Hej
Min fråga här är om det finns belägg för att stoppa det jag beskriver nedan.
I området där jag bor planerar kommunen och en byggherre att bygga ett 60tal radhus och i samband med detta planeras en gång och cykelväg på en vägbit som endast vi och grannen använder idag.
Vägen ligger på kommunens mark men det förekommer aldrig någon snöröjning etc.
Grannen har inget annat sätt att köra till sitt garage och den enda plats grannen kan parkera på, vi kan dock även köra framför vårat hus men har alltid brukat vägen och har alltså två sätt att komma till baksidan av vårat hus med garage och uppställningsplats.
Så här har det varit i tiotals år, och om jag har hittat rätt info så finns det inget servitut.
för +30 år sedan "använde" brandkåren vägen för att ha tillgång till vatten i en damm bakom vårat hus, men det praktiserades troligen aldrig.
Vägen framför husen delar fotgängare och bilar och det finns ingen trottoar.
Ingen annan än vi och grannen brukar någonsin vägbiten och så har det "alltid" varit.
Både vi och grannen vill stoppa detta och vi har tagit upp det i synpunkter och överklagan.
Vad för möjligheter har vi att bestrida detta?
Det som heter "av gammal hävd" skulle tydligen inte funka, se här:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/urminnes-havd/
Eller gäller annat i det här fallet?
Här nämns "förvärvad äganderätt" : https://lawline.se/answers/urminnes-havd-eller-servitut
Någon som är insatt i det?
Förklaring av bilden:
Omarkerad väg framför huset.
Väg som grannen och vi delar på, grönt = grannens enda väg till sitt garage.
Blått = vi använder vägen till garage och parkering bakom vårat hus men vi kan även köra via infart framför huset.
Orange, planerat radhusområde.
Gult = planerad gång och cykelväg.
Min fråga här är om det finns belägg för att stoppa det jag beskriver nedan.
I området där jag bor planerar kommunen och en byggherre att bygga ett 60tal radhus och i samband med detta planeras en gång och cykelväg på en vägbit som endast vi och grannen använder idag.
Vägen ligger på kommunens mark men det förekommer aldrig någon snöröjning etc.
Grannen har inget annat sätt att köra till sitt garage och den enda plats grannen kan parkera på, vi kan dock även köra framför vårat hus men har alltid brukat vägen och har alltså två sätt att komma till baksidan av vårat hus med garage och uppställningsplats.
Så här har det varit i tiotals år, och om jag har hittat rätt info så finns det inget servitut.
för +30 år sedan "använde" brandkåren vägen för att ha tillgång till vatten i en damm bakom vårat hus, men det praktiserades troligen aldrig.
Vägen framför husen delar fotgängare och bilar och det finns ingen trottoar.
Ingen annan än vi och grannen brukar någonsin vägbiten och så har det "alltid" varit.
Både vi och grannen vill stoppa detta och vi har tagit upp det i synpunkter och överklagan.
Vad för möjligheter har vi att bestrida detta?
Det som heter "av gammal hävd" skulle tydligen inte funka, se här:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/urminnes-havd/
Eller gäller annat i det här fallet?
Här nämns "förvärvad äganderätt" : https://lawline.se/answers/urminnes-havd-eller-servitut
Någon som är insatt i det?
Förklaring av bilden:
Omarkerad väg framför huset.
Väg som grannen och vi delar på, grönt = grannens enda väg till sitt garage.
Blått = vi använder vägen till garage och parkering bakom vårat hus men vi kan även köra via infart framför huset.
Orange, planerat radhusområde.
Gult = planerad gång och cykelväg.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 254 inlägg
Om jag förstår dig rätt vill du stoppa att grannen bygger en gångväg på marken utanför din fastighet. Jag ser ingen möjlighet för er att stoppa det, ni äger ju inte marken.
Finns det en detaljplan för marken och vad säger den? Den ska normalt vara styrande för samhällsbyggnaden.
Finns det en detaljplan för marken och vad säger den? Den ska normalt vara styrande för samhällsbyggnaden.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 254 inlägg
Nytt radhusområde, jag tror det finns en detaljplan här. Antingen en redan antagen eller att man är i planprocessen just nu.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 254 inlägg
Så om jag inkommer med en utmärkt alternativ till väg/yta att förlägga denna cykelväg på utan ökad kostnad för vare sig kommunen eller byggherren så kan jag i bästa fall få köpa vägsnutten?Claes Sörmland skrev:
Om ni i lämnar in en synpunkt under planprocessen. Minns inte namnet och i vilket skede ni gör det. Att ni tillstyrker planändringen under förutsättning att ni två får utnyttja g/c vägen för fordonstrafik era ~30 meter så slipper ni snöröjning etc. I min grannkommun (där jag tidigare bodde) finns ett flertal g/c vägar skyltade med tillägg. Även fordonstrafik till fastighet.
Om det nu är en väg ni måste använda till och från era fastigheter, begär ett servitut!
Det kan vara så enkelt att kommunen i sin handläggning bara har gjort en "skrivbordsrek" och om det då inte finns några servitut så har man inte sett att ni har behov av vägen.
Det kan vara så enkelt att kommunen i sin handläggning bara har gjort en "skrivbordsrek" och om det då inte finns några servitut så har man inte sett att ni har behov av vägen.
Jag kan inte se att ni har någon möjlighet att stoppa det här.
Ni måste omedelbart undersöka om det finns ett pågående detaljplanearbete eller om planen redan är fastställd. Om detaljplanen inte är fastställd så kan ni eventuellt skicka in synpunkter och få till lite ändringar för att förbättra er situation. T.ex. säkerställa att ni får behålla nuvarande in och utfarter mot vägen.
Om det är detaljplanen ni försökt överklaga och stoppa så har ni förmodligen kämpat en omöjlig strid.
Något servitut ser ni inte ut att ha behov av egentligen eftersom ni kan nå fastighet direkt från vägen i söder. Tråkigt men vill man kontrollera något så får man se till att äga marken.
Ni måste omedelbart undersöka om det finns ett pågående detaljplanearbete eller om planen redan är fastställd. Om detaljplanen inte är fastställd så kan ni eventuellt skicka in synpunkter och få till lite ändringar för att förbättra er situation. T.ex. säkerställa att ni får behålla nuvarande in och utfarter mot vägen.
Om det är detaljplanen ni försökt överklaga och stoppa så har ni förmodligen kämpat en omöjlig strid.
Något servitut ser ni inte ut att ha behov av egentligen eftersom ni kan nå fastighet direkt från vägen i söder. Tråkigt men vill man kontrollera något så får man se till att äga marken.
Redigerat:
Vi har med resten av boende på gatan stridit mot hela planen i flera år nu, området där radhusen planeras byggas är en skogsremsa mellan våran gata och ett nyare villaområde.
I planprocessen till det villaområdet så lovade kommunen att skogen skulle finnas kvar och att det inte skulle byggas mer i området när väl villaområdet va klart.
Detta löfte struntar dom i och vi har överklagat i omgångar och vann i mark och miljödomstolen i höstas, beslutet vann laga kraft men kommunen yttrade sig inte utan startade bara om från början med några justeringar och nu i detta skede orkar iaf inte vi i mitt hushåll strida så mycket om själva radhusen men vi vill verkligen inte ha en gång och cykelväg.
Visst den vägbiten är kommunens men den har istort sett aldrig brukats av andra än de boende i våran och grannens fastigheter. Så det som om man drar en gång och cykelväg genom våran tomt.
Att grannen har behov av vägen har påpekats ett antal gånger utan respons. (enda vägen fram till garage / parkering för grannen)
Detaljplan finns inte idag, detta är i "sammanhållen bebyggelse".
I planprocessen till det villaområdet så lovade kommunen att skogen skulle finnas kvar och att det inte skulle byggas mer i området när väl villaområdet va klart.
Detta löfte struntar dom i och vi har överklagat i omgångar och vann i mark och miljödomstolen i höstas, beslutet vann laga kraft men kommunen yttrade sig inte utan startade bara om från början med några justeringar och nu i detta skede orkar iaf inte vi i mitt hushåll strida så mycket om själva radhusen men vi vill verkligen inte ha en gång och cykelväg.
Visst den vägbiten är kommunens men den har istort sett aldrig brukats av andra än de boende i våran och grannens fastigheter. Så det som om man drar en gång och cykelväg genom våran tomt.
Att grannen har behov av vägen har påpekats ett antal gånger utan respons. (enda vägen fram till garage / parkering för grannen)
Detaljplan finns inte idag, detta är i "sammanhållen bebyggelse".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 749 inlägg
Ser två rimliga alternativ: kör på egen mark eller fortsätt köra på g/c-vägen om den bara används sporadiskt.
Det ska väl inte uteslutas att någon form av infartshinder anläggs om ni gör det senare, så rikta in er på att ni får lösa era egna besvär med hur ni når baksidan av era tomter från gatan. Grannen kanske rent av måste flytta sin garageport till andra sidan garaget. Men så kan det ju bli när man bygger utifrån en väg man inte har rättigheter till.
Det ska väl inte uteslutas att någon form av infartshinder anläggs om ni gör det senare, så rikta in er på att ni får lösa era egna besvär med hur ni når baksidan av era tomter från gatan. Grannen kanske rent av måste flytta sin garageport till andra sidan garaget. Men så kan det ju bli när man bygger utifrån en väg man inte har rättigheter till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höja tomt - hur få fyllningsmassa från väg till "grop"
Grund & Markarbeten -
Värdera tomt utan möjlighet till väg eller andra anslutningar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tomter utan tillfartsväg
Juridik -
Enklaste vägen från vildvuxen villatomt till helt ok gräsmatta
Gräsmatta -
Vägen till fastigheten går genom grannens tomt
Köpa & Sälja hus