltid är, eftersom man använder inbetalda avgifter till föreningens utgifter) så är det samma sak, 1 röst per fastighet. MEN! här kan vilken deltagare som helst säga att man vill det ska röstas efter andelstal!
 
Claes Sörmland
F frityreldarn skrev:
Normalt sett röstar man 1 röst per fastighet, men då skall också alla ägare till fastigheten vara med på mötet. Om det gäller ekonomiska frågor som då slår tillbaka på medlemmarna ( vilket det ju alltid är, eftersom man använder inbetalda avgifter till föreningens utgifter) så är det samma sak, 1 röst per fastighet. MEN! här kan vilken deltagare som helst säga att man vill det ska röstas efter andelstal!
Jag håller nästan med. Detta gäller för rösting på samfällighetsförenings stämma enligt lag om förvaltning av samfällighet:

Utdrag ur lagtext om röstning vid samfällighetsförenings stämma, med fokus på röstetal och ägandeandelar.
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
50k lät väl lite mycket men du menar att det är ok att köra sönder privata vägar?
Och att det för ägarna är att bara tugga isig?
Det är OK om det sker utan vårdlöshet. Nu talar jag inte om moral utan om juridik.
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
De kan inte kräva en deposition för att köra på vägen, om en fastighet är med i samfälligheten. För de fastigheter som inte är med, kan de förstås kräva vad som helst, vilket får till följd att den personen kommer att ansöka om förrättning eller servitut
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är OK om det sker utan vårdlöshet. Nu talar jag inte om moral utan om juridik.
Om nu det är juridik du pratar om kan ju den privata vägen släpa ut en skylt om max tillåtet axeltryck och slippa ha lastbilar åkandes...

Jag är inte alls övertygad att det är tilåtet att köra sönder privata vägar.
Skulle du kunna visa lite exempel då det finns många skogsbolag/ägare/byggare som får lägga en hel del pengar på reparationer av vägskador men om du har rätt finns det ju mycket pengar att spara...

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A ArneTW skrev:
Om nu det är juridik du pratar om kan ju den privata vägen släpa ut en skylt om max tillåtet axeltryck och slippa ha lastbilar åkandes...

Jag är inte alls övertygad att det är tilåtet att köra sönder privata vägar.
Skulle du kunna visa lite exempel då det finns många skogsbolag/ägare/byggare som får lägga en hel del pengar på reparationer av vägskador men om du har rätt finns det ju mycket pengar att spara...

/ATW
Du kan även sätta en bom över vägen så slipper du trafik över huvud taget. Men du förlorar rätten till statligt och kommunalt bidrag.
Det finns många i norra Norrland som resonerar som så att bidraget ändå är så litet i sammanhanget att det är värt att sätta upp bommen för att slippa okynnestrafik.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag är inte alls övertygad att det är tilåtet att köra sönder privata vägar.
Skulle du kunna visa lite exempel då det finns många skogsbolag/ägare/byggare som får lägga en hel del pengar på reparationer av vägskador men om du har rätt finns det ju mycket pengar att spara...

/ATW
Vi får nog nyansera diskussionen lite.

Ja, visst ska en fastighetsägare som använder en enskild väg men som inte är en del av samfälligheten betala slitageersättning om denne ges tillstånd att använda vägen för sin fastighets räkning (anläggningslagen 50 §). Detta kan vara tillämpligt för TS om det finns en samfällighet överhuvudtaget. Det kan också vara detta som "Ordföranden" har refererat till när denna pratade om depositioner (det finns en formulering av förtidsinbetalningar). Här sorterar också ersättningar som skogsägare betalar trots att de inte är medlemmar i vägens samfällighet. Är de medlemmar gäller istället 48 a § som vi pratat om.

Det jag refererade till var en enskild väg öppen för allmän trafik (vilket förefaller vara fallet i denna tråd). Här är det knepigt att lagligt komma över någon ersättning när en främmande som t ex TS åkeri orsakar slitage på den enskilda vägen genom att använda den. Om det inte var ren vårdslöshet, då handlar det om skadestånd.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.